Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody ryger tilbage ?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Woody ryger tilbage ?

Indlæg af Brian B » 31 jan 2015 06:39

Hej
Jeg var oppe ved min makker igår, han havde haft besøg af skorstensfejeren om det var hans skyld ved vi ikke rigtig, men slangen var brændt og alle kabler til overvågning plus den computer han har i fyrrummet var stået af..
Vi satte ny slange på og fik startet skidtet op så begynder den at ryge op af magasinet.. Mystisk det har den aldrig gjort før der er ikke stillet på noget og der var fint træk i skorstenen.. Nogen der har et bud på hvorfor den gør det ? Det er en 20 Kw Woody på en blackstar kedel..
Jeg var ikke særlig imponeret af måden som røret til fødning af brænderen sidder på men ok hvis den pakning virker når det bare er skubbet sammen så er det vel ok
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


dannidines

Woody ryger tilbage ?

Indlæg af dannidines » 31 jan 2015 08:04

God morgen Brian B,

Jeg har ikke selv en Blak star kedel, men den findes både uden og med semirens (BS20 og BS1016 mener jeg de hedder)

Hvis det er en semirens, har din kammerat så haft semirensen oppe og rense? Både automatikken, samt de bagerste røgvendere (der er også en lille plade i bunden) men pillebruger, smut 25 og andre brugere er bedre til den del her end mig, vent for mere detaljeret vejledning :)

Hvor målte i trækket? I kedlen, ved renselemmen i røgrør, renselem i skorsten?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Woody ryger tilbage ?

Indlæg af Lintz » 31 jan 2015 08:28

Hej Brian.
Så vidt jeg husker så er rensning af røgrøret ikke en del af skorstensfejerens arbejde, og hvis han har skubbet alt sodet derned eller ind i kedel vil der jo ikke være træk i skorsten.
Er det blevet tjekket ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Woody ryger tilbage ?

Indlæg af paw » 31 jan 2015 08:40

Her hos mig tar skorstensfejer også røgrør, og forbavsende mange kender ikke til den nederste plade, røgvender, så op med rensemekanniken, og tjek om der er fyldt op med aske og op med pladen og self i igen når i er færdige.
Tjek lige også om brænderen er spændt ordentlig på.
Føderøret, er det "bare" puttet ned i, eller er der et par skruer ?
Hvis der ingen skruer er skal de små flapper nede i brænderen lige bøjes ind mod centrum af hullet, så føderøret sidder stramt, når man putter det i.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Woody ryger tilbage ?

Indlæg af Kruse » 31 jan 2015 09:07

Jeg har oplevet at fejre ikke har fået lukket renselåge i skorsten lukket rigtigt. Det kan ødelægge trækket og vil mene at problemet skyldes manglende træk eller noget er stoppet.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Woody ryger tilbage ?

Indlæg af Brian B » 31 jan 2015 20:22

Hej
Vi målte ikke trækket andet end vi tog røgrøret af til en anden kedel og der var godt sug i den.
Jeg glemte at sig at det er et par år siden at han smed det semi rens ud i hækken.. Det gik så stramt at det bøjede når han skulle have det ud og i
Skakt temp er kun 28 grader så der er nok ikke noget galt syntes bare det var vild at den dampede sådan baglæns da vi startede den..
Vores teori på det brændte smelteslange er at fejeren har pumpet det tilbage og lavet ballade ved at rense mens det køre 100 %
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Besvar