Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mange piller

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Mange piller

Indlæg af Simonthk » 01 dec 2014 17:59

Ja det er jo blevet lidt koldere, men vi er stadig ikke nede under 0. Nu kører mit fyr gennemsnitligt på 10 kw, og det er et 16 kw.
200 kvm dårligt isoleret, så noget skal der jo gå til.

Nå men på herden ligger der sig hurtigt en sort plamage af hårdt halvbrændte piller. Mange sorte piller i skuffen, som måske ku være færdigbrændte, men det er hvertfald ikke helt fint gråt aske.

Hvor går det galt?

Venlig hilsen


Hesa
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 07 dec 2009 20:17
Mit fyr: Biocomfort på Opop 418
Areal: 187 m2 + 90 m2 fyrru
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5610
Dagligt forbrug: Okt. 17 kg
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Turup Fyn

Mange piller

Indlæg af Hesa » 01 dec 2014 18:14

Hej prøv at lave en ny afvejning og juster blæs i 10-50-100 så tror jeg du kommer det til livs.
HESA

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Mange piller

Indlæg af Simonthk » 03 dec 2014 12:23

Tak
Tog en ny afvejning, slog "automatisk indstilling af snegl" fra, så den kun kører på afvejningen (vil jeg tro).
Skilte brænderen fuldstændig ad og rensede med stålbørste.

Fyret har aldrig kørt bedre :)
Før var kurverne ustabile, selvom fyret var rent. Ved ikke om det der auto snegl ting for det meste skal være slået fra?

Så satte jeg hastighederne på blæser en anelse op, det må i mit hoved forstærke forbrændingen, men evt kaste lidt mere varme ud af fyret. Men så hellere nul uafbrændte piller.

Håber det holder i hvertfald en måned ad gangen.

Anyway, fantastisk.

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Mange piller

Indlæg af Simonthk » 03 dec 2014 12:25


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Mange piller

Indlæg af pille bruger » 03 dec 2014 19:29

Simonthk skrev:Tak
Tog en ny afvejning, slog "automatisk indstilling af snegl" fra, så den kun kører på afvejningen (vil jeg tro).
Skilte brænderen fuldstændig ad og rensede med stålbørste.

Fyret har aldrig kørt bedre :)
Før var kurverne ustabile, selvom fyret var rent. Ved ikke om det der auto snegl ting for det meste skal være slået fra?

Så satte jeg hastighederne på blæser en anelse op, det må i mit hoved forstærke forbrændingen, men evt kaste lidt mere varme ud af fyret. Men så hellere nul uafbrændte piller.

Håber det holder i hvertfald en måned ad gangen.

Anyway, fantastisk.
Sæt autoberegning på "Slå til"
Derved bruger du den beregnede effekt i alle menuer.
Du har et stort spring i lufttal fra 10% til 50% indstillingen.
Udfør denne guide http://www.nbe.dk/files/manager/kvik%20 ... C2%A6g.pdf
Din I faktor er lidt for høj i forhold til din P faktor.
Se at din lys føler peger den rigtige vej, eller om den er svedet/uklar i glasset.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Mange piller

Indlæg af Simonthk » 05 dec 2014 02:23

pille bruger skrev:
Sæt autoberegning på "Slå til"
Derved bruger du den beregnede effekt i alle menuer.
Du har et stort spring i lufttal fra 10% til 50% indstillingen.
Udfør denne guide http://www.nbe.dk/files/manager/kvik%20 ... C2%A6g.pdf
Din I faktor er lidt for høj i forhold til din P faktor.
Se at din lys føler peger den rigtige vej, eller om den er svedet/uklar i glasset.
Har forsøgt at sænke min I faktor lidt og søtte den på autoberegning.
Oplever så her til aften, at den laver alarm på "ingen piller". Beholderen er fuld, men ekstern snegl tilfører åbenbart ikke piller, ser umiddelbart ud til at køre fint og med manuelt tændt ekstern snegl kommer der løbene piller efter en 30 sekunder.
Det jeg oplever ved den eksterne snegl er, at når den har hældt piller (i de få sekunder den kører) så kan den køre baglæns. Ikke meget, men det er som om der er mangel på en lås i den eksterne snegl, så den altså kan bevæge sig baglæns.
Rent synsmæssigt bevirkede det, at den øvre del af sneglen ikke var fyldt med piller, men der manglede omkring en 25%. Derfra nok manglen på piller og måske derfor at jeg har så uregelmæssige kurver. Problemet var der så ikke for et par dage siden.

Dertil har jeg kørt med fyret i 3 dage og der er nu fyldt op med sort på herden. I starten var der kun støv i askeskuffen, nu er der sorte afbrændte piller ovenpå. Forstår ikke hvordan en sådan herd kan fyldes med sort let men sammenholdigt materiale så hurtigt, det er ikke slagger og hårdt, det er blødt men fast. Har et 16 kw fyr og herden er lang syntes jeg, i forhold til hvor ilden bør oprinde og i forhold til der ikke skal ophobe sig noget for enden (halvdelen af herden).

Jeg kører med 8mm piller fra stampemøllen og de er store og hårde. Jeg vil ikke gå den vej en anden gang, tror ikke mekanikken har godt af det. Enten andre piller eller så forsøge med 6mm.

Anyway må kontakte NBE i morgen og forhøre mig om det her snegl tilbagebevægelse, om det er almindeligt eller noget ødelagt mekanisk.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Mange piller

Indlæg af pille bruger » 05 dec 2014 07:12

Simonthk skrev: Har forsøgt at sænke min I faktor lidt og søtte den på autoberegning.
Oplever så her til aften, at den laver alarm på "ingen piller". Beholderen er fuld, men ekstern snegl tilfører åbenbart ikke piller, ser umiddelbart ud til at køre fint og med manuelt tændt ekstern snegl kommer der løbene piller efter en 30 sekunder.
Det jeg oplever ved den eksterne snegl er, at når den har hældt piller (i de få sekunder den kører) så kan den køre baglæns. Ikke meget, men det er som om der er mangel på en lås i den eksterne snegl, så den altså kan bevæge sig baglæns.
Rent synsmæssigt bevirkede det, at den øvre del af sneglen ikke var fyldt med piller, men der manglede omkring en 25%. Derfra nok manglen på piller og måske derfor at jeg har så uregelmæssige kurver. Problemet var der så ikke for et par dage siden.

Dertil har jeg kørt med fyret i 3 dage og der er nu fyldt op med sort på herden. I starten var der kun støv i askeskuffen, nu er der sorte afbrændte piller ovenpå. Forstår ikke hvordan en sådan herd kan fyldes med sort let men sammenholdigt materiale så hurtigt, det er ikke slagger og hårdt, det er blødt men fast. Har et 16 kw fyr og herden er lang syntes jeg, i forhold til hvor ilden bør oprinde og i forhold til der ikke skal ophobe sig noget for enden (halvdelen af herden).

Jeg kører med 8mm piller fra stampemøllen og de er store og hårde. Jeg vil ikke gå den vej en anden gang, tror ikke mekanikken har godt af det. Enten andre piller eller så forsøge med 6mm.

Anyway må kontakte NBE i morgen og forhøre mig om det her snegl tilbagebevægelse, om det er almindeligt eller noget ødelagt mekanisk.
Løsningen på dit snegleproblem, er olie.
1 dl. på toppen hver gang du har fyldt magasinet op.
Du kan prøve at stille "Min. dosering/kørsel" op på 10 g.
Din min. ydelse er for lille, prøv 2.2 kw
Tid mellem rens er for lang, prøv 10 min. 5 sek og 55 %
og så er der en opdatering til din styring.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Mange piller

Indlæg af Simonthk » 05 dec 2014 14:16

Min ydelse har jo været fin førhen, desuden ryger den aldrig ned på det.
Olie? Hvor præcist skal jeg putte olie og er det velkendt at gøre? Sneglen bevæger sig baglæns, olie smører.

Jeg kan godt sætte min dosering til 10g, men hvis det er for at korrigere for en motorfejl er det jo noget værre rod. Især da tilbagebævegelsen er uregelmæssig.

Jeg vil ændre på rens tid og få opdateret den styring.
Tak

Efter at læse lidt mere rundt, kan jeg forstå at nogel hølder olie til pillerne. Så det ku være man skulle forsøge det.
Dog forstår jeg ikke hvis man skal købe et pillefyr med en snegl der kører lige så meget baglæns som forlæns. Det må være noget NBE skal betale for, da man udemærket kan få en motor der ikke kører baglæns. Det kan umuligt være min udgift at skulle investere i ny snegl til flere tusinde kr fordi sneglen ikke tilfører piller, og kompressorrens fordi den bliver "clocked up" i brænderen på 3 dage. Måske jeg kan gå med til at betale kompressorrens, men sneglen skal fungere.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Mange piller

Indlæg af lamborg » 05 dec 2014 16:57

din snegl fejler ikke noget .. Det er fordi du har smuld i bunden at den ligesom fjedre tilbage. Det er derfor at fynboen foreslår olie så smuld klæper sig til pillerne og sneglen tager det med op .. Sneglen er ligesom en fjeder den er flexibel . Hvis du vil have den mere stivhed i sneglen kan du sætte et elektrikker rør ind i midten men det er ikke nødvendigt. Desuden ser din drift meget underlig ud .. hvordan kan din vvb temp falde så¨meget uden fyret reagere .. har du ikke sat en under temp på vvb drift ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Mange piller

Indlæg af Simonthk » 05 dec 2014 17:27

lamborg skrev:din snegl fejler ikke noget .. Det er fordi du har smuld i bunden at den ligesom fjedre tilbage. Det er derfor at fynboen foreslår olie så smuld klæper sig til pillerne og sneglen tager det med op .. Sneglen er ligesom en fjeder den er flexibel . Hvis du vil have den mere stivhed i sneglen kan du sætte et elektrikker rør ind i midten men det er ikke nødvendigt. Desuden ser din drift meget underlig ud .. hvordan kan din vvb temp falde så¨meget uden fyret reagere .. har du ikke sat en under temp på vvb drift ?
Der var en episode med vvb i går 13.30. Det skyldtes en løs forbindelse i en kronmuffe til 3 vejsventilen. Det var min egen fejl, nu er kablerne loddet sammen i stedet.

I dag da VVB når under 43 grader hvorpå den skal genstarte VVB opvarmning, står fyret i alarm (mangel på brændselstilførsel) pga ekstern snegl og tænder altså ikke automatisk, men slås stadig over på 3 vejs ventilen til VVB og afkøler kedel og VVB indtil cirkulationspumpen stoppes og det flader ud.

Jeg har tilført madolie nu. Hvad der helt præcist foresager at sneglen bevæger sig tilbage, forstår jeg ikke. Er smuld grund til så lav friktion at pillerne bliver en for stor kontravægt. Er olien med til at binde pillerne fast i sneglen. Det burde ikke være et problem for snegl motoren at der ligger smuld i bunden, medmindre det foresager et andet problem.
Jeg kan leve med at levere olie, det er jo fint at det også tager smuld med der ligger sig i bunden. Et problem man ikke kan skylde NBE for.

Måske mine 2-3 måneders dårlige kurver jeg har kæmpet med, bliver afviklet nu. Måske de har været forårsaget af den eksterne snegls mærkelige rytme.


Besvar