Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Laveste effekt ved 16 kw?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af pille bruger » 17 sep 2014 09:23

Simonthk skrev:Det der undrer mig, er jo naturligvis at 10 og 16 har same kedel. I bund og grund burde det og det antal piller I samme kedel omsættes til samme varme.
Jeg har svært ved at se hvorfor et 16 kw rent praktisk ikke skulle være I stand til at gå lavt I kw. Men jeg kan godt se, at hvis det rent faktisk passer, at den ene går fint ned til 2,7 og den anden 4, så er der kæmpemæssige forskel på forbrug I det lange løb.

En lille der tøffer asted vil altid spare I forhold til en stor I mit hoved. Jeg går meget op I nøjagtigt at ramme den maksimale udnyttelse I det koldeste vejr.
Der er en min. grænse for hvor mange forskellige kedler der skal/kan laves.
Derfor kan flere forskellige brændere sættes på forskellige kedel størrelser.
Ja, en lille brænder på en kæmpe kedel har en lavere virkningsgrad.
Som skrevet i tidligere indlæg, går de begge længere ned i effekt end det du referere.
Giver du dig tid til regulering, kan de gå endnu længere ned i effekt.
Last edited by 1 on pille bruger; edited 17 times in total
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


xkfc

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af xkfc » 17 sep 2014 09:23

Simonthk skrev:Det der undrer mig, er jo naturligvis at 10 og 16 har same kedel. I bund og grund burde det og det antal piller I samme kedel omsættes til samme varme.
Jeg har svært ved at se hvorfor et 16 kw rent praktisk ikke skulle være I stand til at gå lavt I kw. Men jeg kan godt se, at hvis det rent faktisk passer, at den ene går fint ned til 2,7 og den anden 4, så er der kæmpemæssige forskel på forbrug I det lange løb.

En lille der tøffer asted vil altid spare I forhold til en stor I mit hoved. Jeg går meget op I nøjagtigt at ramme den maksimale udnyttelse I det koldeste vejr.
Netop på de to prøvningsattester på samme kedel ser du faldet i virkningsgrad. 4kW 93,6% og 2,7kW 89% og herfra vil kurven bare dykke hurtigere og hurtigere.

Jeg var sku ikke engang klar over at de to havde samme kedel :oops: eller jeg havde i hvert tilfælde glemt det.

Forskellen er så kun brænderen. 10kW er fysisk kortere og har måske en mindre blæser. Den mindre brænder gør at der kommer mindre overskudsluft der drøner forbi og køler kedlen. Personligt har jeg løst det ved at benytte sommerherden som kun er ude af brænderen 2-3 måneder hvor det er koldest.

Kenneth

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af pille bruger » 17 sep 2014 09:24

xkfc skrev:
Netop på de to prøvningsattester på samme kedel ser du faldet i virkningsgrad. 4kW 93,6% og 2,7kW 89% og herfra vil kurven bare dykke hurtigere og hurtigere.

Jeg var sku ikke engang klar over at de to havde samme kedel :oops: eller jeg havde i hvert tilfælde glemt det.

Forskellen er så kun brænderen. 10kW er fysisk kortere og har måske en mindre blæser. Den mindre brænder gør at der kommer mindre overskudsluft der drøner forbi og køler kedlen. Personligt har jeg løst det ved at benytte sommerherden som kun er ude af brænderen 2-3 måneder hvor det er koldest.

Kenneth
De har samme blæser.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Simonthk » 17 sep 2014 09:46

Der er jo billioner af folk derude :) der ved noget forskelligt.
Så jeg ringede til NBE og sagde, "drop det der med om fyret kan håndtere huset I kolde perioder, fortæl mig omkring lav effect forskellen mellem de to fyr".
Det han fortæller er, at man aldrig som hovedprioritet, skal købe for lille fyr xD og det var der mange der havde gjort med 10kw og så star sådan et og pumper fasted I højeste effekt. Jo det kan håndtere dets højeste effekt, men det kræver også konstant rengøring af kedlen hvis den skal forbliver der. Dvs 10 kw I lidt beskidt kedel, altså ikke er 10 kw, hvilket leder os hen på, at rengøring ofte er vigtigt for økonomien, især I højsæsonen. Man kan kompensere dovenskaben med en 16 kw brænder og håndtere problemet med flere piller.

Nå men over på lav effekten.
Der er en 4 cm længere plade med ca 8 flere huller I måske lidt større til 16 kw I forhold til 10 kw. Det der sker er, at man har samme kedel og derfor vil effekten være meget den samme ved de piller der tilføres. Ved laveste effekt siger han at 10 kw kan være på 1 kw, og 16 kw kan gå ned til 1,6 kw. De her tal er dog målt ved ideelle forhold hos teknologisk institut og der er altså I virkeligheden andre forhold der spiller ind. Skorstentræk, længde på skorsten, vind osv som gør at man normalt aldrig vil være helt hernede.
I praksis vil 10 kw aldrig være dernede, da den har andre forhold at skulle håndtere. 16 kw ligeså, men den håndtere de her forhold bedre ved den allerede tilførte varme.

Jeg spurgte ind til nummeret med at bore huller i pladen men han var ikke så vild med det projekt og mente det svinede mere og ingen effekt havde. Der ville måske blive tilført lidt mere luft til under pillerne, men de ville så svine mere i kedlen.

Han benævte selv kompressorrens til brænderen som en mere fordelagtig måde at holde brændpladen effektiv.

Så i bund og grund: Køb ikke for lille fyr. Rengør gerne ofte, mest i højsæson, men også ydersæson. Overvej kompressorrens for yderligere rengøring. Og så blev han ved og ved med at sige: "køb ikke for lille fyr" :D
Last edited by 1 on Simonthk; edited 17 times in total

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Simonthk » 17 sep 2014 09:47

pille bruger skrev:
De har samme blæser.
De har måske samme blæser, men 16 kw har større areal. Teknikeren fra NBE gjorde tydeligt klart hvad jeg forstod, at der tilføres mere luft til 16 kw hvertfald.


Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Simonthk » 17 sep 2014 09:47

xkfc skrev:
Netop på de to prøvningsattester på samme kedel ser du faldet i virkningsgrad. 4kW 93,6% og 2,7kW 89% og herfra vil kurven bare dykke hurtigere og hurtigere.

Jeg var sku ikke engang klar over at de to havde samme kedel :oops: eller jeg havde i hvert tilfælde glemt det.

Forskellen er så kun brænderen. 10kW er fysisk kortere og har måske en mindre blæser. Den mindre brænder gør at der kommer mindre overskudsluft der drøner forbi og køler kedlen. Personligt har jeg løst det ved at benytte sommerherden som kun er ude af brænderen 2-3 måneder hvor det er koldest.

Kenneth
Sommerherden?

Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Kigan » 17 sep 2014 09:51

Jeg har en 16kw da den sad på min gamle olie kedel kunne den komme ned og køre 1,6kw uden problemer, men nu har jeg fået den en ny bs1016 kedel og der har jeg ikke leget så meget med om den kan komme der ned og køre endnu men det skal jeg ha afprøvet snart :)
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af pille bruger » 17 sep 2014 10:00

Simonthk skrev: De har måske samme blæser, men 16 kw har større areal. Teknikeren fra NBE gjorde tydeligt klart hvad jeg forstod, at der tilføres mere luft til 16 kw hvertfald.
Helt rigtigt, ja der skal mere luft til at afbrænde 16 Kw, derfor er luft tal større til en 16 Kw brænder end en 10 Kw brænder.
Der er stadig samme styrings boks, og samme blæser, men tallene i styringen er forskellige icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

xkfc

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af xkfc » 17 sep 2014 10:33

Simonthk skrev: Sommerherden?
sommer.JPG
sommer 2.JPG
Dette er sommerherden som jeg er meget meget glad for. Jeg var så heldig at få den fra NBE da der kørte en række forsøg. Efter jeg fik kompressorrens har jeg yderligere prøvet at nedsætte ydelsen ved at lægge et stykke hårdt presset rockwoll ind så det lukkede for de 3 yderste rækker huller. På den måde kunne jeg jo korte herden op så den mindede om 10kW herden. Det virkede rigtig fint, men igen, min kedel er ikke glad for at køre så lavt, så eksperimentet er stoppet, og faktisk er jeg gået den anden vej, hævet minimum ydelsen.

standard.JPG
Standard herden som kører ca. 3mdr hvor sommerherden er for lille.

U forsøg.JPG
Til sidst et af mine smertensbørn.
Uherden og jeg er aldrig blevet rigtig gode venner, igen var jeg så heldig at NBE sendte en til mig og efter tilbagemeldingerne lavede de så en ny som jeg også fik. Jeg har desværre aldrig været tilfreds med dem, men da det er den som følger med nu om stunder, så må de jo have udryddet alle børnesygdommene.

Kenneth

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af triumph » 17 sep 2014 10:56

pille bruger skrev:
Kunne du uddybe den noget mere ?
Da jeg skiftede min benekov ud med en scotte (i marts måned) lå ydelsen på fyret ofte omkring 5 kw. Scotten brugt dobbelt så mange piller som benekoven havde gjort.
Jeg lavede uendeligt mange forsøg for at få virkningsgraden op. Det der virkede var at køre ved højere last. (rumtermostater, hvor fyret kørte 80% last indtil rumtermostater slukker fyr)

Jeg kan konstatere at min far og jeg begge har en blackstar kedel. Min far´s er 10 kw, min 16 kw. Jeg bruger dobbelt så mange piller som ham i lavlast. det er altså ikke ligegyldigt om man bruger 8 kg piller pr døgn på at holde badeværelsegulvet varmt, eller man bruger 20 kg

Mig bekendt er der ingen regler der forhindre en producent i at få testet sin kedel ved en lavere effekt. Der er regler der siger at den testede lav effekt max må være (vistnok) 30% af max effeketen, og at fyret kun må markedsføres med en effekt der er 15% højere end test vørdien. Men jeg har aldrig hørt om at man ikke må teste ved en lavere effekt.

Derudover giver det jo nærmest sig selv at virkningsgraden falde ved lavlast. Når en 10 kw brænder ved 10% = 1 kw, så er der jo nærmest kun en glød tilbage når, sneglen giver en ny posion piller. Der suser jo en mængde luft uden om bålet.
Og hvis der er nogen der har målt en anstændig virkningsgrad under disse forhold, så må det være under optimale omstændighedder i et laboeratore. Ikke i virkligheden, hvor piller ikke har ens længde, der er smuld i silo, og det er 3 md siden sidste afvejning


Besvar