Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min Woody falder fra hinanden

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
wood house
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 jul 2014 23:11

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af wood house » 23 aug 2014 11:27

Hejsa.
Jeg har den ældre woody model 16kw med 6.78 styring. Deler lige mine problemer op, da det derved er mere overskueligt.

1. Siden nytår har jeg lagt mærke til, at væggene inde i kedlen begynder at smuldre. Der dannes flager, som simpelthen skaller af, når jeg skraber på siderne.

2. Derudover har jeg måtte skifte brændrist 2 gange, da der bliver brændt hul i risten. Det er som om, at både siderne i kedlen og risten ruster og bliver gennemtæret.

3. Det samme gør sig gældene når jeg tager klappen af bagpå, for at rense de lodrette plader ved skorstensudgangen. De ruster simpelthen???

4. Der samler sig ofte aske på herden og jeg må rense den dagligt med en pind eller andet og skubbe asken væk.

Jeg tænker selv, at det er kondens, som samles i kedlen, men hvorfor det ved jeg ikke. Jeg har haft fyret i 7,5 år og nu pludselig har jeg måtte skifte brændrist 2 gange inden for 6 mdr. Er her nogle, som kan hjælpe mig?


xkfc

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af xkfc » 23 aug 2014 11:32

Hvilket brændsel bruger du, og hvordan opbevares det?
Står fyret koldt eller fugtigt?
Er fyret justeret korrekt så det ikke står og starter og stopper konstant?
Hvilken kedel har du?
Er fyret på nettet, så man kan se graferne?

Der kan være noget galt med luftforsyningen, det er vigtigt at der kommer luft ind under brænderristen. Måske er der noget tilstoppet, check blæser og hullerne der er mellem blæser og under brænderrist. Hvilken type brænderrist har du? Standart-sommer eller U-type?

Kenneth

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af pille bruger » 23 aug 2014 11:42

Det du beskriver tyder på for meget luft - for få piller - forkert indstillet kedeltemperatur + shunt.

Derfor skal vi kende alle dine indstillinger.
Har du afvejet 6 min. ?
Står shunten rigtigt, og virker den ?

Her er et skema med tal.
http://www.nbe.dk/files/manager/standar ... s1016.xlsx
Hvilke tal er forskellige fra tallene i skemaet ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

wood house
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 jul 2014 23:11

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af wood house » 23 aug 2014 11:47

Pillerne er købt af en lokal vognmand og uden mærke. Mener dog de er fra estland. Det er 8mm, men tanken har strejfet mig, at der kan være for meget fugt i. Har også læst, at der er lim i nogle piller og det kan jo være det som brænder min rist af.

Mit fyr står ude i et staldrum og må vel betegnes som koldt, men der er ikke fugtigt.

Pt er mit fyr urstyret, så det starter 2x4 timer i døgnet, men det er kun her i de varme måneder.

Min kedel er en opop H 418

Jeg er ikke på nettet.

Jeg har dog nu konstateret, at der på afsatsen over herden hvor den går ind i brænderen danner sig fugt og der er vådt. Kan min kedel være utæt???

xkfc

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af xkfc » 23 aug 2014 11:52

Mister du vandtryk i anlægget? Det kan helt fint være problemet, du skal også sikre dig at brænderrinsten er korrekt lagt i, man kan nemlig godt komme til at lægge den skrå.


wood house
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 jul 2014 23:11

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af wood house » 23 aug 2014 11:57

Den falder faktisk en smule i vandtryk.

Jeg er meget opmærksom på at ligge brændristen korrekt hver gang. Det passer dog faktisk med at vandet langsomt vil falde ned på risten og den derved ruster.

Hmm... hvad hulan gør jeg ved det? Kan den repareres? Er der en standard garanti på en kedel eller?

xkfc

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af xkfc » 23 aug 2014 12:09

Garantien er væk, jeg mener at du max kan have 2 års garanti på NBE udstyret, men normalt er jo ½ års reklamationsret til din fordel, og 1½ års reklamationsret hvor du skal løfte bevisbyrden.

Om det kan laves? det kan kun en svejsekyndig svare på, og du kan jo risikere at der er flere problemer inde i kedlen.

Er det en ældre varmeinstallation du har, og er det trykekspantion eller statisk tryk?
Der er jo ilt i vandværksvandet så hvis du har gået og efterfyldt fra tid til anden, så øger man jo risikoen for at det hele korroderer indvendig.

xkfc

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af xkfc » 23 aug 2014 12:13

Det lyder også lidt mærkeligt at brænderristen ruster, den er lavet af noget specielt varmefast rustfrit stål. Typisk bliver den kun ødelagt af meget høj varme.

wood house
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 jul 2014 23:11

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af wood house » 23 aug 2014 12:22

Det er ikke gammelt varmeinstallation. Det er 8 år gammelt gulvvarme med slanger i hele huset.

Jeg har kun fyldt på 2-3 gange.

Mener det er trykekspantion.

Vil kontakte min lokale vvs, hvor jeg har købt anlægget og høre dem hvad de siger.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Min Woody falder fra hinanden

Indlæg af lamborg » 23 aug 2014 13:29

Du skal tænke på at trykket i anlægget stiger og falder i tak med om du har varme på eller ej. Vand udviger sig i varme og trækker sig sammen igen under afkøling . Det er derfor meget normalt at trykket fald uden at der er en utæthed i anlæg
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar