Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyrlugt i kælder

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 5 gange

Fyrlugt i kælder

Indlæg af whocarez52 » 21 mar 2014 15:00

Hej

Jeg har et woody 16kw installeret i vores kælder. Jeg synes der lugter lidt/noget af røg/fye i rummet, hvilket er uhensigtsmæssigt da vi har et værelse ovenpå, hvor noget af lugten trænger op. Er det normalt?. Jeg overvejer om det ville hjælpe at installere noget udsugning i umiddelbar nærhed af fyret? Nogen der har erfaringer med dette?
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Fyrlugt i kælder

Indlæg af Lintz » 21 mar 2014 15:08

whocarez52 skrev:Hej

Jeg har et woody 16kw installeret i vores kælder. Jeg synes der lugter lidt/noget af røg/fye i rummet, hvilket er uhensigtsmæssigt da vi har et værelse ovenpå, hvor noget af lugten trænger op. Er det normalt?. Jeg overvejer om det ville hjælpe at installere noget udsugning i umiddelbar nærhed af fyret? Nogen der har erfaringer med dette?
Et fyr skal jo bruge ilt til forbrændning - Derfor skal der også være adgang til friskluft fra fyrrummet - Det sagde min fejer.

Hvad hvis du åbner døre ud til - forsvinder luften så.

Og det er ikke bare træpillerne som du kan lugte ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Fyrlugt i kælder

Indlæg af pso » 21 mar 2014 15:16

Laver du udsugning skal du også lave en større åbning hvor frisk luft kan komme ind!
Ellers får fyret ikke luft nok.
Jeg har også en gang imellem oplevet at fyret lugter lidt. Pillefyr er nok ikke rigtig egnet til at stå direkte i beboelse.
JEg har mit i et bryggers. Lugt kan f.eks komme ved kraftige vindstød som fjerne sug i skorsten, afhænger af hvordan din skorsten er.
Men jeg har også oplevet at det kommer ved koldstart og så naturligvis lidt når man renser det. Hvornår har du sidst renset fyret?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Fyrlugt i kælder

Indlæg af triumph » 21 mar 2014 18:42

Scotten er ikke helt tæt i låger. Når blæser køre rens er der ikke længere undertryk i kedel, så hvis låger er utætte, så lugter det

whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 5 gange

Fyrlugt i kælder

Indlæg af whocarez52 » 22 mar 2014 06:57

Tak for svarene.

Det er en høj kælder og der er et par vinduer i og det ene har jeg åbnet på klem. Der lugter af fyr når det bare kører normalt og selvfølgelig lidt mere når man renser. Hvis problemet er en utæt låge, hvad kan man så gøre for at tætne den? Og tror I at ideen med udluftning vil virke?
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.


xkfc

Fyrlugt i kælder

Indlæg af xkfc » 22 mar 2014 08:47

Hej whocarez52

Jeg tror det vil være en dårlig løsning at suge luft ud af rummet. Det giver dårlige betingelser for justering af fyret, og en risiko for at du vender trækket i skorstenen, og hvis du havde lidt bøvl, så er det intet imod at det skulle ske.
Du kan i stedet forøge arealet til indsugningen og sætte en blæser på, der blæser ind i rummet. På den måde skaber du et lille overtryk. Heller ikke den bedste løsning, men dog brugbart.
Nu har jeg jo lige løftet sløret for at der er en bedre løsning :great: Det bedste må være at sørge for godt træk i skorstenen, for så skal problemerne være væk. Så vil luften jo udskiftes i samme hastighed som den bruges til forbrændingen. :great: Det skal være et stort rum for at det ikke skulle være nok.

Kenneth

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Fyrlugt i kælder

Indlæg af MichaelK » 22 mar 2014 09:27

Hvad med forslag til at tætne lågen? Nok er Scotte/Woody i den billige ende, men det
må da være muligt at få tætte låger? Det må da udgøre en risiko, at de ikke er tætte?
Det være sig sundhedsmæssigt, såvel som sikkerhedsmæssigt!


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Fyrlugt i kælder

Indlæg af triumph » 22 mar 2014 09:38

Jeg holder også på at tætne låger.
En anden ting er skorstenstræk. Åbner din trækstabilisator ? (hvis ja, så er der undertryk i din skorsten, og det er ikke derfor)
Nogle oplever at vinden tiltider slår ned i skorsten, og laver overtryk

At blæse luft ind i kælderen, så der bliver overtryk. Kan medføre at røgen bliver blæst ud i resten af huset.

For at få en god forbrænding, skal undertrykket i skorstenen være konstant. Det kan være vanskeligt at få et størrer sug i skorstenen, og samtidigt holde et konstant tryk (Uden at montere 30 trækstabilisatore)

En anden løsning var at udskifte luften i kælderen = en blæser der suger/blæser, og et hul i den anden ende af kælderen den kan suge/blæse igennem.
Denne løsning medføre at din kælder bliver kold om vinteren

Min far har en scotte i kælderen. Under normal drift lugter den ikke. Ved opstart med kold skorsten, kan der være en svag røglugt. Det samme er tilfælde med min.
Hvis du har undertryk i skorstenen, så bør det være muligt at tætne låger, så røglugt forsvinder.
Du kan se på paksnore om de lukker tæt. Giv paksnore WD40 (meget) og juster låger

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fyrlugt i kælder

Indlæg af HR LUCCA » 22 mar 2014 10:33

Ja jeg vil også starte med at se om alle 3 låger er tætte , hvis der er steder på den hvide snor der er sort i hele snorens brede er det der problemet ligger . og ellers må det være manglende friskluft eller træk i skorsten .


Besvar