God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc »

rs2000 skrev:nu køber jeg sgu mine ejne osterejer, og æder dem selv.....

KW KW KW KW KW KW KW KW står der i displayet, hvorfor mon xkfc?
Nu har jeg ikke flowmåler.
Min styring beregner "kw" på mængden af piller den hælder på.
Nu står jeg og kigger på den: 10kw står der i displayet, vi ved at 1kg piller indeholder 4,6 - 4,9kw men alligevel kører sneglen kun en omgang mens jeg kigger, ca. 4 piller falder gennem røret og ind på herden!!!

Noget er galt! hva'

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 »

Tillad mig at citere min mor fra dengang jeg blev 18 " I Quit" ;-)
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen »

xkfc skrev:
Desværre nej, det er et matematisk resultat ud fra en beregning, en beregning som bruger en time som 'en af faktorene.

De fleste af flowmålerne giver 1 puls pr 10 liter. Hvis det skulle være en her og nu visning ville displayet jo flakse op og ned, tingene er nu engang glattet ud så det bliver aflæseligt, og kw/h er den helt klar mest anvendte.

EDIT.
Prøv at kigge på flowmåleren isoleret. Det er nemlig helt samme historie
Hvis den skriver 600 liter i displayet render der jo ikke 600l igennem (her og nu), men 600l på en time.
Den står da også at flakser op og ned ( skifter for hvert 30 sek ), for at det bliver til kw/h skal den jo vise det samme i en time, eller den skulle regne gennemsnittet ud for den sidste time, men den laver en beregning for hver halv minut. Altså hvad forbruget er her og nu, og hvis den så skulle stå på det samme en time, kan du sige forbruget har været x antal kw/h.
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen »

xkfc skrev:
Nu har jeg ikke flowmåler.
Min styring beregner "kw" på mængden af piller den hælder på.
Nu står jeg og kigger på den: 10kw står der i displayet, vi ved at 1kg piller indeholder 4,6 - 4,9kw men alligevel kører sneglen kun en omgang mens jeg kigger, ca. 4 piller falder gennem røret og ind på herden!!!

Noget er galt! hva'
Nææ den laver jo 10 Kw. og hvis den bliver stående der i en time har den lavet 10 kw/timer og brugte 2 - 2,2 kg piller
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen »

rs2000 skrev:Tillad mig at citere min mor fra dengang jeg blev 18 " I Quit" ;-)
:great: :great: :great: :lol: :lol: :lol:

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc »

brianrasmussen skrev:
Nææ den laver jo 10 Kw. og hvis den bliver stående der i en time har den lavet 10 kw/timer og brugte 2 - 2,2 kg piller
Fedt at vi er enige her :great: , ærgerligt at vi ikke er enige om at det er helt samme fremgangsmåde når beregningen sker med flowmåleren.
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen »

xkfc skrev:
Fedt at vi er enige her :great: , ærgerligt at vi ikke er enige om at det er helt samme fremgangsmåde når beregningen sker med flowmåleren.
Ved sgu snart ikke hvor du vil hen, men når flowmåleren skriver 600liter/time så løber 600 liter i timen, og ikke her og nu, men det kræver stadig at den står på 600liter i en time for at det passer. Når displayet skriver 15 kw løber der 15kw her og nu, og hvis den står der en timer er der løbet 15 kw/timer forbi. NBE har valgt at vise her og nu forbruget eller (ydelsen-tab i røggas+kedel) alt efter hvordan du montere den, og hvis du vil ha den visning skal være kw/timer kræver det altså at den viser 15 kw i en time for at der er løbet 15 kw/timer forbi. Når du kigger på grafen effekt(kw) er det jo her og nu forbrug/ydelse og ikke et gennemsnit over hvad der er løbet forbi den sidste time. NBE´s hensigt er jo ikke at vise det totale forbrug/ydelse men at vise hvad der sker her og nu.

Mon J-B vender tilbage når fundet fejlen ?
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af J-B »

Fejl eller ikke fejl :wink:
Min kedel er en gammel HS Tarm oliekedel fra ca 1970 og centralvarmen er 1 strengs, monteret uden shunt og med vendt fremløb/retur.
Hvis vi tager fra kedel, så er fremløb til CV. monteret på returstudsen, rundt i huset og ender i en tee med dyklomme til returføler og flowmåler er monteret til den tee.
Derfra direkte til pumpen, som pumper ned i kedelens fremløb, derfor er fremløb altid koldere end kedel temp og det er derfor der er den misvisning i KW. ydelse :great:
Den eneste grund til de monterede kedlen på den måde i sin tid, er vel for at spare en kedelshunt.
Der er nu kommet mange gode bud :) at kedlen og varmesystemet er noget gammelt lort, er den reelle grund :wink:
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af Flammen »

kan kun give @xkfc ret.
flowmåleren er "digital" altså den pulser. den er ikke analog. derfor er effekten en matematisk beregning med en tidsfactor. derfor er kw/tid der kan aflæses
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen »

Er da godt klar over det er et regnestykke styringen laver, men hvad kan i bruge et tal i kw/timer til ??? Ingen ting det kræve jo fyret køre snor lige i en time for at i kan sige at der er lavet/brugt så og så mange kw/timer. Hvis i vil have kw/timer så sæt da en fjernvarmemåler på der kan finde ud af at regne det samlede forbrug/ydelse ud.

Besvar