Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 20 feb 2014 22:48

Læg mærke til ordene ØJEBLIKKELIG og TOTAL VARMEMÆNGDE, den totale kan jo netop kun lægges til løbene, da den jo er en funktion af tiden som har PASSERET, den øjeblikkelige er dog her og nu, også selv vi hopper helt tilbage til børnehave stadiet, og siger at energi ikke eksisterer i nuet, for der står energien jo stille, eller hvad det end er i prøver at komme frem til, det ville jo svare til at jeg skulle hoppe ned i køkkenet og strege de 2200 watt som der står i bunden af min el kedel over, for de eksisterer jo ikke i nuet

uvr1611.jpg


xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 21 feb 2014 01:24

rs2000 skrev:Læg mærke til ordene ØJEBLIKKELIG og TOTAL VARMEMÆNGDE, den totale kan jo netop kun lægges til løbene, da den jo er en funktion af tiden som har PASSERET, den øjeblikkelige er dog her og nu, også selv vi hopper helt tilbage til børnehave stadiet, og siger at energi ikke eksisterer i nuet, for der står energien jo stille, eller hvad det end er i prøver at komme frem til, det ville jo svare til at jeg skulle hoppe ned i køkkenet og strege de 2200 watt som der står i bunden af min el kedel over, for de eksisterer jo ikke i nuet

uvr1611.jpg
Læg mærke til alle tallene på det indsatte ark, alle er efterfulgt af /h

Du behøver ikke strege tallet på elkedlen for det passer, der er bare en forudsætning som producenten har glemt at fortælle dig, nemlig at det tager en time at bruge de 2200w.
Hvis elkedlen kører i 4 minutter vil du erfare at din elmåler har flyttet sig 2200/60*4 = 0,15kw. Så hvis "NUET" er 4min så ville den rigtige udlæsning være 150w

Prøv at læse her http://www.natlex.dk/elenergi.html Der skrives netop "Effekten er omsat energi pr. tid"

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 21 feb 2014 04:22

Der kan også læses mere her. http://da.wikipedia.org/wiki/Effekt_(fysik)
http://da.wikipedia.org/wiki/Effekt_(fysik)
http://www.da.wikipedia.org/wiki/Effekt_(fysik)

Det var sku da mærkelig, jeg kan ikke få linket til at virke, noget går åbenbart galt når et link ender på )
Så man er nød til at kopiere teksten og indsætte teksten i adresse feltet.

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen » 21 feb 2014 07:24

Det bliver vi nok aldrig enige om det her :) sjovt så langt væk man kan kommer fra det oprindelige spørgsmål. Mener du stadig ikke at kw visningen kan være større end de kw brænderen laver her og nu ?

Det er da noget af en opgave du har for dig hvis du mener at stort set alle producenter mærker deres varer forkert nemlig kw og ikke kw/h

Hvorfor skulle producenten af elkedler oplyse i kw/h, hvornår har du sidst haft en som kørte en time i træk ? Max effekt kan da bruges når den skal installeres, så man overbelaster sin installation. Fordi en maskine har en max effekt på 2,2 er det jo ikke det samme som den bruger 2,2 kw/h da den måske ikke bruger 2,2 kw hele men kun det halve af tiden.
Last edited by 1 on brianrasmussen; edited 21 times in total

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen » 21 feb 2014 07:42

Men hvorfor ikke bare holde os til kw (her og nu forbrug/ydelse), når NBE har valgt det, det giver jo ingen mening at skrive kw/timer når styringen nu ikke kan tælle det samlede forbrug/ydelse, eller at fyret stort set aldrig kører så snor lige i en time.


rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 21 feb 2014 08:25

nu blir du lidt altså lidt plat :-)
først misforstod du fuldstændigt polemikken omkring akkumuluret energi.
nu misforstår du energivisning, NÅR en energimåler viser f. eks 17.7 kw her og nu, så betyder det at hvis det aktuelle forbrug forsatte i en hel time, ville du ha brugt 17.7kw dette gør den udelukkende fordi at vi ( os mennesker) er blevet enige om, at det er det nemmeste at forholde os til, ændrede du på formelen, ku du få det udtrykt i røde vingummibamser, hvis det var nemmere for dig at forholde dig til, alt dette ændrer ikke en tøddel på at det er det aktuelle energiforbrug den prøver at vise dig..........

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af Emborg41 » 21 feb 2014 08:56

Hej

Det bliver noget svært at overbevise betjenten der lige har stoppet mig i en radarkontrol med 120 km/t om at han skal vente en time på resultatet

Peter

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 21 feb 2014 09:27

Effekt i elektriske kredsløb

Effekt er også defineret som jævnspænding multipliceret jævnstrøm, hvor effekt, spænding og strøm er øjebliksværdier eller middelværdier:

sakset fra dit eget link, så du kan se at effekt ikke behøves at have en tidsangivelse, men godt kan være øjeblikkelig, som i HER og NU...

Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af motoz » 21 feb 2014 11:30

I'm having a little trouble following this thread, but I think the main problem here is that most of you are using the same unit both when talking about power, and when talking about energy. Power is measured in watts (W) or kilowatts (kW) and is a measure of 'the speed at which work is being done precisely at this moment'. Energy is measured in wattseconds (Ws), watthours (Wh), kilowatthours (kWh) and is a measure of total work is done over some time period, power * time = energy, 1kW * 1h = 1kWh

Mixing power (kW) and energy (kWh) is very common and many argue that is makes no difference as long as it's clear anyway what is talked about, but I think this thread is a good example of 'not clear at all what is talked about'.

'kW/h' mostly makes no sense, that would be a measure of "power acceleration", for instance how fast is the burner power increasing/decreasing.

I apologize if I misunderstood what this was all about... :?
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 21 feb 2014 11:59

motoz skrev:I'm having a little trouble following this thread, but I think the main problem here is that most of you are using the same unit both when talking about power, and when talking about energy. Power is measured in watts (W) or kilowatts (kW) and is a measure of 'the speed at which work is being done precisely at this moment'. Energy is measured in wattseconds (Ws), watthours (Wh), kilowatthours (kWh) and is a measure of total work is done over some time period, power * time = energy, 1kW * 1h = 1kWh

Mixing power (kW) and energy (kWh) is very common and many argue that is makes no difference as long as it's clear anyway what is talked about, but I think this thread is a good example of 'not clear at all what is talked about'.

'kW/h' mostly makes no sense, that would be a measure of "power acceleration", for instance how fast is the burner power increasing/decreasing.

I apologize if I misunderstood what this was all about... :?

i agree, which also means that when a flow sensor is displaying a current value, it is trying to the best of its ability, to show a measurement of power, and not energy.


Besvar