Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen » 19 feb 2014 20:35

Selvfølgelige har man puttet det der ind, men så kan du da også godt hive 15 kw ud kortvarigt, selvom du i samme sekund kun putter 10 kw ind, så tager man da bare lidt af det som er akkumuleret i kedlen. Derfor kan kw visningen (forbruget) da også godt være større end hvad den ind fyrede kw er i samme øjeblik.


rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 19 feb 2014 20:42

du snakker energi set over tid.

forestil dig at du fyrer med en ydelse på 5kw i en time, pumpen får lov til at køre i intervaller på 5 min ( start stop) efter en time har du distribueret 5kw rundt i systemet, men da pumpen var slukket halvdelen af tiden, hedder den aftagne effekt i systemet 10kw i 5 min herefter 0kw i 5 min og forfra ;-)

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 20:54

brianrasmussen skrev:Selvfølgelige har man puttet det der ind, men så kan du da også godt hive 15 kw ud kortvarigt, selvom du i samme sekund kun putter 10 kw ind, så tager man da bare lidt af det som er akkumuleret i kedlen. Derfor kan kw visningen (forbruget) da også godt være større end hvad den ind fyrede kw er i samme øjeblik.
Ja okay, nu tror jeg at jeg ved hvad du mener. Lad mig opskalere så kan du jo sige om jeg har fanget den :great:

Vi slukker for varmen til huset, og varmer i stedet en gigantisk akkumuleringstank op. Så slukker vi fyret, henter varme fra akku tanken, leder den igennem flowmåleren, fyret står stille men der er fuld drøn på energimålingen.

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen » 19 feb 2014 20:58

rs2000 skrev:du snakker energi set over tid.

forestil dig at du fyrer med en ydelse på 5kw i en time, pumpen får lov til at køre i intervaller på 5 min ( start stop) efter en time har du distribueret 5kw rundt i systemet, men da pumpen var slukket halvdelen af tiden, hedder den aftagne effekt i systemet 10kw i 5 min herefter 0kw i 5 min og forfra ;-)

Hvis det er mig du henviser til er jeg godt klar over der er forskel på kw og kw/h, visningen i displayet er en kw visning d.v.s en her og nu visning, og den kan godt være større end hvad brænderen laver af kw her og nu.

Men der er ingen tvivl om at der er en fejl i J-B´s visning, ellers har han nogle super gode træpiller.

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen » 19 feb 2014 20:59

xkfc skrev:
Ja okay, nu tror jeg at jeg ved hvad du mener. Lad mig opskalere så kan du jo sige om jeg har fanget den :great:

Vi slukker for varmen til huset, og varmer i stedet en gigantisk akkumuleringstank op. Så slukker vi fyret, henter varme fra akku tanken, leder den igennem flowmåleren, fyret står stille men der er fuld drøn på energimålingen.
Præsis :great:


rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 19 feb 2014 21:00

det var til xkfc :wink:

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af DBS » 19 feb 2014 21:18

Det kan vel også være at der er kommet en kold sjat vand i returen, ind at shunten har reageret, dette ville så give en høj effekt, ganske kort.

På mine grafer kommer der hver gang at der kobles om til VVB prio, en peak på grafen, grundet at der kommer noget koldt vand fra returen fra VVB (4m rør 1")

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 21:19

brianrasmussen skrev:
Præsis :great:
I de små kedler tvivler jeg dog på at det er særlig målbart, når du kun har 1,8kw/h til rådighed, og for at bruge de 1,8kw/h skal temperaturen falde 40°C.
Da styringen ikke er intelligent så er det faktisk nok noget der sker ofte, styringen kigger jo på det der er sket. Man forbruger energi, og fyret fylder ny energi på.

Men er det ikke det samme som at køre 100 i bilen, slippe speederen, og i samme sekund se at man kører 100 uden at røre speederen, og så konstatere at man ikke behøver give gas for at køre 100. Eller kigge på termometeret inde i stuen, 23°, slukke fyret ½ time og konstatere at der stadig er 23° altså er der ingen grund til at fyret kører?

Kan man bruge den information til noget?

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen » 19 feb 2014 21:30

xkfc skrev:
I de små kedler tvivler jeg dog på at det er særlig målbart, når du kun har 1,8kw/h til rådighed, og for at bruge de 1,8kw/h skal temperaturen falde 40°C
Da styringen ikke er intelligent så er det faktisk nok noget der sker ofte, styringen kigger jo på det der er sket. Man forbruger energi, og fyret fylder ny energi på.

Men er det ikke det samme som at køre 100 i bilen, slippe speederen, og i samme sekund se at man kører 100 uden at røre speederen, og så konstatere at man ikke behøver give gas for at køre 100. Eller kigge på termometeret inde i stuen, 23°, slukke fyret ½ time og konstatere at der stadig er 23° altså er der ingen grund til at fyret kører?

Kan man bruge den information til noget?

Forstår ikke helt hvad du mener.

Hvor har du 1,8 kw/h fra ?

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 21:31

DBS skrev:Det kan vel også være at der er kommet en kold sjat vand i returen, ind at shunten har reageret, dette ville så give en høj effekt, ganske kort.

På mine grafer kommer der hver gang at der kobles om til VVB prio, en peak på grafen, grundet at der kommer noget koldt vand fra returen fra VVB (4m rør 1")
Ja, i dette tilfælde vil tallet også blive højt, og det helt uden at aftage energi :shock: . Det vil dog ikke tage særlig lang tid inden det kolde vand har forplantet sig. En af årsagerne til at du ser det er at styringen har den grove skala så den springer 1° selv om ændringen måske kun er en ½°

En ting kan man udlede, energiberegning med flowmåler er noget følsomt noget icon_cheesygrin.gif


Besvar