Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 19 feb 2014 12:17

det fyret yder og det CV bruger kan være meget forskellige set over kort tid, i længden skal de selvfølgelig udligne hianden.

forestil dig en jetjager motor omdannet til CV pumpe, den ku sikkert få flowmåleren til at flyve sidelæns ud af fyrrummet, men i et kort øjeblik ville den måske ha vist en ydelse på 1000000000000000 kw, der er derfor ikke nogen direkte her og nu sammenhæng mellem fyrets ydelse, og det systemet bruger.


xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 13:58

rs2000 skrev:det fyret yder og det CV bruger kan være meget forskellige set over kort tid, i længden skal de selvfølgelig udligne hianden.

forestil dig en jetjager motor omdannet til CV pumpe, den ku sikkert få flowmåleren til at flyve sidelæns ud af fyrrummet, men i et kort øjeblik ville den måske ha vist en ydelse på 1000000000000000 kw, der er derfor ikke nogen direkte her og nu sammenhæng mellem fyrets ydelse, og det systemet bruger.
Jeg må desværre stadig give dig uret.

En forudsætning for at regne energien ud med frem/retur/flow følere er at de er monteret korrekt. Det dur f.eks. ikke at måle fremløb i kedlens dyklomme, og retur uden på røret. En hurtig test af den påstand kan man lave ved at montere returføleren på fremløbsrøret og checke om temperaturen er den samme som kedlen. Scotte styringerne måler fremløb med en opløsning på 1/10°C mens returen kun har en opløsning på 1°C. Allerede her er der problemer.

Tilbage til dit eksempel icon_cheesygrin.gif Der er dælme kommet fut i sagerne :lol: :lol: :lol:
Lad os antage at vi monterede jet-motoren som cirkulationspumpe, flowet ville ganske vist blive enormt, men der ville ske det forunderlige at fremløb og retur temperaturene ville mødes (eller tæt på) så vi flower ganske vist enormt men differenstemperaturen vil blive så lille at formlen stadig ville passe.

Summe af min forklaring er at: Hvis tingene er sat rigtig sammen, vil forskellen på flowmåling og indfyret effekt altid være tabet, og målingen kan aldrig (heller ikke kortvarigt) blive højere end indfyret effekt.

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 19 feb 2014 14:39

Giver dig uret i at du giver mig uret, derfor er det dig som er den nu icon_cheesygrin.gif
Vi må vædde en pose osterejer, og holde en afstemning :lol:

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen » 19 feb 2014 16:05

xkfc skrev:
Jeg må desværre stadig give dig uret.

En forudsætning for at regne energien ud med frem/retur/flow følere er at de er monteret korrekt. Det dur f.eks. ikke at måle fremløb i kedlens dyklomme, og retur uden på røret. En hurtig test af den påstand kan man lave ved at montere returføleren på fremløbsrøret og checke om temperaturen er den samme som kedlen. Scotte styringerne måler fremløb med en opløsning på 1/10°C mens returen kun har en opløsning på 1°C. Allerede her er der problemer.

Tilbage til dit eksempel icon_cheesygrin.gif Der er dælme kommet fut i sagerne :lol: :lol: :lol:
Lad os antage at vi monterede jet-motoren som cirkulationspumpe, flowet ville ganske vist blive enormt, men der ville ske det forunderlige at fremløb og retur temperaturene ville mødes (eller tæt på) så vi flower ganske vist enormt men differenstemperaturen vil blive så lille at formlen stadig ville passe.

Summe af min forklaring er at: Hvis tingene er sat rigtig sammen, vil forskellen på flowmåling og indfyret effekt altid være tabet, og målingen kan aldrig (heller ikke kortvarigt) blive højere end indfyret effekt.



D.v.s xkfc at i det øjeblik du slukker dit fyr og flammen er væk, kan du ikke fortsætte med at tage varme ud af din kedel, til frem og retur er lige varme ???????

mvh Brian

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 19:26

brianrasmussen skrev: D.v.s xkfc at i det øjeblik du slukker dit fyr og flammen er væk, kan du ikke fortsætte med at tage varme ud af din kedel, til frem og retur er lige varme ???????

mvh Brian
Næ, det er netop det jeg ikke skriver, den efter-varme du trækker ud kommer da fra træpiller, eller hvad?
Det er tabet du minimerer ved at lade pumpen køre lidt videre, men fortsætter du med at lade pumpen køre bliver det jo tabsgivende, da returen så bliver varmere end fremløb og du trækker energi fra VVB, radiatorer, gulvvarme eller hvad pokker man har, så bliver kedlen jo en skorstens opvarmer icon_cheesygrin.gif


xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 19:29

rs2000 skrev:Giver dig uret i at du giver mig uret, derfor er det dig som er den nu icon_cheesygrin.gif
Vi må vædde en pose osterejer, og holde en afstemning :lol:
Fuck.. jeg har ingen osterejer, men jeg har en ½ skål peanuts til overs fra nytår som indsats, faktisk så forhøjer jeg med et stykke ældre plankevært, der kunne se ud som om det har været hvidt engang icon_cheesygrin.gif

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 19 feb 2014 19:40

et stykke plankeværk er jo peanuts i forhold til osterejer.

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 19:46

rs2000 skrev:et stykke plankeværk er jo peanuts i forhold til osterejer.
Nu glemmer du vist at det måske har været hvidt engang.

brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af brianrasmussen » 19 feb 2014 20:03

xkfc skrev:
Næ, det er netop det jeg ikke skriver, den efter-varme du trækker ud kommer da fra træpiller, eller hvad?
Det er tabet du minimerer ved at lade pumpen køre lidt videre, men fortsætter du med at lade pumpen køre bliver det jo tabsgivende, da returen så bliver varmere end fremløb og du trækker energi fra VVB, radiatorer, gulvvarme eller hvad pokker man har, så bliver kedlen jo en skorstens opvarmer icon_cheesygrin.gif

Hvorfor mener du så at man ikke kan hiver flere kw ud af kedlen (eks. 15kw) end brænderen yder (eks. 10kw) i et kortvarigt øjeblik. ?

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 20:23

brianrasmussen skrev: Hvorfor mener du så at man ikke kan hiver flere kw ud af kedlen (eks. 15kw) end brænderen yder (eks. 10kw) i et kortvarigt øjeblik. ?
Ganske simpelt fordi du ikke kan trække noget ud af kedlen som du ikke først har puttet derind.

Vi starter med en iskold kedel, tænder pumpen, den varme retur fra huset varmer nu kedlen op, her er vi vel enige om at det er uøkonomisk, og at vi ikke har noget "energi Boost" men det helt modsatte, energi spild. KW målingen er nu negativ. Returen er varmere end fremløb.

Over tid vil fyr, gulve, rør, hus og hvad der ellers er energi i, nu afkøles.

Hvordan vil du få varme på? Tænde fyret naturligvis. Fyret har en virkningsgrad på ca. 90% , vi antager nu at vi lader 10kg piller afbrænde, det ene kg er jo spild, så vi får energi fra 9kg, og har altså 9x4,6= 41,4kw/h til rådighed. Når de 41,4kw/h er brugt er vandet jo koldt igen.

Hvis man en dag opfandt en dims med en virkningsgrad over 1, ville man ikke behøve at skulle på arbejde mere.

EDIT
Desuden indeholder fyret ikke ret meget energi, jeg kan ikke huske tallene, men mener at min OPOP rummer 40l vand, hvis vi afkøler fra 70° til 30° så har vi kun 1,8kw til rådighed.
Last edited by 2 on xkfc; edited 19 times in total


Besvar