Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af J-B » 19 feb 2014 01:08

skova skrev:
Jamen det glæder jeg mig til at høre mere om :-)

Grunden til det oplagte var at min flowmåler ligeledes fra NBE giver en puls pr liter og ikke 10 liter som ellers står alle steder - det gav mig en god kw ydelse :wink:

/S
Jeg har testet min inden montering, og deres giver 1 puls pr. 10 liter, jeg har ikke hørt om en der er anderledes :wink:


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af paw » 19 feb 2014 07:57

J-B skrev: Jeg har testet min inden montering, og deres giver 1 puls pr. 10 liter, jeg har ikke hørt om en der er anderledes :wink:
Hej j-b, den er go nok med kw, men det er ikke det din brænder yder, det er det dit hus aftager.
Dit hus aftager på billede 25 kw, derfor kører styring på 85 % som jo reelt er 8,5 kw og efterhånden som der kommer mere varme på anlæget går flowet ned og ligeså ydelse på styring.

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 09:23

paw skrev: Hej j-b, den er go nok med kw, men det er ikke det din brænder yder, det er det dit hus aftager.
Dit hus aftager på billede 25 kw, derfor kører styring på 85 % som jo reelt er 8,5 kw og efterhånden som der kommer mere varme på anlæget går flowet ned og ligeså ydelse på styring.
Nænæ, den går da ikke, huset kan ikke aftage mere end brænderen giver, hvor skulle den energi dog komme fra? Styring og flowmåler udregnes som kw/h, så hvis du over en time har forbrændt 1kg piller, burde kw udregningen max sige 4,6 x 0,9= 4,14kw for udregningen kan jo ikke "se" tabet i kedlen.

MVH. Kenneth

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af paw » 19 feb 2014 09:49

Flow måler kit:
Aflæs flowet i systemet via
displayet, samt få oplyst
husets aktuelle aftagne
effekt.


Så er fyret sat op til at aflæse flow og udregne Kwh aftaget fra kedlen. ( energi lagt i huset )
 Isoler temperatur sensoren til retur røret, for en mere nøjagtig Kwh udregning.
 Kwh udregning sker på basis af en frem / retur temperatur og samt flow ( liter / time )

Sakset fra NBE

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 19 feb 2014 10:20

xkfc skrev:
Nænæ, den går da ikke, huset kan ikke aftage mere end brænderen giver, hvor skulle den energi dog komme fra? Styring og flowmåler udregnes som kw/h, så hvis du over en time har forbrændt 1kg piller, burde kw udregningen max sige 4,6 x 0,9= 4,14kw for udregningen kan jo ikke "se" tabet i kedlen.

MVH. Kenneth

i husets centralvarme er der akkumuleret en hvis mængde energi, denne kan der stjæles af i en periode, derfor kan kw ydelsen sagtens ligge højere end det kedlen yder pt, det samme ses ved solvarme som hopper fra en vvb til en kold centralvarme om sommeren, ydelsen går i en kort periode amok, og viser meget højere end det solvarmen aktuelt yder.


xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 10:26

rs2000 skrev: i husets centralvarme er der akkumuleret en hvis mængde energi, denne kan der stjæles af i en periode, derfor kan kw ydelsen sagtens ligge højere end det kedlen yder pt, det samme ses ved solvarme som hopper fra en vvb til en kold centralvarme om sommeren, ydelsen går i en kort periode amok, og viser meget højere end det solvarmen aktuelt yder.
Det ville godt nok være uheldig for folk med fjernvarme.

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 10:59

Jeg gætter på at det hænger sådan sammen.

Fremløb - retur = ΔT
ΔT * flow/h * energi i vand pr °C =kw/h

Eksempel. frem 70° retur 50° flow 600l/h
(70-50)*600*0,0011627907 =13,95kw/h

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af rs2000 » 19 feb 2014 11:33

forestil dig at elektrikeren har sjusket med stikket til dit pillefyr, i et øjebliks kådhed hiver du stikket ud, de 230 volt som nu suser igennem din krop, får dit venstre ben til at hive brænderen ud af pillefyret, inden du ved det af tisser du nu helt ufriviligt på herden, efter du er kommet til dig selv igen, konstaterer du at dit pillefyr er gået ud, og derfor nu yder 0 watt, som om at det ikke var slemt nok, vader man derefter ind i stuen, hvor konen til ens store overraskelse har ombygget hele centralvarme systemet, således at det nu kun er tilsluttet den udendørs pool hun har købt til en i valentins gave, selvom fyret yder 0 watt pt er temperaturen i poolen over den sidste time blevet hævet med 1 grad, alt dette på grund af den akkumulerede energi som var til stede i systemet efter fyret gik ud.

det tænkte eksempel om akkumuleret energi er fiktiv.
rettighederne til filmen er dog mine.

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af H.S » 19 feb 2014 11:36

NB.
Har du ilt styring på da det ser ud på dine tal at den er aktiv
og hvis den er sat aktiv uden den er tilsluttet kan den godt give nogle underlige tal

Hvor i forhold til flowmåler måler du din retur temp.
hvis du har din flow måler i shunt kredsen og måler retur før vand er blandet giver det også en fejl

Kl 0901 F = 64 R 45 Flow 757 l = 16,7 kW/t siger din styring
= (757 x 19 x 4,19) / 3600 = 16,74 kW/t

Så hvis dit flow og dine følere sidder rigtig og måler rigtig passer det styring viser på det tidspunkt
Senest rettet af H.S 19 feb 2014 11:54, rettet i alt 1 gang.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

xkfc

God kw. ydelse, efter montering af flowmåler

Indlæg af xkfc » 19 feb 2014 11:51

rs2000 skrev:forestil dig at elektrikeren har sjusket med stikket til dit pillefyr, i et øjebliks kådhed hiver du stikket ud, de 230 volt som nu suser igennem din krop, får dit venstre ben til at hive brænderen ud af pillefyret, inden du ved det af tisser du nu helt ufriviligt på herden, efter du er kommet til dig selv igen, konstaterer du at dit pillefyr er gået ud, og derfor nu yder 0 watt, som om at det ikke var slemt nok, vader man derefter ind i stuen, hvor konen til ens store overraskelse har ombygget hele centralvarme systemet, således at det nu kun er tilsluttet den udendørs pool hun har købt til en i valentins gave, selvom fyret yder 0 watt pt er temperaturen i poolen over den sidste time blevet hævet med 1 grad, alt dette på grund af den akkumulerede energi som var til stede i systemet efter fyret gik ud.

det tænkte eksempel om akkumuleret energi er fiktiv.
rettighederne til filmen er dog mine.
Sød historie, som desværre ikke flytter fakta. :)
For at displayet viser en kw værdi skal fremløb være højere end retur og der skal være flow. Hvis du har "akkumuleret" energi som du skubber retur i anlægget således at returen bliver højere end fremløbet, burde visningen krydse nul, og blive negativ, jeg kender dog ikke programmeringen i styringen, så jeg vil lade det være usagt hvad der sker.


Besvar