Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
kim0449
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 02 feb 2014 13:27
Mit fyr: Woody Mini, BS1016
Areal: 129
Brændsel: 8mm piller fra DLG
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Geografisk sted: Vester Skerninge
Givet likes: 2 gange

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af kim0449 » 02 feb 2014 17:39

Hej er ny herinde.

Jeg leder efter den rigtige løsning som afløser for vores oliefyr fra 1978,

Huset er fra 78, 129m2 i to plan. Vi bruger primært en stor Morsø brændeovn og i vinterhalvåret har vi et gammelt olifyr som leger lidt med, brugsvandet får vi fra en Metro elvandvarmer. Forbrug olie 400-800 liter om året, brænde ca 5-7m3 om året og så sluger elvandvarmeren selvfølgelig også lidt. Vi er 2 voksne.

Olifyret er lige stået af, så vi har vagt ikke at reparere det. Vi har fået tilbud på gas, men jeg er ikke særlig varm på en gasløsning. Vi er begyndt at kigge på pillefyr, og efter en uges søgen og snak med forskellige fagfolk mener jeg at være kommet et godt stykke nærmere. Vi har et altoverskyggende problem i hele denne sag, vores bryggers hvor fyret skal stå er meget lille. 1,80 på den smalle led og 4 meter på den lange, dog begrænset af diverse døre, vaske m.m. så der er reelt kun 1,8 gange 1,60 til rådighed.

Jeg har et Woody Mini på hånden til kr. 20.000,00 incl. monteringskit m.m. og det kan jeg jo se er et populært fyr herinde :) Fyret kan lige stå på pladsen hvis der ikke er krav til adgang på begge sider, så vidt jeg kan se skal man kunne til forefra, fra oven og på siden med tanken. Er det korrekt forstået?

Jeg havde egentlig også et VØLUND PELLET 100 i tankerne, men har set i manualen at der skal være 1 m luft fra siderne til væggene, så det er ude af projektet.

I går så jeg så Ecoheat 900 og det passer som fod i hose, til skorsten og i det hele taget er det det fyr der samlet set passer bedst ind i bryggerset. MEN MEN MEN, tør man nu også købe det fabrikat, med alle de historer der går. Kan se på deres hjemmeside at de har været rundt ved alle tidligere kunder efter en tur igennem Ekstra Bladet.

Er der nogen der kan hjælpe med råd? Jeg har travl for vi er ved at slæbe os ihjel med at fodre Morsø ovnen :)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af pille bruger » 02 feb 2014 17:41

En Scotte mini vil passe fint i dit bryggers.
Får du en V7 eller V10 styring er der mulighed for http://www.nbe.dk/cloud-service.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

xkfc

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af xkfc » 02 feb 2014 18:12

Jeg arbejder sammen med en Ekoheat ejer, der har været lidt opstartsvanskeligheder, men nu spiller det bare. Jeg er utrolig glad for min Scotte, men ville ikke være bange for at købe en Ekoheat. Dog kommer du til at undvære online funktionen hvis du vælger Ekoheat.

MEN, med så lille olieforbrug ville jeg helt sikkert beholde oliefyret. Et nyt oliefyr er jo meget mere økonomisk end det gamle, og så kan man finde næsten nye og meget billige på dba.dk

Selv om vi tager dit værste forbrug 7m2 brænde og 800l olie, så har du jo et ganske lavt energi forbrug. God isolering? eller køligt hus? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Hvis du vil stoppe med brændefyring er det naturligvis en anden sag.

Mvh. Kenneth

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af Smut 25 » 02 feb 2014 18:25

kim0449 skrev:Hej er ny herinde.

Jeg leder efter den rigtige løsning som afløser for vores oliefyr fra 1978,

Huset er fra 78, 129m2 i to plan. Vi bruger primært en stor Morsø brændeovn og i vinterhalvåret har vi et gammelt olifyr som leger lidt med, brugsvandet får vi fra en Metro elvandvarmer. Forbrug olie 400-800 liter om året, brænde ca 5-7m3 om året og så sluger elvandvarmeren selvfølgelig også lidt. Vi er 2 voksne.

Olifyret er lige stået af, så vi har vagt ikke at reparere det. Vi har fået tilbud på gas, men jeg er ikke særlig varm på en gasløsning. Vi er begyndt at kigge på pillefyr, og efter en uges søgen og snak med forskellige fagfolk mener jeg at være kommet et godt stykke nærmere. Vi har et altoverskyggende problem i hele denne sag, vores bryggers hvor fyret skal stå er meget lille. 1,80 på den smalle led og 4 meter på den lange, dog begrænset af diverse døre, vaske m.m. så der er reelt kun 1,8 gange 1,60 til rådighed.

Jeg har et Woody Mini på hånden til kr. 20.000,00 incl. monteringskit m.m. og det kan jeg jo se er et populært fyr herinde :) Fyret kan lige stå på pladsen hvis der ikke er krav til adgang på begge sider, så vidt jeg kan se skal man kunne til forefra, fra oven og på siden med tanken. Er det korrekt forstået?

Jeg havde egentlig også et VØLUND PELLET 100 i tankerne, men har set i manualen at der skal være 1 m luft fra siderne til væggene, så det er ude af projektet.

I går så jeg så Ecoheat 900 og det passer som fod i hose, til skorsten og i det hele taget er det det fyr der samlet set passer bedst ind i bryggerset. MEN MEN MEN, tør man nu også købe det fabrikat, med alle de historer der går. Kan se på deres hjemmeside at de har været rundt ved alle tidligere kunder efter en tur igennem Ekstra Bladet.

Er der nogen der kan hjælpe med råd? Jeg har travl for vi er ved at slæbe os ihjel med at fodre Morsø ovnen :)
velkommen til
hvor i landet

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af Lau » 02 feb 2014 18:38

Hvis det er en kompakt løsning du leder efter, så er MGM junior også godt med - lidt dyrere end scotte.

viewtopic.php?f=19&t=18906

Link til en tråd om mit eget fyr, jeg er meget tilfreds.


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af DBS » 02 feb 2014 19:28

NBE kommer jo også med en ny serie, her i foråret, måske det var noget ?

http://www.nbe.dk/rtb.html

kim0449
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 02 feb 2014 13:27
Mit fyr: Woody Mini, BS1016
Areal: 129
Brændsel: 8mm piller fra DLG
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Geografisk sted: Vester Skerninge
Givet likes: 2 gange

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af kim0449 » 02 feb 2014 20:38

tak for alle Jeres svar, her er helt sikkert noget at arbejde videre med.

Har været inde på NBE's hjemmeside og set de nye rtb modeller de ser rigtig spændende ud og passer lige ind i "hullet" hvor fyret skal stå, dog er jeg lidt skeptisk ved den lave fremløbstemperatur som fyret er konstrueret til at køre med da mit centralvarmesystem er lavet med små radiatorer.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af Brandsen » 02 feb 2014 21:11

Halløj i forum,

Med et oliefyr fra '78 vil jeg formode at selve olietanken måske er ved at falde for aldersgrænsen,
og udskiftning af tank er både meget dyrt og besværligt, så det kunne måske hjælpe med den
samlede financiering, hvis olietanken kommer med i ligningen ?
Kik lige på tankens typeskilt, der står produktionsåret .
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af nemocharley » 02 feb 2014 21:19

hej jeg vil bare lige fortælle at mit fyrrum er 135x185cm - det kan godt gå, når det nu ikke kan være anderledes.

kim0449
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 02 feb 2014 13:27
Mit fyr: Woody Mini, BS1016
Areal: 129
Brændsel: 8mm piller fra DLG
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Geografisk sted: Vester Skerninge
Givet likes: 2 gange

Leder efter en god løsning til lille fyrrum

Indlæg af kim0449 » 02 feb 2014 21:26

@smut25: Sydfyn
@Brandsen: Helt enig, vi har allerede taget beslutning om at oliefyr og tank skal væk. Vi var dog lidt i tvivl om det skulle være luft/vand, gas eller pille. Men det er vi ikke længere, vi har besluttet os for at det skal være piller. Vi regner med at nedbringe vores arbejde med at hente, kløve, stable og hente brænde ind, og derfor har vi besluttet os for at lave en pille løsning og bruge den som primær varmekilde, og brændeovnen som sekundær.


Besvar