Powerline adaptor

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
spj38
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22 jan 2014 19:36

Powerline adaptor

Indlæg af spj38 »

hvilken Powerline adaptor er bedst til pillefyr ?????

pendec

Powerline adaptor

Indlæg af pendec »

der er vist ingen styring som kræver med end 1Mbit/sek. så de billigste er nok allerede helt fine, hvis de klarer 100Mbit, så kan du jo springe på de 400-500Mbit modeller men unødvenigt.

det jeg mener er;
det er tal , nok mere binære informationer som udveksles , ingen billeder, ingen store komprimerede filer
så sammenlign lidt med olddays WAP telefoner, hvor vi idag mener 3G/4G mobil hastigheder til mobilen for at læse en side. så dit pillefyrs styring kan nok ikke kræve meget.

derimod kræver din pc software kører på nok en del mere :)
spj38
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22 jan 2014 19:36

Powerline adaptor

Indlæg af spj38 »

skal jeg også bruge noget software for at køre Powerline adaptor ???
Slettet 15549

Powerline adaptor

Indlæg af Slettet 15549 »

Nej bare i stikket og tilslut styring
Adaptorne kan krypteres så de ikke sender internet ud af huset
pendec

Powerline adaptor

Indlæg af pendec »

måske tager jeg fejl, software som opsamler data fra styring ligger i styring selv og har kapacitet til en webserver? måske :-) så vil de billigste/tidlige powerline adaptere måske være for billige.

dermed mente jeg software til styring som viser grafer, indsamler data fra styring , klarer webdelen til net osv, men det kan mange vel idag :)
har kun bio18 så er totalt bagud hvad angår pillefyr på net like styringer..

Bon Scott skrev:Adaptorne kan krypteres så de ikke sender internet ud af huset
her mener du "blokere" istedet for krypteres, for det jo bare en måde at skjule indhold men ikke hvad vej det sendes :)
det er din router som kontrollerer hvilken vej trafikken går, så vil det på nettet så er det routeren som stopper det, hvis det ønskes

Slettet 15549

Powerline adaptor

Indlæg af Slettet 15549 »

Kald det hvad du vil på powerline adaptorer jeg har hedder det kryptering
Hvordan skulle routeren kunne blokere for det internet du har sendt ud i el nettet?
Derfor kryptere man de powerline adaptorer man har i sit hus så det kun er dem der kan "forstå hinanden"
pendec

Powerline adaptor

Indlæg af pendec »

Jeg kører dig som du selv siger, selvom jeg nok mener følger her

Opsætningsvis sidder dine powerline tilsluttet en router, hvis dine pc'r skal på nettet. Så routes det derfor ud selvom om det som sendes over strømkablet med en anden protokol og kan stadig være krypteret. Hensigten er, at du kan serie forbinde eller have forskellige net på denne måde uden ip netværk subnet men ikke særlig praktisk i et privat hjem hvis man vil streame til tv tilsluttet en adapter eller har NAS på en anden serie powerline adaptere.

Så routeren er også ligeglad med kryptering da denne foregår på et andet niveau end ip trafikken foregår, og derfor ikke påvirker dit internet. men hvis du absolut vil blokere internet som kommer ind på dit elnet, så er det bare at konfigurere din routere til at begrænse det du vil have begrænset. det er dog normalt stadig at alt indgående blokeres ved router, og man skal aktivere indgående eller sin DMZ.

hvordan skulle routeren blokere for hvad du sender ud på dit elnet?
jo, det er enkelt nok: subnetting/segmentering af dit netværk er begreberne her, og så hedder boksen nok ikke altid bare en router mere men en firewall.
Har du flere net derhjemme og et af dem kører med powerlines, så kan din router så konfigureres til firewall hvis denne er udbygget med flere en 1 WAN port, og kan så derfor begrænse hvad traffik som du sender ud over de forskellige subnets hvis det er målet.
Men er ikke det samme som en simpel router, med 1 LAN og 1 WAN, hvor du kun kan blokere dine interne maskiner, og omvendt blokere eksterne imod at komme ind på dit net.

Besvar