Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C1 Eller woddy

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af HR LUCCA » 25 jan 2014 12:12

Nu bliver der skrevet at eltænder og lysføler går for et godt ord :| , jeg har haft mit Scotte i 2 år og skiftet 1 eltænder til den nette sum af 115 kr og den er nem og skifte :wink: , hvis man er bange for eltænderen skal stå af, er det muligt og købe en keramisk , så skulle det problem være væk , for mig og se er en Scotte styring lysår foran et Passat ,der er så mange muligheder for indstilling af fyret så det kan køre som man kunne tænke sig ,Grunden til der skal afvejes piller er fordi et Scotte kan regulere ned til 1-1,5 kw så skal pille doseringen være præcist, men det er meget sjælden jeg afvejning piller , opdateringer er ikke nødvendigt , jeg har ikke opdateret min v7 og den køre fint :great: .


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af godsejeren » 25 jan 2014 12:50

jeg vil ikke anbefale et bestemt fyr til dig men jeg kender folk der har vølund pellux 100 og ekoheat og mit ejet scotte. alle er vi glade for vores fyr :great: men en ting kan jeg anbefale og det er at komme ud og se dem i brug og spørge ind til dem det gjorde jeg og det var rigtig godt :great:
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af coupegt » 25 jan 2014 14:42

Vi har haft scotte i snart 4 år.
Tror vi har skiftet 2 stk el-tændere og 1 stk lysføler så ligefrem upålideligt vil jeg nu ikke kalde det.
Lysføleren var endda ikke helt færdig men registrerede blot ikke lyset så godt længere

Jeg har heller ikke fået opdateret software i styringen siden købet - og det kører da endnu, så mener heller ikke det er en absolut nødvendighed, at opdatere software hver gang bare fordi der kommer noget nyt :)

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af coctail » 25 jan 2014 15:33

coupegt skrev:Vi har haft scotte i snart 4 år.
Tror vi har skiftet 2 stk el-tændere og 1 stk lysføler så ligefrem upålideligt vil jeg nu ikke kalde det.
Om et fyr er pålideligt, hvis det "kun" fejler 3 gange på 4 år, afhænger selvfølgelig af hvilke krav man stiller til fyret. For mig som ofte er væk hjemmefra i længere tid af gangen, må mit fyr bare ikke fejle, uanset hvor nemt og billigt det er at skifte.

Har man tal på hvor mange tændinger en eltænder til en scotte holder til (i praksis, ikke fabrikstal), hvor mange tændinger den laver om dagen/år osv.
Senest rettet af coctail 25 jan 2014 16:32, rettet i alt 1 gang.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af triumph » 25 jan 2014 15:43

En scotte kræver at man sætter sig ind i virkemåden. Men det er ikke svært. Og når man har gjort det, har scotten klart den bedste styring, der kan give bespareser på pilleforbrug. Min far fik sat en op i efteråret. Efter den obigatoriske ny justering efter 14 dage. Har der ikke været rørt ved den.
Det er korrekt at der har været nogen mindre heldige opdateringer a V10 styringen. Både mn far og jeg kører V7. Vi har ikke haft problemer, og ej heller opdateret.
Jeg har ca. 4-6 opstarter /døgn i sommer/overgangsperioder. Hos mig holder en eltænder 1 år. Jeg har lige skiftet den ud med en keramisk, der skulle holde meget længere. Om den gør det kan jeg svare dig på om nogen år. Jeg har aldrig skiftet lysføler selvom min brænder er 7 år (undtagen da der havde sat sig en metal kuglepind fast i den interne snegl, så det brændte tilbage)
Du skal ikke købe et anlæg der er større end 10 kw


Oha2104
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 jan 2014 20:09
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 125
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7130
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 4,5
Geografisk sted: Juelsminde
Modtaget likes: 5 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af Oha2104 » 25 jan 2014 16:42

takker rigtig mange gange for jeres gode input og woodyen var også den første jeg kiggede på med efter flere forhandlere frarådede woodyen pga styringen og de problemer den gav har jeg kigget på andre modeller... men tror nu at hvis jeg kan få et fyr med v7 styrring at det bliver modellen....
Hvad med skorsten..? jeg skal have rejst en sådan, og har slet ikke forstand på om det skal det være en af stål eller en modul skorsten og hvis det skal være en af sten skal det så være en enkelt eller dobbelt modul og hvor stor diameter nogle mener 130 andre 150 andre igen 180

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af coupegt » 25 jan 2014 16:44

coctail skrev:
Om et fyr er pålideligt, hvis det "kun" fejler 3 gange på 4 år, afhænger selvfølgelig af hvilke krav man stiller til fyret. For mig som ofte er væk hjemmefra i længere tid af gangen, må mit fyr bare ikke fejle, uanset hvor nemt og billigt det er at skifte.

Har man tal på hvor mange tændinger en eltænder til en scotte holder til (i praksis, ikke fabrikstal), hvor mange tændinger den laver om dagen/år osv.
Jeg har såmænd også godt 180 rejse dage om året hvor jeg ikke er hjemme og fyret helst bare SKAL køre, da min kære hustru jo så er alene og bestemt ikke synes det er særligt underholdende, at skulle være fyrpasser.

Men at skifte el-tænder er så nemt, at hun alene fandt ud af det uden problemer - og teknik-nørd er hun ikke ligefrem. Blot født med en god porton gå-på-mod. :great:
Så vidt jeg kan forstå på hende er hun rigtigt glad for vores scotte og meget tryg ved det - hviket jo netop er meget vigtigt når jeg er så meget væk i lange perioder.

Som nævnt så fejlede vores lysmåler ikke som sådan - fyret kørte, og jeg skiftede den kun for at se om jeg kunne af med nogle af de "ingen lys" meldinger den skrev.
Iøvrigt har jeg også set en ekstra "robust" udgave af el-tænderen på nettet - den er så lidt dyrere, men skulle have længere holdbarhed.

Og det værste der kan ske hvis el-tænderen fejler og man slet ikke kan kapere at skifte den - er jo blot, at man tænder op med et par tændbriketter og når det først kører, så er el-tænderen jo inderligt ligegyldigt.
Det er lidt mere tidskrævende, men absolut muligt og ikke sværere end, at tænde op i en brændeovn.

Så jeg synes nu det er et ganske udmærket fyr - selvom jeg er ude af huset i 180 dage - og jeg tror ikke jeg kan errindre, at have hørt min hustru brokke sig over fyret 1 gang på de små 4 år endnu :)

Jeg siger ikke, at man ikke kan få et fyr der sikkert er smartere og bedre/billigere - men upålideligt er nok det sidste jeg ville kalde vores scotte :)

nemocharley

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af nemocharley » 25 jan 2014 16:49

Oha2104 skrev:takker rigtig mange gange for jeres gode input og woodyen var også den første jeg kiggede på med efter flere forhandlere frarådede woodyen pga styringen og de problemer den gav har jeg kigget på andre modeller... men tror nu at hvis jeg kan få et fyr med v7 styrring at det bliver modellen....
Hvad med skorsten..? jeg skal have rejst en sådan, og har slet ikke forstand på om det skal det være en af stål eller en modul skorsten og hvis det skal være en af sten skal det så være en enkelt eller dobbelt modul og hvor stor diameter nogle mener 130 andre 150 andre igen 180
keramisk ikke over 150 - er det rigtigste og dyreste - jeg ved ikke hvad folk har af erfaringer med stålskorstene til scotten.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af Landlyst » 25 jan 2014 17:18

Oldgaard skrev:
For mig lyder det som en der har større avange på pasaten end på scotten ;) mig bekendt så er der ingen problemer med hverken V7 eller V10
men som Lucca siger, ud og sparke lidt fyr hos alm. brugere, der får du (normalt) den mest ærlige mening.

Ps. velkommen på Stokerpro ;)
Det er da fordi at XL ikke sælger andet end pasat.... icon_cheesygrin.gif Og der er for resten næppe nogle sælgere i et byggemarkede som har forstand på fyr.... Jeg har i hvertfald ikke kendskab til nogen.... Og kender da en del af slagsen.... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Passat C1 Eller woddy

Indlæg af HR LUCCA » 26 jan 2014 11:07

Jeg vil også sige man ikke skal købe et fyr i et byggemarked , så skal man da have en stor teknisk viden , der er forskel på en der sælger et fyr om måneden og en der sælger og opsætter 5 om dagen .


Besvar