Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

NBE narrer kunderne.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Hjemme teori » 13 aug 2013 11:33

triumph skrev:Ydermere er det sådan at pillefyr ofte reelt har et højere forbrug end det deres testede virkningsgrad, hvorfor en del energiselskaber ikke ønsker at købe energibesparelsen ved at skifte et oliefyr med en virkningsgrad på 80% til et pillefyr på 90%. Da de ikke er sikre på at der er en reel kwh besparelse
Jeg har skiftet mit oliefyr, med en testet virkningsgrad på 90,8% - og målt på 87% efter kedelrens, med en 30kW scotte på BS kedel.

Men selvom jeg har varmet 60kvm mere op, end de foregående år, har jeg samme kWH forbrug på fyret. Så jeg har opnået en reel besparelse, selv om de havde næsten samme testede virkningsgrad. Mit oliefyr var 6 år gammelt og allerede første år lå den målte virkningsgrad 3-4% under det testede, selvom fyret var dyset ned fra 30 til 20kW.

Dette var mere for at beskrive at oliefyr kan have samme problem - med at den reelle virkningsgrad ikke lever op til det testede.

PS. min Scotte er en Demo, så den havde kørt i 1½ år da jeg fik den, så den er også kørt til!
Last edited by 1 on Hjemme teori; edited 13 times in total
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Ugelvig » 13 aug 2013 11:34

Det er forskellen i energiforbruget, der kan søges tilskud til. Altså vil det, som det også nævnes i tråden, være forskellen i virkningsgrad, der reelt kan søges tilskud på. Det er ikke dit nuværende forbrug, du vil jo stadig bruge energi, bare mindre.

Jeg har været involveret i beregninger med oliefyr, hvor der var en gevinst, men det kræver et gammelt udslidt oliefyr. Aller bedst en gammel støbejernskedel påmonteret en løs oliebrænder, så kan vi gøre noget. De "moderne" oliefyr fra 90'erne og frem har for god en virkningsgrad. Så skal vi begynde at regne med omregningsfaktor, som vi også må, men det flytter desværre ingenting, at gange 0 med 2... :( Så oliefyret skal som tommelfingerregel være dårligere end 80% i nyttevirkning. Ellers skal forbruget være meget højt.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

NBE narrer kunderne.

Indlæg af triumph » 13 aug 2013 13:02

Hjemme teori skrev:
Jeg har skiftet mit oliefyr, med en testet virkningsgrad på 90,8% - og målt på 87% efter kedelrens, med en 30kW scotte på BS kedel.

Men selvom jeg har varmet 60kvm mere op, end de foregående år, har jeg samme kWH forbrug på fyret. Så jeg har opnået en reel besparelse, selv om de havde næsten samme testede virkningsgrad. Mit oliefyr var 6 år gammelt og allerede første år lå den målte virkningsgrad 3-4% under det testede, selvom fyret var dyset ned fra 30 til 20kW.

Dette var mere for at beskrive at oliefyr kan have samme problem - med at den reelle virkningsgrad ikke lever op til det testede.

PS. min Scotte er en Demo, så den havde kørt i 1½ år da jeg fik den, så den er også kørt til!
Flot !
Men hvis man bruger 8 tons træpiller der indeholder 5 kw/kg (højt sat) så bruger du 40.000 kwh/år.
Hvis du reducere forbruget /øger virkningsgraden med 3%, så spare du 1200 kwh/år, og du får 0,3 kr/kwh du spare. Så er det 360 kr i tilskud :?
Næppe noget der flytter noget

Bjarne

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Bjarne » 13 aug 2013 13:16

Undskyld mig...... men jeg synes det er utroligt der er nogen som gider spilde energi på et teoretisk nærmest ligegyldigt tilskud,- som man måske....... kan få, i stedet for at fokusere på det væsentlige, nemlig besparelsen ved at skifte fra olie til piller som ligge i omegnen af 60%, se dét er noget man kan forholde sig til :) - man kan altså gå i for små sko,- men så er det jo meget belejligt, at man i kraft af den store besparelse ved skiftet fra olie til piller, nu har råd til et par nye sko som passer i størrelsen og som gør at smilet kommer frem igen. :roll:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Ugelvig » 13 aug 2013 13:20

Bjarne skrev:Undskyld mig...... men jeg synes det er utroligt der er nogen som gider spilde energi på et teoretisk nærmest ligegyldigt tilskud,- som man måske....... kan få, i stedet for at fokusere på det væsentlige, nemlig besparelsen ved at skifte fra olie til piller som ligge i omegnen af 60%, se dét er noget man kan forholde sig til :) - man kan altså gå i for små sko,- men så er det jo meget belejligt, at man i kraft af den store besparelse ved skiftet fra olie til piller, nu har råd til et par nye sko som passer i størrelsen og som gør at smilet kommer frem igen. :roll:
Enig! Men i nogle (mange?) situationer er det altså lykkedes at få relativ store tilskud hjem. Jeg mener stadig et tilskud på 5k ved en investering på 30k, men det er måske bare mig... :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Tom_AT » 13 aug 2013 14:30

Det er sgu ellers en overskrift der er EB.dk værdig :D

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Havmand » 13 aug 2013 15:54

Tom_AT skrev:Det er sgu ellers en overskrift der er EB.dk værdig :D
Jo jo da, men for t den virkelig er spændende, kræver det jo at trådstarter sælger sin CO2 besparelse til anden side, så vi kan se hvad NBE i virkeligheden "hustler" folk for.


Jeg glæder mig da til a trådstarter kommer med hans pris, som han får for sin CO2 :)
- og i samme åndedrag, vil jeg ønske ham held og lykke med salget :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Hjemme teori » 13 aug 2013 16:10

triumph skrev:
Flot !
Men hvis man bruger 8 tons træpiller der indeholder 5 kw/kg (højt sat) så bruger du 40.000 kwh/år.
Hvis du reducere forbruget /øger virkningsgraden med 3%, så spare du 1200 kwh/år, og du får 0,3 kr/kwh du spare. Så er det 360 kr i tilskud :?
Næppe noget der flytter noget
Mit indlæg var mest for at sige at et Oliefyr heller ikke altid levere det der står i testresultaterne, da du skrev "Ydermere er det sådan at pillefyr ofte reelt har et højere forbrug end det deres testede virkningsgrad"
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Skiveren » 13 aug 2013 16:30

Halløj.. nu har jeg været hele møllen igennem, vi skifte fra en meget gammel støbejernskedel med løs oliebrænder.
Jeg valgte at sælge vores besparelse til den lokale varmeforsyning.
Vi brugte omkring 2800 liter olie, og havde et elforbrug til elvarme på små 10.000,- kr årligt...
Vi fik omkring 1.600,- kr.... Det er selvfølgelig ikke meget, men jeg tror ikke at man skal regne med de store penge i disse salg...
Jeg tror desværre at trådstarteren vil blive lidt skuffet, når han får opgørelsen..
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

NBE narrer kunderne.

Indlæg af Lintz » 13 aug 2013 18:55

Guje skrev:Hej Forum

Jeg har været ved at kigge efter nyt pillefyr, og har selvfølgelig også kigget på Scotte, eller Woody. Jeg vil gerne have noget der passer sig selv, og konen er ofte alene, så jeg vil også gerne have at der kan komme en montør hvis der er noget galt.

Derfor fandt jeg NBEs 5 års garanti og serviceaftale. http://www.hedestoker.dk/content/NBE/ga ... 202011.pdf

Det var lige noget for mig, tænkte jeg. 1500,- kroner om året (ganske vist skal man selv skifte fotocelle og eltænder - det bliver nok svært at få konen til det).
Men så er der liiiige den lillebitte pasus at "Ved garantiens start skal realiseret Co2 besparelser overføres til NBE". Hvad betyder det lige?
Jo, på andre hjemmesider kan man så læse hvad CO2 besparelsen i virkeligheden er værd. F.eks giver Kalundborg varmeværk 30 øre pr kw. http://www.energihjem.dk/energiselskaber-med-tilskud/

Jeg bruger 4000 liter olie om året, af ca 9kw/liter= 36000 kwh. gange 30 øre = 10.800 kr.

Så med andre ord, hvis jeg køber den ordning, og betaler 1500 om året + de 10.800 som jeg skal forære NBE, så har de ialt fået 18.300 for ulejligheden. Det er næsten et nyt fyr!!!!
Det er simpelthen svineri at man prøver at narre kunderne på den måde. Måske skulle NBE have en hilsen i Ekstra Bladet!!!

Jeg tror jeg vil handle med nogen der ikke prøver at tage røven på mig. :evil:
Hvorfor en Serviceaftale på et Scotte fyr overhovedet ????
Jeg har selv en Scotte på næsten 3 år som jeg købte igennem en lokal forhandler som jeg fandt via NBE´s hjemmeside.
Det fyr har kostet mig 2 el-tændere og de få fejl-optændninger som det har haft skyldes primært fejl fra min side.

At smide 1500 bob ud til en service-aftale på så godt et fyr er ærlig talt åndsvagt - Find dig en god lokal forhandler af fyret og hvis det går galt derhjemme mens du ikke er hjemme - Ring til ham og betal prisen - Det er alligevel billigere - Selv om det skulle væe en Søndag

Det er min påstand

Det er også min påstand at hvis konen ikke kan finde ud af at skifte en el-tænder så kan hun heller ikke sy en knap i en skjorte....

For øvrigt - Velkommen til ........ Og udfyld da din profil lidt mere så vi ved nogenlunde hvor vi har dig :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar