Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder søger oplysninger

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Nybegynder søger oplysninger

Indlæg af triumph » 29 apr 2013 10:15

Jeg ville ikke umiddelbart være nervøs for lugtgener, der kan dog komme en svag røglugt ved optænding.
Har du overvejet hvordan du får xxx tons træpiller ned i kælderen?
Husk at tale med skorstensfejer inden installationen. Mystisk nok er der lavere brandkrav til installation i beboelse, end i udhus. Men alligevel.
Version 6 styring virker fint, hvordan v 10 virker ved jeg ikke. Formodentligt vil man få mest udbytte af den hvis man bruger stoker cloud, eller andet fancy ?

Til Idor.
Hvis det tager 3 minutter at tænde op, så koster det 3,4 øre (0,275 kw tænder x 2,5 kr/kwh x 3/60 time)
Og det er væsentligt bedre at slukke end pausefyre/køre med meget lav last


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nybegynder søger oplysninger

Indlæg af HR LUCCA » 29 apr 2013 18:07

Hej Ib hvis du er it mand skal du vælge v10 styring icon_cheesygrin.gif så det lidt og lege med :lol: et sted du kan prøve og få et pris på et Woody/Scotte er VVS experten , de husere vist også i Jyland , der er en banner reklame lige over dit indlæg :great: skriv lidt af om dit forbrug af gas , huset størrelse og hvor godt det er isoleret , det gør det nemme og give dig nogle svar :wink: :wink:

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Nybegynder søger oplysninger

Indlæg af Idor » 30 apr 2013 09:01

Om du skal have 10 - 16- 20 Kw afhænger af dit hus i størrelse, isolering, osv. Det er lige før man hellere må købe for lille end for stor. Det er vigtigt at fyret ikke står og tøffer alt for meget i lavlast. Jeg har f.eks selv et 10 Kw som har klaret det rigtigt fint i denne vinter, men det kan du får vejledning om ved køb.

Hvad angår ver 6 eller 10, jeg har ver 6 og er meget tilfreds. Har koblet en pc op på den og den sender informationer på nettet og jeg kan så styre fyret fra en hvilken som helst pc eller smartphone. men jeg tror helt sikkert fremtiden ligger i ver 10. Der er vist stadig et par små fejl i den, men de rettes hen af vejen med opdateringer..

Ilt styring
ilt styring er lidt mere tricky. Nogle har det til at køre godt på de små kedler andre har ikke. Det er absolut ikke nødvendigt, jeg har kørt med mit fyr i 3 mdr uden nu og det kører glimrende. Jeg har også købt ilt styring her til og har ikke fået det til at køre endnu, så det virker. Der er nogle fysiske problemer i udstyret og er ved at fejlsøge. Ved heller ikke om ilt styring nogen sinde tjener sig hjem i sparret forbrug, da de små kedler ikke bruger så store mængder af træpiller. Der skal mange tons igennem før de 2700,- er sparret hjem. Generelt er tesen lidt, keep it simple, så er det nemt og drift sikkert i længden. så er der andre (f.eks mig) som elsker at udfordre, pille, optimere, nytænke, ikke følge flokken, osv.. så ilt styring er forholdsvis en dyr og ikke nødvendig ting.

Røg gener
Det afhænger 100% af din skorsten. Hvor meget træk er der i den og hvor varm kan du holde den. Nu skriver du, det skal stå i en kælder og så tror jeg du har en muret skorsten... Det er vigtigt du kan holde trækket og lidt varme i den. men skorstenen er nok ikke så kold, hvis den går op igennem huset, så holder huset den jo lidt varm. Men jeg vil sige, at din skorsten afgør igen valget om du skal købe et pillefyr med semirens eller ej. Semirens har lidt lavere afgangs temperatur på røgen end den uden og det stiller så igen lidt mere krav til din skorsten. Jeg valgte at købe mit fyr uden semirens for 4 mdr siden og har ikke fortrudt, så meget rengøring er der altså heller ikke.

Forhandler
jeg kender ikke selv den nævnte, og vil ikke kommentere det her på nettet, det kan hurtigt lyde forkert. Men som "nybegynder" har jeg hurtigt lagt mærke til en vis bruger ved navn Levi her inde. Han svarer på spørgsmål i dette forum, hjælper og ser ud til at bytte med et smil, altså høj service. Og så giver han rabat til alle på dette forum. DVcenter hedder hans forretning og fragtmændene kører jo over alt i Dk. Så skulle jeg gøre min handel om, handlede jeg nok der. Jeg er ikke utilfreds med min forhandler, men synes jeg mangler lidt på service og hjælp fra min forhandler.

Det næste der afgør hvor du handler er også spørgsmålet om du selv sætter op, har en kammerat der kan/vil, eller om du skal have en vvs mand til det. Desværre vil mange vvs folk ikke sætte noget op de ikke selv har solgt og tjent på, så den overvejelse skal du også have med.


Og så beklager jeg din tråd, drejede lidt i en anden retning, men det var velment. Du har fået en meget fin udregning længere oppe i tråden på hvor meget strøm en optænding bruger, den ser rigtigt ud. Men så skal man også huske at hvis pille fyret måske tænder 4 gange på en dag for at lave varmt vand, så er kedlen i mellem hvert start/stop faldet i temeratur og skal lige hentes op igen for at lave varmt vand og det koster på pillerne. Den overskudsvarme kedlen så har bagefter bliver jo så nærmest til spildvarme/tab bag efter, når den står og bliver kold. Andre har så løst dette ved at 3-vejs ventilen så lige slår over og sender rest varmen op i en ens gulv varme på badeværelset eller lignende. Så er der lunt gulv sommeren over, men så er kedlen kølet mere og skal hentes op længere nede fra til næste gang du laver varmt vand. Og dermed lidt flere piller.

Jeg vælger at slukke mit pillefyr helt, men jeg har også gas, solvarme og solceller. Og der er også elpatron i min solvarmetank. Så jeg står helt sikkert anderledes stillet i min situation til at få lavet varmt vand. det er luxus på en gråvejrs dag, når solen kun har varmet vandet til 40 grader, at gassen så lige, just in time, giver det sidste pift, så vandet bliver varmt. Hvis du alligevel også skal have skiftet din varmt vands beholder, ville jeg vælge en med elpatron i også, så kan du vælge om det skal være piller eller el som laver dit vand.

Held og lykke med dit projekt

Mvh
Michael

ihavn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 06 apr 2013 18:29

Nybegynder søger oplysninger

Indlæg af ihavn » 30 apr 2013 10:36

Tak Michael for et meget informativt indlæg.
/Ib


Besvar