Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

for kold retur vand

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
moeller81
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 jan 2013 19:02

for kold retur vand

Indlæg af moeller81 » 22 feb 2013 05:53

Hej allesammen. jeg er blevet den lykkelige ejer af et mini black star kedel 10 Kw med en mini silo. Har fået den op på nettet også. Super fedt. kører kanon. :D

Jeg har bare et lille / måske stort problem. Når den åbner for et af mine gulvvarme kredse så bliver retur temperaturen så koldt at fyret

er nød til ligge på 100 % og det gør den Typisk 2-5 timer før gulvet er varmet op. Jeg har monteret en blandings ventil på
returren og den hæver ca temperaturen 10 grader, men den retur vand der kommer fra gulvvarmen er på ca 26 grader når det stater op

og det vil sige at retur vandet kun kommer op på 36 grader. Og det er for lidt efter min mening, eller hvad? Jeg kører 3/4 tommer i alle rør på nær ned i ventilen det er kun en 1/2 tomme. Kan det være derfor at vandet ikke kan blive varmere. Har prøvet at skrue op for pumpen,
men med det resultat at den bare trækker varmen ud af kedlen og den ude endnu mere. Og det hæver ikke retur vandet ret meget. Mit spørgsmål er også om man må og kan lave 2 retur blander for måske at hæve retur temperaturen mere. Jeg har fyret ståenden i et op varmet

i garagen og har 10 meter over til huset. det jeg så har tænkt på at lave en blander over i huset for få vandet varmet endnu mere op når det kommer retur. Det vil sige 2 varme til retur blander. Er der nogen der har erfaring med det. Og nogen der ved om det vil have en effekt.

Hilsen Allan


Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

for kold retur vand

Indlæg af Thomas83 » 22 feb 2013 06:32

Kunne du tage et billede af shuntventilen og rørene omkring fyret, så er vi godt hjulpet til at fejlfinde icon_cheesygrin.gif
Og udfyld venligst din profil :lol:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

for kold retur vand

Indlæg af agentjensen » 22 feb 2013 06:49

Hvad havner retur temp på efter 2-5 timer.... det er vel ok at retur temp bliver lav i en periode lige når du starter op. - lige som når du tænder fyret.

Hilsen

Michael

xkfc

for kold retur vand

Indlæg af xkfc » 22 feb 2013 07:05

Det nytter ikke at lave flere shunte, en der sidder korrekt kan gøre det. Opvarmningen af gulvene virker voldsomt, hvor ofte sker det?
Jeg tænder mine gulve om efteråret, og slukker om foråret, i hele den tændte periode "spiser" gulvene bare det de har brug for.

Det er også lidt vildt at det er når blot en kreds er åben!!! Det burde jo ikke tage ret lang tid for vandet at komme tilbage, når jeg åbner for en gulvstreng smider jeg 33-37° ind og i løbet af få minutter er returen også varm, og så tager blandekredsen jo bare lidt af gangen derefter.
Du må nok komme med alle detaljer om dit varmeanlæg, jeg er ikke sikker på at det er lavet helt korrekt. Men det kan jo også være at fyret er for lille.

Det er ikke retur temperaturen alene man skal være bange for, du skal også kigge på kedeltemp, der må helst ikke være mere end 15°C i difference. Det er vigtigt at du checker kedlen ofte og sikrer dig at der ikke kommer kondens.

moeller81
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 jan 2013 19:02

for kold retur vand

Indlæg af moeller81 » 22 feb 2013 07:32

hvor mange watt kører i med i pumpen. Jeg kører kun 7 watt da den falder 5 grader hvis jeg stiller den 14 watt. Er det for lidt tror I


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

for kold retur vand

Indlæg af TaagMan » 22 feb 2013 12:36

Den shuntventil der normalvis sælges med de her fyr beskytter ikke imod at en gulvvarme pumpe tar magten... det der sikkert sker er at gulvvarmen tvinger kold returvand ind i fyret. Så hvis du sætter gulvvarme pumpen ned i ydelse, og øger den på fyret, burde dit problem være mindre... ellers skal du have en 3 vejs shunt ventil.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

moeller81
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 jan 2013 19:02

for kold retur vand

Indlæg af moeller81 » 22 feb 2013 14:18

Hej taagman det er lige nøjagtig det der sker. ved ikke hvordan en 3vejs shunt ventil virker så det skal jeg lige hjem at læse lidt om.

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

for kold retur vand

Indlæg af remme » 22 feb 2013 18:10

En trevejsshunt lukker ned for din kolde retur endtil fyret har overskud til at holde en ordentlig retur temperatur. f.eks. min 60 grader. Konsekvensen heraf er også et har du en for lav varme produktion fra fyret kan du ikke få varme i huset før du får en højere kedeltemperatur, som matcher husets forbrug

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

for kold retur vand

Indlæg af Hjemme teori » 22 feb 2013 20:02

Varme produktionen er den samme, men ja det er ikke sikkert hele huset længere får varme.
Med 2 -vejsen for hele huset måske for lidt
og med trevejsen for kun noget af huset nok
Mvh. Sophus

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

for kold retur vand

Indlæg af pso » 22 feb 2013 21:03

En anden løsning er at du sætter en strengreduktionventil i fremløb eller retur til gulvarmeshunten der begrænser den mængden gulvvarmen kan trække fra fyret,.
Man også bruge en kugleventil eller et stykke rør med reduceret dimension som f.eks 10mm. Men sterngreduktionsventilen er den bedste lønsing da du så kan regulere mængden precis som du vil


Besvar