Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny køber mangler hjælp

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
reveil
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 03 feb 2013 07:22
Mit fyr: woody black star 16 kw
Areal: 225
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Ny køber mangler hjælp

Indlæg af reveil » 03 feb 2013 07:37

Hej Stoker pro

Jeg er i gang med at købe et woody fyr, men jeg er ikke sikker på hvor stort et fyr jeg skal købe, Mit hus er på 225m2 Det sted jeg har tænkt mig at købe fyret står der så jeg skal have et 16kw fyr.
Jeg har så læst her inde man helst skal have et så lille fyr som muligt. Tror i jeg kan nøjes med et 10 kw fyr ?

Mit hus er godt isoleret, mangler kun isolering fra kælder og op til stuen, og rundt om rørende. ellers er både tag og vægge blevet ny isoleret, nye vinduer. Lige nu er der et gammelt olie fyr, som slet ikke kan holde varmen, så det bliver nød til at køre stor set hele tiden.
Der er blandet radiatoren i hele huset.

Der er en ældre Vandvarmer, som også er planen at skifte ud, min vvs mand sag at det ville være en god idé at tag en med el i til om sommeren. Er det nødvendigt eller kan jeg godt bare bruge fyret om sommeren ?

På forhånd tak


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Ny køber mangler hjælp

Indlæg af pille bruger » 03 feb 2013 09:11

reveil skrev:Hej Stoker pro

Jeg er i gang med at købe et woody fyr, men jeg er ikke sikker på hvor stort et fyr jeg skal købe, Mit hus er på 225m2 Det sted jeg har tænkt mig at købe fyret står der så jeg skal have et 16kw fyr.
Jeg har så læst her inde man helst skal have et så lille fyr som muligt. Tror i jeg kan nøjes med et 10 kw fyr ?

Mit hus er godt isoleret, mangler kun isolering fra kælder og op til stuen, og rundt om rørende. ellers er både tag og vægge blevet ny isoleret, nye vinduer. Lige nu er der et gammelt olie fyr, som slet ikke kan holde varmen, så det bliver nød til at køre stor set hele tiden.
Der er blandet radiatoren i hele huset.

Der er en ældre Vandvarmer, som også er planen at skifte ud, min vvs mand sag at det ville være en god idé at tag en med el i til om sommeren. Er det nødvendigt eller kan jeg godt bare bruge fyret om sommeren ?

På forhånd tak
Jeg tror et 16 KW er den rigtige størrelse ( 10 er for lidt ), men få fat i Levi og hør ham.
Han kan sikkert også give dig en god Stokerpro pris.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

xkfc

Ny køber mangler hjælp

Indlæg af xkfc » 03 feb 2013 09:35

Det varme vand om sommeren klarer Scotte/woody så nemt så nemt :great: Men jeg ville nu alligevel få en beholder med el som back up, det er ikke mange penge når man nu er i gang.

Du skriver at i ikke kan holde varmen med fyret!! Det må være fordi i er nærige icon_cheesygrin.gif for oliefyret burde fint kunne klare opgaven. Hvor meget olie bruger i? I skal bruge det dobbelte piller for at holde samme komfort :roll: som i har nu, og så skal der naturligvis flere til når termostaterne vrides til venstre.

Groft sagt så skal der bruges 2kg piller for hver liter olie.

Hilsen Kenneth

kdp
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 06 sep 2012 09:34
Mit fyr: Woody 16KW, Kedel OPOP BlackStar.
Areal: 250m2
Brændsel: Træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: pt ca 20kg
Årligt forbrug: 10ton
Geografisk sted: Sønder Lem / Spøttrup
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Ny køber mangler hjælp

Indlæg af kdp » 03 feb 2013 09:49

Hej. Køb en 16KW. jeg havde, uden mit vidende en 10KW. Den er for lille så får nu en 16KW. :great:
Brugte ca for 35000kr i olie og regner nu med at bruge for ca 10000kr i træpiller.
Vi sparer ikke på varmen ! Så glæd dig til dit nye fyr icon_cheesygrin.gif

reveil
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 03 feb 2013 07:22
Mit fyr: woody black star 16 kw
Areal: 225
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Ny køber mangler hjælp

Indlæg af reveil » 03 feb 2013 11:06

Vi har lige købt huset, og det jeg kan se er at det er et meget gammelt olie fyr, det er nok fra en gang i 50'erne. Jeg tror grunden til at mister meget varme er pga. det er lidt utæt hist og her.
Mange tak for hjælpen, jeg vil kigge efter 16kw fyr og vandvarmer med el, så er jeg da sikker :D


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Ny køber mangler hjælp

Indlæg af Landlyst » 03 feb 2013 12:14

Hvilket forbrug har tidliger ejer oplyst? Du siger fyret køre hele tiden? Hvad er fyret på i KW? Det er lidt utæt så mister varme?? Hvordan utæt?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Ny køber mangler hjælp

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 feb 2013 16:03

Hvis du udfylder din profil, så er vi mange hher på Stoker, der gerne vil hjælpe dig.

Hvis dit hus er på 225 m2. og nogenlunde isoleret, så skal du have ca. 20 kilokalorier pr. m3.
225 x loftshøjden, som er 2,3 meter = 517,5 m3.
517,5 x 20 kcal. = 10.350 kilokalorier.
Hvis du hellere vil have det i Kw. dividerer du med 860
10.350 : 860 = 12,03 Kw.
Sådan ser regnestykket ud, hvis du vil have 22 grader indvendigt i hele huset, når der fryser minus 12 grader udvendigt.
Så du skal nok regne med en 16 Kw. kedel, for at være på den sikre side.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

reveil
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 03 feb 2013 07:22
Mit fyr: woody black star 16 kw
Areal: 225
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Ny køber mangler hjælp

Indlæg af reveil » 03 feb 2013 20:03

Vi ved ikke hvad den tidliger ejer har brug, da huset har været på tvangs auktion. Det virker utæt, når fyret køre lufter der til tider som udtødningen fra en bil. men der er ikke noget olie uden for fyret.
Det var godt nok en større udregning, men mange tak, så forstår jeg også matamatiken i hvorfor vi skal have et 16 kw fyr.


Besvar