Akumulering eller ej til Woody 16KW

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
hapsi
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 16
Tilmeldt: 09 jan 2013 18:09
Mit fyr: Woody Black Star Mini
Areal: 230m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5380

Akumulering eller ej til Woody 16KW

Indlæg af hapsi »

Hej forum
Går og venter på min nye Blackstar Mini skal stå på en palle i indkørslen. Vil derfor lige høre hvad man mener her i forummet om min akumullerings tank. Jeg har en tank på ca400L som i dag virker som tank samt backup da der er el patroner indbygget i tanken. Syntes man jeg skal køre uden om tanken og direkte i anlægget.( jeg kan gøre det med et lille indgreb hvor jeg vil kunne koble tanken til og fra)
Mit hus er på 230m2, godt isoleret og med gulvvarme i 2 badeværelser.
Giv et bud på en god løsning.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Akumulering eller ej til Woody 16KW

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Ud over accu tanken, så har du vel også en normal varmt vands beholder ( VVB ) ?

I så fald ser jeg ingen grund til at piske det varme vand gennem accu tanken, for Skotten har jo
automatisk start/stop når VVB kalder på varmt vand, så hvis du med et simpelt indgreb kan få
dit anlæg til at køre henholdsvis med og uden accu tank, så synes jeg bestemt du skal få den
'feature' med.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Akumulering eller ej til Woody 16KW

Indlæg af TaagMan »

Som Brandsen siger... få lavet så den kan kobles til og fra... et NBE fyr er bygget til at køre uden akkumulering, og laver varmen efter behov... ingen grund til at slæbe rundt på dødvægt.. det giver bare en dårlig virkningsgrad.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
hapsi
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 16
Tilmeldt: 09 jan 2013 18:09
Mit fyr: Woody Black Star Mini
Areal: 230m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5380

Akumulering eller ej til Woody 16KW

Indlæg af hapsi »

Tak...for hurtigt svar. Så var min fornemmelse ikke helt forkert.. Selv om tanken er godt isoleret kan man jo ikke helt gardere sig mod stilstandstab. Jo jeg har en VVB tilkoblet som kører sammen med anlægget.
Brugeravatar
kalasnikov
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2010 01:14
Mit fyr: ScottePlus 6.85 på Opop 20 +fastbrændsel
Areal: 176
Brændsel: Træpiller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Dagligt forbrug: For meget!
Årligt forbrug: Alt for meget!
Geografisk sted: Et sted i Himmerland

Akumulering eller ej til Woody 16KW

Indlæg af kalasnikov »

TaagMan skrev:Som Brandsen siger... få lavet så den kan kobles til og fra... et NBE fyr er bygget til at køre uden akkumulering, og laver varmen efter behov... ingen grund til at slæbe rundt på dødvægt.. det giver bare en dårlig virkningsgrad.
Hvordan kan en akku.tank have indflydelse på fyrets virkningsgrad?
[url=http://scotte.merearbejdsmiljø.dk/scotte.html]/Kalasnikov[/url]

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Akumulering eller ej til Woody 16KW

Indlæg af TaagMan »

kalasnikov skrev:
Hvordan kan en akku.tank have indflydelse på fyrets virkningsgrad?
Du har ikke læst hvad jeg har skrevet ;)

Anywho, en akku tank kan sagtens have en indflydelse på fyrets virkningsgrad, da fyret kan køre med en mere jævn ydelse... dvs. en positiv indflydelse.... men systemmæssigt falder virkningsgraden fordi man har den her dødvægt som står og taber varme pga isoleringsværdier osv.. men specielt i de varmere måneder er det skidt da man så ikke bare lige kan pifte varmen op i huset uden at varme akku'en op også, og den er måske i mellemtiden faldet rigtig meget i temperatur... fordi man har svært ved at få alt varmen ud af akku'en mellem stop osv...

Hvis man derimod har en stor røvfuld solfangere på akkutanken, så kunne det da begynde at blive interressant at have stående... ellers ikke. Så er det bare dødvægt.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
kalasnikov
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2010 01:14
Mit fyr: ScottePlus 6.85 på Opop 20 +fastbrændsel
Areal: 176
Brændsel: Træpiller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Dagligt forbrug: For meget!
Årligt forbrug: Alt for meget!
Geografisk sted: Et sted i Himmerland

Akumulering eller ej til Woody 16KW

Indlæg af kalasnikov »

TaagMan skrev:
Du har ikke læst hvad jeg har skrevet ;)

Anywho, en akku tank kan sagtens have en indflydelse på fyrets virkningsgrad, da fyret kan køre med en mere jævn ydelse... dvs. en positiv indflydelse.... men systemmæssigt falder virkningsgraden fordi man har den her dødvægt som står og taber varme pga isoleringsværdier osv.. men specielt i de varmere måneder er det skidt da man så ikke bare lige kan pifte varmen op i huset uden at varme akku'en op også, og den er måske i mellemtiden faldet rigtig meget i temperatur... fordi man har svært ved at få alt varmen ud af akku'en mellem stop osv...

Hvis man derimod har en stor røvfuld solfangere på akkutanken, så kunne det da begynde at blive interressant at have stående... ellers ikke. Så er det bare dødvægt.
Joo..... jeg læste skam hvad du skrev;)
Jeg læste bare ikke at det var anlægget der som helhed fik en dårligvirkningsgrad.
Grunden til mit spørgsmål var jo nemlig, som du selv uddyber, at jeg mener at kedlen i teorien kan have en bedre virkningsgrad, hvis der er akku.tank tilkoblet. Men ja, varmetabet i akku.tanken er sikkert væsentligt større end den den teoretiske gevindst, man kan opnå ved at kedlen kun arbejder i sit optimale område.
[url=http://scotte.merearbejdsmiljø.dk/scotte.html]/Kalasnikov[/url]

Besvar