Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med P-I regulering

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
fiesta
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 02 okt 2011 10:12

Problemer med P-I regulering

Indlæg af fiesta » 23 dec 2012 17:04

har en 16 kw woody på en black star kedel fra sep 2011 v 6.67 forbrug sidste år 4000 kg iet gl hus 175m2
kørte perfekt sidste sæson max forbrug pr døgn ved -22 g 30kg 20 gr inde nu bruger den 25kg ved -4gr ude og 18gr inde
problem er at den køre fra 10% -50% hele tiden og temp svinger fra 45- 65 gr nogen gange når den ikke at reguler ned før den når op på 70 gr og slår fra. men de sdste dage har den blevet hængende på 60 % (ps den står normalt på 60% som max) og så køre den op på 70 gr og slår fra og til på max og min hele tiden ,så sætter jeg den ned på 30%max og lader den køre der et stykke tid
så kan den somme tider begynde at køre normalt igen
indstil blæs lav 20 midt 25 høj 35 piller 1525g P2.5 I 0.5 SKORSTENTRÆK 3 TEMP 60 gr
Piller 8 mm fra dlg

FIESTA


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Problemer med P-I regulering

Indlæg af pille bruger » 23 dec 2012 18:16

Det kan være smuld der driller.
Prøv P = 2.00 og I = 0.10
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

fiesta
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 02 okt 2011 10:12

Problemer med P-I regulering

Indlæg af fiesta » 24 dec 2012 08:35

pille bruger skrev:Det kan være smuld der driller.
Prøv P = 2.00 og I = 0.10
det hjælper ikke rigtig har ellers prøvet med en anden tybe piller som er navn løs de ser mere ensartet ud og ingen smuld
Det ersom om at piller kommer meget uens ind i fyret der kan være en 3-4 gange hvor snegel kører at der ikke falder piller ned i fyr så kommer den bag efter temp falder og efekt stiger ,har prøvet skille snegel ad flere gange uden at der er noget at se på den
Har sænket snegel for at give mere fald og vejet piller af



fiesta

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Problemer med P-I regulering

Indlæg af pille bruger » 24 dec 2012 10:19

Så skal du prøve noget andet.
Tag sneglen ud og tøm den for piller.
Sæt et elektriker rør ind i midten af sneglen.
Sæt sneglen på igen og lav en ny afvejning.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

fiesta
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 02 okt 2011 10:12

Problemer med P-I regulering

Indlæg af fiesta » 24 dec 2012 16:22

pille bruger skrev:Så skal du prøve noget andet.
Tag sneglen ud og tøm den for piller.
Sæt et elektriker rør ind i midten af sneglen.
Sæt sneglen på igen og lav en ny afvejning.
det har jeg også tænkt , så det vil jeg prøve, men min vvs møntør havde sagt det ikke vil hjælpe
har været på arbejde hele dagen der for ser jeg det først nu, så jeg må se om jeg kan finde sådan et rør og prøve det
skriver tilbage hvis det hjælper

fiesta


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Problemer med P-I regulering

Indlæg af lamborg » 25 dec 2012 06:28

Hej Fiesta.
Jeg forstår ikke rigtigt dine indstiller.
Hvorfor har du fyret stående på 60% ?????
Dit problem lyder mere som om at fyret i grunden gerne vil højere op for at holde dit set punkt ,men det tvinger du den til ikke at måtte gøre .Når så noget i dit anlæg kalder på varme så kører den fuld skrald og det kniber for den hvis dit anlæg kalder på mere forbrug (ændrede vaner-ventil hænger lidt osv) ,derfor bliver dit bål for lillle og dit fremløb falder. Når så det (måske har du lavet noget nyt i sommers ?) som kalder på varmen i anlæg lukker så overskyder den og lukker ned. Hvis dit kedelsetpunkt er 65 gr så er det for lidt at du kun har sat den til 5gr over så det skal du også ændre .
Så mit forslag er at sætte den op til at kunne kører 100% den skal nok rtegulere selv uden problemer og så hæv dit overset punkt til 15 gr. Desuden er et skorstenstræk på 3 rimeligt meget for at den kan kører lavlast. Så måske skal du tjekke din afvejning igen . For her gør sig også gældende at får den for få piller (altså for højt et tal i autoberegneren )så får den for lidt føde og dit bål bliver mager
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
percy
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 148
Tilmeldt: 04 mar 2011 13:59
Mit fyr: Scotte fyr 20 kw chip ver. 6.68
Areal: 186+95m2
Brændsel: Barlinek ECO pellets 2013
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: Ca. 8t.
Geografisk sted: Sall, Hammel
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Problemer med P-I regulering

Indlæg af percy » 25 dec 2012 08:12

Overvejer du ikke at køre nye grundindstillinger inden du piller for meget ved pid og skorstenstræk mm. Det var noget der gjorde en meget stor forskel på mit fyrs driftsgang. Så er du sikker på at du starter fra scratch......

Eller det har du måske prøvet ?

fiesta
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 02 okt 2011 10:12

Problemer med P-I regulering

Indlæg af fiesta » 25 dec 2012 12:41

percy skrev:Overvejer du ikke at køre nye grundindstillinger inden du piller for meget ved pid og skorstenstræk mm. Det var noget der gjorde en meget stor forskel på mit fyrs driftsgang. Så er du sikker på at du starter fra scratch......

Eller det har du måske prøvet ?
jo det har jeg prøvet et par gange den sidste mdrs tid ,den sidste døgn har den har den kørt helt fint uden jeg har ændret noget lige PT men det kan være det er de nye tybe piller der begynder at falde til, lagt på 10 -20% siden i går, temp i hus har været 22-23 gr for brug 21 kg

fiesta
Last edited by 1 on fiesta; edited 25 times in total

fiesta
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 02 okt 2011 10:12

Problemer med P-I regulering

Indlæg af fiesta » 25 dec 2012 13:02

lamborg skrev:Hej Fiesta.
Jeg forstår ikke rigtigt dine indstiller.
Hvorfor har du fyret stående på 60% ?????
Dit problem lyder mere som om at fyret i grunden gerne vil højere op for at holde dit set punkt ,men det tvinger du den til ikke at måtte gøre .Når så noget i dit anlæg kalder på varme så kører den fuld skrald og det kniber for den hvis dit anlæg kalder på mere forbrug (ændrede vaner-ventil hænger lidt osv) ,derfor bliver dit bål for lillle og dit fremløb falder. Når så det (måske har du lavet noget nyt i sommers ?) som kalder på varmen i anlæg lukker så overskyder den og lukker ned. Hvis dit kedelsetpunkt er 65 gr så er det for lidt at du kun har sat den til 5gr over så det skal du også ændre .
Så mit forslag er at sætte den op til at kunne kører 100% den skal nok rtegulere selv uden problemer og så hæv dit overset punkt til 15 gr. Desuden er et skorstenstræk på 3 rimeligt meget for at den kan kører lavlast. Så måske skal du tjekke din afvejning igen . For her gør sig også gældende at får den for få piller (altså for højt et tal i autoberegneren )så får den for lidt føde og dit bål bliver mager
tak for dit indlæg det gav noget at tænke over

de 60% var noget der blev anbefalet fra start af , og set temp har hele tiden 60 gr hele sidst vinter har der jo kørt perfekt
har lagt og kørt på 10-15% og temp har lagt mellem 59-61 gr har skrevet LOG bog hver dag temp ude og inde + pilleforbrug
for bruget er steget 50% uden at der er ændret på huset det er det jeg ikke kan forstå, jeg må jo prøve nogle af de input af
som i alle bidraget med, tak for det,ps køre med ur styring når der er + gr ude

fiesta


Besvar