Test af miniflis i Woody'en

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Test af miniflis i Woody'en

Indlæg af Renevinum »

Ja hvordan går det egentlig med miniflis i woody'en ?? :-)

xkfc

Test af miniflis i Woody'en

Indlæg af xkfc »

martin_b » 06 Oct 2012, 11:18 skrev:Kan det svare sig? 1300 er ca. det jeg giver for 1 palle gode egetræspiller. Det er til at finde til den pris, hvis man kigger sig lidt for. Men du kan måske få miniflis endnu billigere på sigt?
Der sælges paller der indeholder under 900kg måske kan der være tale om en sådan? 1300kr/ton kan være svært at finde på det hvide marked.
Jeg har selv fået leveret Barlinek af nogle polakker, uha, men det gik da. Besparelsen er bare ikke risikoen værd. Der er jo ingen klage mulighed hvis det er nogle møj piller.

Tilbage til tråden.
Selv om miniflisen kan transporteres igennem sneglen er det langt fra sikkert at det er god økonomi. I mine stokerdage forsøgte jeg mig med næsten alt der kunne brænde, og flis var for fugtigt. Kedlen bliver æv :evil: indvendig og der kommer alt for lidt energi ud af anstrengelserne. Så fik jeg noget flis ligende fra en møbelfabrik. Det var tørt nok men der skulle 4-5m2 til et ton så man skulle lave et tosse masse manuelt arbejde, så i stedet for at fylde tanken en gang om ugen, så var det hver 2. dag.

Gode træpiller passer til mit temperament :great:

MVH. Kenneth
kurt.tonder@mail.dk
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 mar 2011 08:05

Test af miniflis i Woody'en

Indlæg af kurt.tonder@mail.dk »

Hej allesammen.

Så er dag to gået, og fyret kører helt fint. Det ser ud til at både den interne og den eksterne snegl kører fint. Vægt bliver finjusteret i morgen, så skal i nok få resultatet.
Med hensyn til brændværdi pr vægtenhed, så tror jeg ikke at der er den store forskel i forhold til piller. Og med hensyn til rumfang, at den er mindre end en faktor 2. Dvs at flisen fylder mindre end dobbelt så meget som piller.
Nok om det, som min gamle chef Villum Kann Rasmussen sagde: Et forsøg er bedre end tusind ekspertantagelser. Så nu kører forsøget.

mvh kurt

PS. Er i øvrigt overrasket over at man laver tråde i tråden...
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Test af miniflis i Woody'en

Indlæg af themasterdk »

Lyder da spændende håber glæder mig til at høre mere om det :great:

Men tag også nogle billeder, det siger mere end 1000 ord icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------
xkfc

Test af miniflis i Woody'en

Indlæg af xkfc »

kurt.tonder@mail.dk » 07 Oct 2012, 22:56 skrev:Hej allesammen.

Så er dag to gået, og fyret kører helt fint. Det ser ud til at både den interne og den eksterne snegl kører fint. Vægt bliver finjusteret i morgen, så skal i nok få resultatet.
Med hensyn til brændværdi pr vægtenhed, så tror jeg ikke at der er den store forskel i forhold til piller. Og med hensyn til rumfang, at den er mindre end en faktor 2. Dvs at flisen fylder mindre end dobbelt så meget som piller.
Nok om det, som min gamle chef Villum Kann Rasmussen sagde: Et forsøg er bedre end tusind ekspertantagelser. Så nu kører forsøget.

mvh kurt

PS. Er i øvrigt overrasket over at man laver tråde i tråden...
Brændværdi pr kg... der har du helt ret, det er det samme. Der er lidt mere energi i et kg fyrretræ end et kg løvtræ, alligevel bruger brændeovns folk løvtræ, det er nemlig tungere og brænder langsommere så det er nemmere at styre.

Din chef er en klog mand :great: men jeg har ingen antagelser med i mit svar, kun ting fra egne forsøg. 7,8kg vejer 10liter piller, flisen fra savværker vejede 4,8kg, men det var som tidligere skrevet"alt for vådt". Blot 2,2-2,5kg vejede den tørre flis, men det blev opgivet da jeg ikke havde en omrører i tanken og flisen pakkede sig, så lige pludselig var vandet koldt.

Hvad vejer 10liter af din flis?

Helt af tråden røg vi da ikke icon_cheesygrin.gif tit ender vi i bananer :wink: Sådan tror jeg alle fora er :great:

Hilsen Kenneth

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Test af miniflis i Woody'en

Indlæg af triumph »

du kender ikke vandindholdet i flisen ?

Besvar