Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæser lyder og kører mærkelig

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
xkfc

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af xkfc » 22 sep 2012 22:23

Noget er galt!!!! for at få en motor til at yde mere end 100% kræves en frekvensformer, en sådan er hunde dyr. Er blæseren ikke sat direkte til styringen?

Prøv at sætte blæseren direkte til 230v, det kunne jo også være puls udgangen til blæseren den er gal med. Din kondensator på 1,3µf burde kunne starte motoren.

Kører den let rundt hvis du drejer den med hånden?


Onkel-Jens
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 apr 2010 21:01
Mit fyr: OPOP H418 ( Woody)
Areal: 140+32
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 17-20 kg.
Årligt forbrug: 4,7T
Geografisk sted: Valsted

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af Onkel-Jens » 23 sep 2012 09:14

En lille rettelse, min kondensator måler 1,48uF jeg havde lige glemt at nulstille mit instrument, så jeg formoder den er ok.
Blæseren er monteret på styringen som den skal, og har fungeret fint de sidste 2 år, de 150% jeg snakker om er under menupunktet korrektion
hvor du kan indstille hvor meget blæs du vil have ved div. ydelser. Ved selve renseprocessen kører den jo endnu hurtigere...
Motoren snurrer fint rundt når jeg drejer den med hånden, og ingen mislyde her. Nu vil jeg prøve at gå den lidt mere igennem i dag og se om jeg finder noget mistænksomt, for det varer jo ikke længe inden vi skal til at have varme på.....

Onkel-Jens
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 apr 2010 21:01
Mit fyr: OPOP H418 ( Woody)
Areal: 140+32
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 17-20 kg.
Årligt forbrug: 4,7T
Geografisk sted: Valsted

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af Onkel-Jens » 23 sep 2012 18:56

Jeg har nu haft brænderen adskilt og selve blæseren monteret op med kondensator og en variotrafo imellem. blæseren kører uden problemer, også på lave omd. uden mislyde af nogen art. Jeg har tjekket alle stik og skrueterminaler igennem og her fandt jeg heller ingen problemer, så lige nu står jeg og rykker mig lidt i det bette kun hår jeg har tilbage, og er på bar bund.
Jeg har lavet en lille video af problemet, som viser hvad der sker. Videoen starter lige efter at der er trykket start på styringen, og pillerne er kørt ind og optænding er i gang. ca. 2:40 inde i filmen begynder de sjove lyde at komme og blæseren går næsten istå, og sådan fortsætter den til jeg stopper fyret igen.
Det er lidt forskelligt hvornår det sker under opstart, sommetider kommer den lidt længere før den begynder....
Filmen vender desværre i 90 grader, men det går vel nok alligevel..
http://youtu.be/EtOeKwh2Ivs


Jens

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af pille bruger » 23 sep 2012 19:02

Din kondensator er defekt.
Der er hul i isoleringen, som slår over når den bliver drifts varm.
Der skal en ny på.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af thy » 23 sep 2012 19:05

Onkel-Jens » 23 Sep 2012, 18:56 skrev:Jeg har nu haft brænderen adskilt og selve blæseren monteret op med kondensator og en variotrafo imellem. blæseren kører uden problemer, også på lave omd. uden mislyde af nogen art. Jeg har tjekket alle stik og skrueterminaler igennem og her fandt jeg heller ingen problemer, så lige nu står jeg og rykker mig lidt i det bette kun hår jeg har tilbage, og er på bar bund.
Jeg har lavet en lille video af problemet, som viser hvad der sker. Videoen starter lige efter at der er trykket start på styringen, og pillerne er kørt ind og optænding er i gang. ca. 2:40 inde i filmen begynder de sjove lyde at komme og blæseren går næsten istå, og sådan fortsætter den til jeg stopper fyret igen.
Det er lidt forskelligt hvornår det sker under opstart, sommetider kommer den lidt længere før den begynder....
Filmen vender desværre i 90 grader, men det går vel nok alligevel..
http://youtu.be/EtOeKwh2Ivs


Jens
det ser sku ikke for godt ud hvad sker der med strømmen har du målt hvad der går til motor under den fejl og hvad der går til konsensator og hvad styring udsender der må jo være en fejl et sted....kunne det ikke tænkes konensator er defekt når den bliver varm...

og virker nul til fyret som det skal...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Onkel-Jens
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 apr 2010 21:01
Mit fyr: OPOP H418 ( Woody)
Areal: 140+32
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 17-20 kg.
Årligt forbrug: 4,7T
Geografisk sted: Valsted

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af Onkel-Jens » 23 sep 2012 19:13

Jeg har også haft en mistanke til kondensatoren, om den kunne være delvis ok og så under belastning være i udu, men den kørte jo fint da den stod alene på bordet monteret op med den selv samme kondensator. Jeg tror jeg vil prøve at skaffe en ny i morgen, og så se hvad der så sker.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af thy » 23 sep 2012 19:15

Tá 2 de er vist ikke dyre men trælse at mangle er vinter dag;-)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Onkel-Jens
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 apr 2010 21:01
Mit fyr: OPOP H418 ( Woody)
Areal: 140+32
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 17-20 kg.
Årligt forbrug: 4,7T
Geografisk sted: Valsted

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af Onkel-Jens » 24 sep 2012 16:53

Så kom der ny kondensator på, og problemet er der stadig, så gode råd er velkommen....... :(

xkfc

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af xkfc » 24 sep 2012 17:01

Nu lyder det som om du har rimelig tag på det med strømmen, så jeg har et forslag.
Strømmen til motoren løber igennem printet i brænderen, måske printet er skidt. Du kunne tage en ledning direkte fra styringen og forbinde til motor og kondensator, nøjagtig som opstillingen du lavede med vario transformeren, så får du checket om det er styringen den er gal med.

Onkel-Jens
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 apr 2010 21:01
Mit fyr: OPOP H418 ( Woody)
Areal: 140+32
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 17-20 kg.
Årligt forbrug: 4,7T
Geografisk sted: Valsted

Blæser lyder og kører mærkelig

Indlæg af Onkel-Jens » 24 sep 2012 17:45

Jeg tror nok jeg har rimelig styr på el og elektronik, da jeg er uddannet tekniker og sidder med det til dagligt, men min største frygt er hvis det er chippen der laver kage i det, den kan jeg ikke gøre så meget ved andet end at udskifte den, men er der noget defekt på printet skal jeg nok finde det. jeg sidder lige og overvejer næste træk, tror jeg vil prøve en total reset af styringen først, men lige nu råber familien på varm vand, så jeg har koblet blæseren op på min vario og kører den manuelt i et par timer, det er jo vigtigt med varm vand, så er der lidt mere ro i huset....
Motorprintet ser ud som ny, så jeg tvivler på det er der den er gal, men måske....?


Besvar