Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogle ideer til lydisolering

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af Batgirl » 17 sep 2012 13:47

Hej Mit fyrrum er også en del af mit bryggers, så det er en del af huset. Det ligger lige ved siden af 2 børneværelser, hvor vi skal til at tage det ene i brug, så nu er mit spørgsmål. Nogle ideer til hvordan jeg kan lyddæmpe fyret. Jeg har døjet med pulsen fra blæseren, men blæseren blev skiftet, så den dunker kun lidt nu, det er til at leve med. Men larmen fra træpillerne som falder ned til motoren er meget markant og irriterende og klirrende, så jeg har tænkt mig at prøve at vikle en gang rockwool omkring faldrøret og den lille røde kasse(ved ikke hvad den hedder) og så se, om det sku hjælpe lidt. eller måske kitte det nederste del af faldrøret, og se, om det kan tage lidt af den klirrende lyd. Synes også det larmer en del, når motoren i tide og utide "knaser pillerne", tror I det vil hjælpe at købe 6mm piller istedet for 8mm. Jeg har ikke rigtigt mulighed for at lydisolere hele rummet, selvom det nok ville være det bedste, men det er en større operation.
Hilsen janni


Jarnved
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 15 apr 2012 17:33
Mit fyr: Scotte Blackstar 10KW
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller,solceller 6kW
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,2 ton
Geografisk sted: Karrebæksminde/Klinteby
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af Jarnved » 17 sep 2012 18:00

Har du meget lang "slange" fra ekstern snegl så faldet er langt? Måske kunne det hjælpe hvis det er tilfældet, at forkorte den!
Bare et forslag.
Du skal ikke hænge med hovedet hvis du står i lort til halsen!

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af Grevens » 17 sep 2012 18:13

... døren er sikkert det sted hvor der slipper mest lyd igennem ... bare et lille nøglehul der bliver blændet kan dæmpe støj som rockwool og andet guf mange steder og for mange penge ikke kan klare ...

... sagt på en anden måde ... kommer støjen direkte gennem væggen ... eller slipper den gennem døre og andre huller ...
...

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af hensan » 17 sep 2012 18:47

Jeg er ikke selv generet af lyden fra pillefyret men i forbindelse med tidligere test syntes jeg den mest gennemtrængende lyd var af piller der faldt ned gemmen faldrøret (den bøjede del af metalrøret). I mit forsøg dæmpede jeg lyden mærkbart ved at vikle isolering omkring faldrøret.

Hvis du har lyd problemer problemer vil jeg forslå at du monterer en stump rockwool rørskål isolering omkring faldrøret. En rørskål til et 2'' rør burde passe i dimension.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af Flunk » 17 sep 2012 18:59

Her er en i Stenløse der har haft de samme problemer, og skrevet meget detalieret om det:

http://www.pillefyring.dk/
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af Batgirl » 17 sep 2012 21:17

Hensan mit faldrør er ca 80mm tykt, og jeg kan ikke finde nogle steder på nettet, hvor de sælges i den str. Mon jeg kan bruge 2 i en mindre str og så sætte dem på hver sin side af røret?

xkfc

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af xkfc » 17 sep 2012 23:13

Jeg ville nu heller ikke bo sammen med min scotte som den larmer lige nu, men jeg har heldigvis et fyrrum.

Det er ikke sådan lige at isolere sig ud af, blæseren vil altid pulse ved lav drift, det er måden de styrer hastigheden på der har skylden. Det er ikke en god ide at isolere brænderen, den skal kunne komme af med varmen.

Piller der knuses, har jeg tidligere læst at det har været løst ved at valse en plade der passede i hullet og til sneglen, men det kræver nok en der er lidt fiks på fingrene for at udføre operationen. Så er det slut med at pillerne kiler sig fast.

Nu kender jeg ikke indretningen og størrelsen af bryggerset, men hvis der ellers er lidt plads kunne man måske tænke sig en transportabel støjvæg, den kunne laves i lægder med Trolltek som indvendig beklædning og så gips udvendig, så kunne den jo males og gøres pæn. man kunne montere et par hjul under så hele herligheden lige kunne trilles væk når fyret tilses.

En 500lap i lommen og en tur til byggemarkedet med traileren. Hjem og finde værktøj frem, save hamre banke skrue lime tapesere male, et par timer senere burde man sidde på bryggersbordet med en god øl i hånden og nyde stilheden :great:

Som forsøg kunne man lime en stor kasse af æggebakker, men det skal nok fjernes mens det stadigvæk er under overvågning, det er jo en anelse brandbart.

MVH. Kenneth

Brugeravatar
sørenh
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21 jun 2011 16:26
Mit fyr: Scotte opop 20kW
Areal: 230 kvm
Brændsel: Ystad 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ca. 45 kg
Årligt forbrug: ca. 9 ton

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af sørenh » 22 sep 2012 23:41

nej nej nej... til alle de "gode" råd. Det man skal gøre ved larmen, er at stoppe resonansen i materialerne. Der gør en asfalt måtte rigtig godt. Det er det samme som sidder i biler under gulv beklædningen. Asfalt måtterne kan købes i ruller og klæber på den ene side, som så klippes til og monteres på overfladen. Det virker!!
______________________________________________________________
Mvh
Søren

Citat af A.J.P Tayler - Hvis mennesker skal respektere hinanden for, hvad de er, må de holde op med respektere hinanden for, hvad de har.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Nogle ideer til lydisolering

Indlæg af Flammen » 22 sep 2012 23:44

sørenh » 22 Sep 2012, 23:41 skrev:nej nej nej... til alle de "gode" råd. Det man skal gøre ved larmen, er at stoppe resonansen i materialerne. Der gør en asfalt måtte rigtig godt. Det er det samme som sidder i biler under gulv beklædningen. Asfalt måtterne kan købes i ruller og klæber på den ene side, som så klippes til og monteres på overfladen. Det virker!!
men hvem vil lige pakke en pillebrænder ind i et meget brændbart materiale?


Besvar