Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kompressorrens

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Kompressorrens

Indlæg af nist » 30 maj 2012 22:15

Jeg har som andre sikkert brug for kompressorrens, især i perioder med meget pausefyring.
I kompressorrensesættet fra NBE angives 2 rør der stikker 30 mm ind på hver side af midten.
Er der nogen der kan bekræfte at når en fejloptænding opstår(altså en fejloptænding der vil kunne afhjælpes med kompressorrens), så skyldes det at den varme luft fra gløderøret rammer en slaggekage og måske afbøjes den varme luft væk fra træpillerne ned mod hærden der så stjæler varmen eller den varme luft møder først træpiller efter så meget kontakt med slagge at temperaturen er faldet for meget. Eller måske begge dele.
Hvis min antagelse holder, er det så ikke vigtigt at der renses ud for gløderøret, og ikke 30 mm væk fra herdens bagvæg. Med andre ord: kan man ikke nøjes med et enkelt kompressorluftrør der skyder langs med gløderøret og ud gennem hullet hvor kompressionsluften så kan ramme den slagge, der ødelægger optændingen.

Hvis man kan nøjes med eet rør så, hvad så med at droppe tank og manometer og vandskiller og blot lade en luftslange på f.eks. 10 meter opsamle det nødvendige tryk. F.eks http://www.thansen.dk/product.asp?c=520 ... 1314757234 koster 249 kr. (jeg kender ikke kvaliteten). Den startes op og med en timer der åbner en magnetventil efter 10 sekunders kørsel (opbygning af 10-15 atm. tryk i slangen) og samtidig stopper kompressoren. Den giver eet rensende pust hvor det er vigtigt.
Afhængig af styring skal det gøres forskelligt. Jeg har den gamle 4.99 og regne med at lave en rens, 2 min efter hvert ekstern-ur-styret stop (kortslutter/bryder shunten på extern_kontakt_1 og extern_kontakt_2).

Er der noget der ikke holder i denne løsning kære erfarne kompressorfolk? :|
Er der andre grunde til at anvende kompressorrens?
Verden er smuk og farlig


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Kompressorrens

Indlæg af john m » 31 maj 2012 05:43

De to rør stikker 30 mm. bagud af brænderen altså glat med herdens bagvæg.
Men jeg tror da din ide kunne virke.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Kompressorrens

Indlæg af nist » 31 maj 2012 19:57

Ok, de 30 mm var studslængde til montering af slanger.
Montering af et rør i nærheden af gløderøret hvis der ønskes pust der hvor 'varmestjælningsproblemet' befinder sig, medfører også overvejelser vedrørende opvarmning af røret fra gløderørsopvarmet luft og stråling fra gløderøret.
Måske kunne man lægge et rør langs med gløderøret der afkobles fra trykluftsslangen med en tragt, således at trykluften rettes ind i denne tragt med en lille energitab til følge. Så kan varmen ikke vandre tilbage til slangen. Blot der er tryk nok til at holde optændingsområdet rent.

Jeg hører gerne kommentarer.
Verden er smuk og farlig

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Kompressorrens

Indlæg af triumph » 01 jun 2012 11:41

du ku jo også lade værre med alt det pausefyring, evt. ved brug af rumtermostat, og termostat i vvb

Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Kompressorrens

Indlæg af nist » 01 jun 2012 18:29

triumph » 01 Jun 2012, 11:41 skrev:du ku jo også lade værre med alt det pausefyring, evt. ved brug af rumtermostat, og termostat i vvb
Det vil jeg gerne forstå: jeg vil i forårs og efterårsperioden hvor jeg ikke kan tænde og slukke et fast antal gange pr. dag være nødt til at bruge pausefyring. På de kolde dage skal fyret ellers starte hver f.eks 3. kvarter. Med pausefyring holdes fyret varmt og effektiviteten og kondenssliddet på kedlen minimalt. Med optænding hvert 3. kvarter får jeg stort slid på tændrør og ineffektiv periode under en optændingen.

Er det forkert set.
Verden er smuk og farlig


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Kompressorrens

Indlæg af pille bruger » 02 jun 2012 09:10

nist » 01 Jun 2012, 18:29 skrev: Det vil jeg gerne forstå: jeg vil i forårs og efterårsperioden hvor jeg ikke kan tænde og slukke et fast antal gange pr. dag være nødt til at bruge pausefyring. På de kolde dage skal fyret ellers starte hver f.eks 3. kvarter. Med pausefyring holdes fyret varmt og effektiviteten og kondenssliddet på kedlen minimalt. Med optænding hvert 3. kvarter får jeg stort slid på tændrør og ineffektiv periode under en optændingen.

Er det forkert set.
Ja.
Du får bedste resultat ved at tænde fyret når du har brug for varmen.
Pausefyring er en funktion der grisser ret meget uden at du får varme ud af det.
Ok, det koster måske en eltænder af og til,
men den er hurtigt sparet hjem i bedre fyrings økonomi.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Kompressorrens

Indlæg af triumph » 02 jun 2012 13:32

det er jo ikke særligt optimalt at tænde og slukke et fast antal gange, uden der er nogen samenhæng mellem hvornår fyret kører, og hvornår der er behov for varmen. I overgangsperioder køre mit fyr vel genemsnitligt 3-5 gange i døgnet

Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Kompressorrens

Indlæg af nist » 02 jun 2012 14:58

Ok, jeg forstår det som, at jeg skal have en rumtermostat og en varmtvandsbeholdertermostat. Hvis een af de 2 når en temperatur hvor der er behov for mere varme skal fyret tænde.
Hvordan gøres dette så med en styring der kører 4.99.
Skal dette så gøres ved at slutte/bryde shunten på extern_kontakt_1 og extern_kontakt_2?
Hvad findes der af grej til at måle rumtemp. og vandtemp som kan slutte/afbryde?
Verden er smuk og farlig

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Kompressorrens

Indlæg af Vangsgaard » 02 jun 2012 15:04

Tror jeg ville overvejer at bruge 500kr på det originale kit hvis jeg var dig, og så nyde at du slipper for bøvlet + at styringen med mere spiller optimalt sammen :) .


Besvar