Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor stor forskel på disse fyr?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Maximus123
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 mar 2012 13:59

Hvor stor forskel på disse fyr?

Indlæg af Maximus123 » 01 mar 2012 19:44

Iflg. Tabellen fra Dvcenter skal man købe et 16kW hvis huset er 200-300 M2 så det burde være det rigtige med en 16'er. - Og tror at det bliver Dvcenter da forummet her har en rabataftale med dem. (kan godt nok ikke få rabatten frem selvom jeg har fulgt alle forskrifter- har skrevet til Redaktionen ..) Mit hus er faktisk fra 1875 - totalt renoveret i 1975 så der er også kun middelisolation. Det næste efter pillefyr bliver en fuld omgang hulmurs isolering..

Mht. 6.70 woodychippen skal vi først bestille anlægget om en 3-4 uger så den burde være i handelen på det tidspunkt hvis din dato holder, Danni. Fint fint.. VVb er kun 2 år gammel så den får lov at "leve" nogle år endnu...

Men tak for svarene/tippene begge to. Det kan jeg bruge til noget.. :)


dannidines

Hvor stor forskel på disse fyr?

Indlæg af dannidines » 01 mar 2012 19:49

Maximus123 » 01 Mar 2012, 19:44 skrev:Iflg. Tabellen fra Dvcenter skal man købe et 16kW hvis huset er 200-300 M2 så det burde være det rigtige med en 16'er. - Og tror at det bliver Dvcenter da forummet her har en rabataftale med dem. (kan godt nok ikke få rabatten frem selvom jeg har fulgt alle forskrifter- har skrevet til Redaktionen ..) Mit hus er faktisk fra 1875 - totalt renoveret i 1975 så der er også kun middelisolation. Det næste efter pillefyr bliver en fuld omgang hulmurs isolering..

Mht. 6.70 woodychippen skal vi først bestille anlægget om en 3-4 uger så den burde være i handelen på det tidspunkt hvis din dato holder, Danni. Fint fint.. VVb er kun 2 år gammel så den får lov at "leve" nogle år endnu...

Men tak for svarene/tippene begge to. Det kan jeg bruge til noget.. :)

tror du bliver rigtig glad for "pillemisbruget" ... nysgerrig, hvad har I af varme nu her...?!

da vi købte vores hus u december 09, skiftede vi fra olie til piller, lagde 300 mm isolering på loftet mod de 100 mm der var.. vi bruger mellem 3,5-5 tons / år kontra tidligere ejernes olieforbrug på 3400 l olie ;-)

Maximus123
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 mar 2012 13:59

Hvor stor forskel på disse fyr?

Indlæg af Maximus123 » 02 mar 2012 09:33

Jeg er sikker på at vi bliver glade... Vi bruger brænde pt. i vores Baxi Bonus 30 kedel mena darn.. Jeg har regnet ud at hvis vi holdt fast i at fyre med brænde, ville vi på et år med de minutter/timer vi bruger på at slæbe brænde fra indkørsel til brændeskur i baghaven, hente det derfra, holde øje med at det får ordentligt fat når man har tændt op og rense kedlen for det meget sod og aske der kommer, bruge ca. 1 hel uge 24 timer i døgnet om året på det. DET er sgu lang tid... Samtidig med at hvis vi her i vinter bare var væk 1 dag og af den grund ikke kunne tænde op, vågnede vi til ca 14-15 grader i hele huset....

Vi flyttede ind i huset i September sidste år og har indtil nu brugt 15.000 på brænde hvoraf vi har ca 1½ tårn tilbage... Og som skrevet har det været iskoldt hvis vi ikke lige fik tændt op fra om morgenen af... så igen JO vi kommer helt sikkert til at blive superglade for et næsten automatisk pillefyr.

Vi har også kun ca 100mm isolering på vores loft. Har kraftigt overvejet at få sprøjtet 200mm Climatizer Plus over hele loftet når vi næste år skal have hulmursisoleret, så der ialt også ligger 300mm.
(Link: http://www.isolering-priser.dk/isoleringsmaterialer/)

Jeg vil dog stadig skyde på at vi kommer til at bruge en 6-7 tons piller/år hvis det samtidig er en kold vinter som i år. Men alene det ikke at vågne op til 14 grader er det hele værd... :-). - Det er jo et gammel 240 M2 hus fra da ruder konge var knægt..

Ved du om det kan betale sig at få noget af alt det "fancy" til fyret såsom kompressorkit, rumfølere med ugevisning m.m. eller kan man fint klare sig uden? Ang. rumtemperaturføleren er der jo mulighed for at sætte en fast temperatur til om natten og om dagen på det 6.70 interface i forvejen eller..? (Så der mo jo følge en eller anden form for følere med hvis den skal kunne "vide" hvornår huset er den fastsatte temperatur?)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Hvor stor forskel på disse fyr?

Indlæg af lamborg » 03 mar 2012 02:42

Hej Maximus.
Om du vil ofre rumfølere skal jeg ikke sige noget om men når du går i en 6.70 woody fremfor en scotte 6.35 chip så skal du helt sikkert bruge din pumpestyring . Forskelling er at du i 6.70 kan sætte både pumpestart og stop . (6.35 kun stop) dette er en fordel da du kan vente med at starte pumpen til fyret har fat og bragt anlægstemp op inden pumpestart derved får du hurtigere l'øftet temp ved rensestop. På 6.35 stater pumpe sammen med fyret. Kompressorens er kanon godt. Kør en eller to stop om dagen på urstyring og lad komprossoren rense din herd så du får den bedste og reneste forbrænding. Du behøver ikke andet en kittet hvis du har en komprossor selv . Der skal ikke mere en 6-8 atm til og har du ikke en men står den et sted hvor larm når den fylder gør mindre , så køb en fra jem og klyt eller harald skrald istedet for de dyre støjsvage. Nu har du brugt L5 og L6 som er de to udgange du har at gøre med så hvis du vil lave temp styring på dit varme vand så må du bruge en temostat ventil i stedet for en motor.

MVH
Claus
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Maximus123
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 mar 2012 13:59

Hvor stor forskel på disse fyr?

Indlæg af Maximus123 » 03 mar 2012 09:51

Claus. Ok, takker for svaret.. Jeg må se hvad jeg kan finde i "gemmerne" :)

Mvh. Ronnie.


osj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 mar 2012 19:35

Hvor stor forskel på disse fyr?

Indlæg af osj » 08 mar 2012 19:59

Hej Maximus

Vedr. styring af c-pumpe, da jeg fornylig satte min woody op, købte jeg en kombineret overkogssikring/driftstermostat (250kr. mener jeg hos dv eller hede) det var nu nærmest fordi jeg ville ha`at jeg kunne sætte en oliebrænder til i nødstilfælde. Som det er nu bruger jeg kun overkogs-delen af den. Men hvis jeg vil, kan jeg bruge termostat-delen til at styre min c-pumpe. Normalt afbryder termostaten jo forbindelsen når temp. er over sætpunktet, men der er også en terminal der har modsatte funktion. Den kan jeg så bruge til pumpen, som så vil starte når temp. er over mit valgte sætpunkt. Lige nu har jeg ikke behovet, men der kan jo hurtigt gå lir i det icon_cheesygrin.gif , så man både vil ha`varmt-vands ventil og komp.rens, og så er både L5 og L6 ledige hvis pumpen bliver sat over termostaten.

Hilsen Ole


Besvar