Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

højt forbrug af piller

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
crosscut
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08 dec 2011 12:06
Mit fyr: Woody Black Star 6.60 10 kw
Areal: 110
Brændsel: DLG træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Dagligt forbrug: 30 Kg
Årligt forbrug: ?

højt forbrug af piller

Indlæg af crosscut » 11 dec 2011 18:00

Hej dr_schlemer

ja, jeg prøver nok at starte forfra i morgen, så må vi se hvad der bringer. Jeg kan se at du har en 20kw, måske er de mere effektive end de 10kw?


dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

højt forbrug af piller

Indlæg af dr_schlemer » 11 dec 2011 18:26

crosscut » 11 Dec 2011, 18:00 skrev:Hej dr_schlemer

ja, jeg prøver nok at starte forfra i morgen, så må vi se hvad der bringer. Jeg kan se at du har en 20kw, måske er de mere effektive end de 10kw?
Tror det er stortset det samme. 20 kW'eren er i virkeligheden nok mindre effektiv lige nu end en 10kW ville have været; da ydelsen svinger mellem 15% og 35%. En 10kW'er ville have svinget mellem 30% og 70%, og ville have været nærmere sin nominelle effekt.

Det bedste for os havde været en 16kW; men vi overvejer at bygge til - og tog derfor en lidt større kedel.
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

højt forbrug af piller

Indlæg af PeterMA » 11 dec 2011 22:33

crosscut » 11 Dec 2011, 15:59 skrev:Hej PeterMA

jeg kunne kun finde noget der hed PI regulering: P-LED 2.5, I-LED 0.50 effekt/minut 10%

Jeg kan se dit hus er væsentligt større end mit. Mit er på det 110 m2, og medium isoleret. Det er et bungalowvilla fra 1955. Der er kommet termoruder i det meste af huset.
:great:

Nå så var jeg her lige igen:)

Nu skriver du at der er kommet termoruder i det meste af huset, så du har nogen 1lags vinduer ?
Jeg syntes nu ikke at dit forbrug er så voldsomt :oops:
Hvad brugte du i olie før du skiftede?
Hvis du skal ændre noget, så prøv at ændre din I-led ned til en 0.2-0.3. det vil nok passe lidt bedre.
Da den så vil reagere lidt hurtige på en temperatur ændring, med et mindre oversving til følge :great:

Et andet spørgsmål, starter og stopper dit fyr meget?
Hvad er kedeltemperatur differens under og differens over?
Jeg havde min til 5 over og 5 under, det er nu ændret til 8 over og 5 under. det har gjort at anlægget køre hele tiden :great:

Min brænder er også en 10KW, og den har da haft sit at se til her de sidste dage, der har den ligget på 40-80% det meste af tiden, hvilket jo er fint nok :)

Håber at du kan bruge det til noget :twisted:
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

højt forbrug af piller

Indlæg af hudle » 12 dec 2011 00:31

Halløj..

Nu blander jeg mig lige i debatten.... Jeg har et hus på 320 m2 og har et medium isoleret hus, hvis jeg tager gemmensnittet af hele isoleringe af huset.. noget bedre og noget dårligere..

Jeg har et gennemsnitsforbrug på ca 30 kg NÅR det ikke blæser.. for der æder den sig godt nok gennem magasinet.. også taget i betragtning af at jeg har trækstabilisator...

Jeg har et 20 kw scotte anlæg.. jeg har i de 4,5 måneder mit anlæg har kørt brugt 2800 kg piller... så det er et snit over hele perioden på 20,7 kg... så jeg klager ikke... Men du kan holde dette op mod dit eget forbrug.. og spørg endelig.. jeg kører stort set på standardindstilliger med autoberegning...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

højt forbrug af piller

Indlæg af dr_schlemer » 12 dec 2011 00:33

@Hudle: ser lige, at du har solvarme (+ 45 rør solvarme). Bruger du det til at opvarme tilbageløbsvandet? Hvor stor en temp-stigning giver det, tror du?
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

højt forbrug af piller

Indlæg af hudle » 12 dec 2011 01:10

hmm.. jeg bruger det til varmt vand i VVB... Det er kun overskudsvarmen der hæver returtemp... Det er sjælden jeg har det i dénne periode. MEN jeg kan jo bare sætte den til at kun køre overskudsvarme.. En solskinsdag her i november/ december måned kan hæve retur vandet med ca 8-10 grader... (jeg opdagede det en dag hvor jeg ikke kunne forstå at min VVB ikke blev varmere selvom solen skinnede.. Så fik prioriteringen fejlstrøm og kørte kun som om det var overskudsvarme.. Kiggede så på tempmåler før og efter veksler.. Så fik en aha oplevelse da jeg så at vandets temp var hævet 8-10 grader efter veksler).. vandet kan hæves noget mere jo tættere vi er på sommeren.. om det er før eller efter.
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

crosscut
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08 dec 2011 12:06
Mit fyr: Woody Black Star 6.60 10 kw
Areal: 110
Brændsel: DLG træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Dagligt forbrug: 30 Kg
Årligt forbrug: ?

højt forbrug af piller

Indlæg af crosscut » 13 dec 2011 13:51

Tak for de mange svar... har haft meget om ørene og har ikke nået at melde tilbage før nu.

Jeg har nu renset kedlen for første gang, der var lidt sod, men ikke alverdens. Men, min askebakke var overfyldt med sorte piller, som stadig brændte, især da der kom luft til da jeg åbnede op for den... Det var lidt af et postyr at rense det op. Men det kan jo ikke være normalt med sorte piller i askeskuffen! Jeg har sat blæser og ilt op, da jeg går ud fra at det kan afhjælpe problemet?

PeterMA, mit fyr køre heletiden, den har samme indstillinger som din, 5 under og 8 over.

Jeg havde et massivt olieforbrug på 20K om året. Men det var med en gammel brænder der ikke havde være justeret i mindste 6 år. Har ladet mig fortælle at man kan halvere sin olieregning ved at skifte til pillefyr, men det tror jeg bliver svært.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

højt forbrug af piller

Indlæg af pille bruger » 13 dec 2011 14:17

Det kunne jo være at din rense blæser stod for højt ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

højt forbrug af piller

Indlæg af thoken » 13 dec 2011 14:39

crosscut » 13 Dec 2011, 13:51 skrev:Tak for de mange svar... har haft meget om ørene og har ikke nået at melde tilbage før nu.


Jeg havde et massivt olieforbrug på 20K om året. Men det var med en gammel brænder der ikke havde være justeret i mindste 6 år. Har ladet mig fortælle at man kan halvere sin olieregning ved at skifte til pillefyr, men det tror jeg bliver svært.

Hej!
Hvis du får indstillet din brænder rigtigt, og dit energiforbrug ikke er steget, så er det ikke svært at opnå mindst en halvering af din varmeudgift i forhold til olie.

Og ofte mere end en halvering :great:

Prøv at læse mange af de gamle tråde her på forum, der er masser af tips(fx. brugsvandsprioritering, sommerdrift, rumtermostat.mm).

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

højt forbrug af piller

Indlæg af MichaelK » 13 dec 2011 17:14

Jeg er helt enig med Thoken ang. min. en halvering af varmeregningen.

Dine 20.000,-/år til olie, skulle min. kunne halveres til 10.000,-/år i piller. Eller ca. 5
tons piller, hvis vi omregner en gang mere. 5 ton svare jo til et årsgennemsnit på 13,7
kg/døgn, men det er jo netop set over året som helhed. Og da man jo bruger stort set
alle pillerne i vinterhalvåret, gemmer årsforbruget jo på store variationer, hvis man ser
på forbruget i de enkelte måneder?
Det betyder at Du sagtens vil kunne bruger +30 kg/døgn i December, Januar, og Februar,
uden at Du af den grund behøver at have et overforbrug.

Mit forbrug svinger eksempelvis fra 2,5 kg/døgn om sommeren, til over 35 kg/døgn, i
den koldeste vinter. Og til sammenligning brugte jeg for 25-30.000,- olie, men bruger
for 10-12.000,- piller i dag. Altså netop mere end en halvering af varmeregningen.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar