Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

højt forbrug af piller

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

højt forbrug af piller

Indlæg af hahomi » 15 dec 2011 13:30

Hej Michael.

Jeg medgiver dit forbrug ser stort ud.
Jeg har et gammelt hus fra trediverne, fået det hulmursisoleret og isoleret under gulv med flammingo og nye termoenergi vinduer i stueetagen, så huset må vel betegnes som velisoleret.
Nu er jeg single og bruger derfor ikke så meget til varmt vand og jeg har "kun" varme i stue på ca 35 kvm, køkken ca. 12 kvm, et uisoleret badeværelse på 6 kvm,alle steder varmet op til mellem 22 og 23 grader. Derudover er min entre med trappe til 1. sal varmet op, hvor døren til et pænt soveværelse står åben, så det lige tager den værste kulde.
Jeg gætter (bliver jeg nødt til, fordi jeg bruger palmeskaller, der ligger løst) mit forbrug ligger omkring 15-16 kg/døgn.

Du har vel isoleret rørene i fyrrummet og for den sags skyld også andre steder :?: Der må da være en eller anden fornuftig forklaring på forbruget! :|

Er du gået helt i baglås, syntes jeg bestemt du skal hente hjælp udefra. Jeg kan desværre ikke tilbyde andet end moralsk støtte, de jeg jo "kun" har en BioMax.

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

højt forbrug af piller

Indlæg af Lund » 15 dec 2011 14:04

mikael1960 » 15 Dec 2011, 12:43 skrev:@flemmingDJ
Hej flemming, jeg tror måske jeg har udtrykt mig en smule uklart. Jeg prøver at uddybe:

Med ordet "overforbrug" har jeg forsøgt at oplyse om et forbrug, der ligger OVER det jeg har kalkuleret med.

Med andre ord:
Jeg har regnet med at bruge max 1 pose om dagen, men jeg bruger rent faktisk 2 poser om dagen - og deraf udleder jeg at den ene pose (af 2) er OVERFORBRUG.

Det samlede forbrug pr. dag (2 poser) svarer til ca. 64 kr, idet jeg har betalt ca. 32 kr. pr. pose German Pellets leveret på min addresse.
Af disse 2 poser er den ene "Overforbrug" - svarende til ca. 32 kr i overforbrug.
Multipliceret med ca. 30 når jeg frem til en månedlig udgift på ca. 960 kr i overforbrug.

Spørgsmålet er:
Er jeg urimelig i at antage at der skal 1 pose i normalt daglig forbrug til opvarmning af mit hus ?
2*120m2 velisoleret og efterisoleret hus fra 1967 - med nye døre og vinduer, samt 400mm isolering på loftet, og udvendig isolering på kælderfundamentet.

Vi har desuden en 60rørs solfanger der vender stik syd, og en 300L vvb - som iøvrigt står og præsterer 1 - 4 kw næsten hver dag (hvis jeg ellers forstår at aflæse den rigtigt).

mikael
Hej, jeg ved ikke hvordan du har regnet ud at du kun skal bruge 1 sæk dagligt. Det vil jeg vove at påstå ikke kan lade sig gøre.
Vi har et 240 M2 hus der er rimeligt isoleret, gulvvarme i entre, badeværelser samt en temmelig stor stue, resten af huset har radiatorer. Temperaturen i stuen er 22-23 grader, køkken/alrum ca 21, 1 værelse på ca 20 M2 ca 20 grader, resten af husets radiatorer er lukkede. 3 personer der går i bad. Se så lige mit forbrug.

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

højt forbrug af piller

Indlæg af mikael1960 » 15 dec 2011 14:37

Hej Flemming,
Når jeg har regnet med 15 kg pr dag indtil nu, så er det egentligt fordi det har været lunt - vi har endnu ikke haft rigtig vinter. Det ser iøvrigt ud til at det starter nu på lør/søn. :-(
Jeg er overrasket over at solvarmen vurderes så lavt som du nævner, men ved nærmere eftertanke kan jeg godt se at du har en pointe :great:

Mit gamle naturgasfyr brugte omkring 1000m3 GAS.
Dertil skal lægges forbrug til brændeovn på 2 paller egebrænde (4,2 rummeter, stablet) + 1 palle træbriketter.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan alt det skal omregnes til piller.

(jeg har noteret mig at german pellets leverer 4,97kw, jvnfør en testrapport. Det er dog stadig mere end mange andre produkter lover. - Så det er fint nok :wink: .).

ps. Tak for dine kommentarer. :great:
mikael
Mikael

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

højt forbrug af piller

Indlæg af mikael1960 » 15 dec 2011 14:45

Hej Lund,
Tak for din kommentar. :great:
Vi har højere temperaturer i hele huset. I kraft af at vi har helt nye døre og vinduer i hele huset, samt efterisoleret indvendigt, udvendigt på loft og på kældergulv, tillod jeg mig at antage et forbrug her i november på ca. 1 pose idøgnet. :wink:

Jeg skal være den første til at erkende mine fejl, men jeg vil gerne vente til jeg har haft et par eksperter til at indregulere scotten - men tak - du har da givet mig lidt at tænke over. :great:

mikael
Mikael

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

højt forbrug af piller

Indlæg af Lund » 15 dec 2011 14:49

Da vi overtog huset her for godt 2 år siden, sagde den tidligere ejer, at de brugte ikke over 5 ton om året med det gamle stokeranlæg der stod her. Jeg var jublende lykkelig men fandt hurtigt ud af, at de må have gået indenfor med jakker og handsker, vi kan ikke fyre under 7 ton om året.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

højt forbrug af piller

Indlæg af Flemming DJ » 15 dec 2011 14:57

Vi har ikke haft vinter, og dog - bare ikke som sidste år, men det har blæst ad hækkenfeldt til - og det koster. T.eks. kører vores pillebrænder i øjeblikket ofte på 20-40%, hvor den for en uge eller to siden kunne have problemer med at holde kedlen oppe ved en ydelse på 70%, som jeg har tilladt den som max.

1 m3 gas = xx liter olie
1 kg tørt træ = 1 kg træpiller (ved samme fugtprocent), typisk 4,8 kWt/kg.

Så er det bare at google brændværdier... 8)

German Pellets' brændværdi er fin men ikke enestående (Flexheat og andre har den samme), og de skulle stoppe med deres praleri. :evil: Det er KUN et spørgsmål om tilstrækkeligt lav fugtprocent = højere brændværdi.

Og... selv tak. Du spø'r bare (nok bedst at starte en tråd selv, men det er nok også min skyld denne gang :wink:).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

højt forbrug af piller

Indlæg af Flemming DJ » 15 dec 2011 15:25

Boing: Naturgas: http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik ... genskaber)

Og: Se løvtræ, Gj/m3: http://www.formel.dk/energi/nyttige%20energital.htm

Andetsteds er eg opgivet til 3700 (Silvan) og 4100 kCal/kg (v. 20% fugt, OK.dk) og 570 kg/m3.

En stablet rummeter består af ca. 70% masse. Hvis det har betydning.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

højt forbrug af piller

Indlæg af thoken » 15 dec 2011 17:01

Lund » 15 Dec 2011, 14:49 skrev:Da vi overtog huset her for godt 2 år siden, sagde den tidligere ejer, at de brugte ikke over 5 ton om året med det gamle stokeranlæg der stod her. Jeg var jublende lykkelig men fandt hurtigt ud af, at de må have gået indenfor med jakker og handsker, vi kan ikke fyre under 7 ton om året.


Hej.
7 tons til 240m2. Det er da flot :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

højt forbrug af piller

Indlæg af Lund » 15 dec 2011 17:08

thoken » 15 Dec 2011, 17:01 skrev:

Hej.
7 tons til 240m2. Det er da flot :great:

mvh thoken
Ja jeg har vænnet mig til det icon_cheesygrin.gif

Damsgaard
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23 feb 2011 16:53
Mit fyr: Woody 16kw v6.6
Areal: 185 + garagen på 35
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8721
Dagligt forbrug: ca 18kg
Årligt forbrug: håber på 6T
Geografisk sted: Daugård

højt forbrug af piller

Indlæg af Damsgaard » 15 dec 2011 20:34

jeg bruger ca 25-28kg piller om dagen lige pt. varmer 167m2 op og det blæser inden for her.. ( der er ikke monteret alle radiatore på 1 sal endnu så de der er har sværet ved at følge med.. )


Besvar