Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody + oliefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 24 maj 2011 09:44

Det gør det da også, sorry min fejl

/John


aagekold
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30 apr 2011 16:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 140
Brændsel: Olie
Geografisk sted: 8355 Solbjerg

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af aagekold » 24 maj 2011 09:47

Hej Vaskebjørn

Fedt at høre en sådan success hsitorie :)
Mit oliefyr er fra 60'erne så det er nok med en del tab hvis jeg bibeholder det. Jeg vil på den anden side gerne have lidt varme i kælderen, men det er nok bedre med en gammel radiator og regulering så.

/Aage

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af Fer » 24 maj 2011 10:43

Vaskebjørn » 24 May 2011, 09:17 skrev:Hej Aage.

Jeg stod i samme situation som dig, da jeg skulle installere mit 16 kW Scotte/Blackstar S fyr i oktober 2010.
Men det som jeg synes skal være bestemmende for dit valg er alderen på din oliekedel og isoleringen af samme. Min oliekedel var kun fem år gammel og godt isoleret. Så jeg valgte at beholde mit oliefyr - og jeg valgte den mest simple installation: Fremløbet fra pillefyret går i returen på oliefyret og returen fra centralvarmeanlægget går i returen på pillefyret. Og oliefyret er så sat til den laveste temperatur. Det giver selvfølgelig et minimalt tab over oliekedlen (1-2 grader), men hvis det er prisen for 99,9 procent sikker varmeforsyning er det efter min mening billigt sluppet. Men er det en gammel oliekedel vil tabet uden tvivl være en del større. Men står oliekedlen i et rum hvor du godt kan bruge varmen, vil den i princippet blot fungere som en radiator (dog uden mulighed for regulering :?). Selvfølgelig med et tab til skorstenen.
Med venlig hilsen
Jeg vil nu kalde det tab du har igennem din skorsten via din "oliefyrsradiator" for væsentligt. Det svare lidt til du stiller en radiator på gårdspladsen og smider alt din varme igennem den.

Lad os sige du har et tab på 1 grader over dit oliefyr.Dit flow er 250liter / timer (Så er begge dele vist også sat lavt...

(4,19*1*250)/1000=1,04kW

Eller rettere ca 4kg piller om dagen. (Fyringssæsonen er vel på 200 dage) Dvs 800kg piller om året.. Ca. 1600kr.

Jeg ville købe lidt teknik der kunne sende vandet uden om dit oliefyr.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Vaskebjørn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 29 aug 2010 06:30
Mit fyr: Blackstar S m. 16 kW Scotte.
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5970
Dagligt forbrug: 30-40
Årligt forbrug: 7 tons
Geografisk sted: Ærø

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af Vaskebjørn » 24 maj 2011 12:14

Jeg hverken kan eller vil argumentere imod Fer's beregninger - det holder sikkert 100 procent, såfremt man forudsætter at hele tabet udelukkende er til skorstenen og ikke går til at øge rumtemperaturen i det rum hvor oliefyret står. Men mit eksempel skulle blot vise, at i MIT tilfælde har jeg med en meget simpel, nem og billig installation opnået en rigtig god besparelse. Men den kan uden tvivl blive endnu større, efterhånden som jeg får justeret mit pillefyr optimalt.

Som jeg skrev tidligere skulle det være oliefyrets alder som skulle afgøre Aages beslutning og jeg synes han er kommet til den rigtige konklusion oliefyrets alder taget i betragtning.

Endnu engang held og lykke.

aagekold
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30 apr 2011 16:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 140
Brændsel: Olie
Geografisk sted: 8355 Solbjerg

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af aagekold » 24 maj 2011 17:42

Hej igen

Så dukkede endnu et lille spørgsmål op: Skal man have en akkumuleringstank sammen med et pillefyr?

For mig vil der være tale om et 10kw fyr til opvarmning af ca. 160 m2 der ikke er top isoleret (endnu). Jeg har læst at man opnår bedre udnyttelse af forbrænding af piller med en akkumukeringstank og ved at jeg i så fald skal bruge en tank på 10kw X 50 l = 500 liter.
Kan det passe?

Jeg kiggede så på disse tanke:
http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=957

De er godt nok lidt dyre, men de løser så problemet (så vidt jeg kan se) med backup til pillefyret i form af en el-patron.
Er dette mon en fornuftigt løsning?

Jeg ved jeg også får brug for en ny brugsvandsbeholder, men kan i så fald nøjes med én uden el-patron.

Mvh Aage


levi

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af levi » 24 maj 2011 17:43

aagekold » 24 May 2011, 17:42 skrev:Hej igen

Så dukkede endnu et lille spørgsmål op: Skal man have en akkumuleringstank sammen med et pillefyr?

For mig vil der være tale om et 10kw fyr til opvarmning af ca. 160 m2 der ikke er top isoleret (endnu). Jeg har læst at man opnår bedre udnyttelse af forbrænding af piller med en akkumukeringstank og ved at jeg i så fald skal bruge en tank på 10kw X 50 l = 500 liter.
Kan det passe?

Jeg kiggede så på disse tanke:
http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=957

De er godt nok lidt dyre, men de løser så problemet (så vidt jeg kan se) med backup til pillefyret i form af en el-patron.
Er dette mon en fornuftigt løsning?

Jeg ved jeg også får brug for en ny brugsvandsbeholder, men kan i så fald nøjes med én uden el-patron.

Mvh Aage
Nej til et moderne pillefyr som Scotten skal du IKKE bruge akkutank.

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af tvivleren » 24 maj 2011 20:01

du skal ikke være bange for at fyret går ud en vinterdag, de fleste gange det går ud er det din egen skyld.

du kører jo også i din bil selv om der er risico for at blive kørt ned hver dag.

Ang størelsen synes jeg du skal købe en 16k ud fra at den kan skrues ned, kan for stå på dem der har 10k er at herden er lige kort nok.
hvis du køber en 10k har du ikke brug for akkutank da den ikke har over skud nok, ikke fordi du skal bruge akkutank til en 16k, hvis du vil bruge akkutank er det kun om sommeren, forår og efter år da det fylder den op til at varme huset og varmtvands beholder. Det er en dyr løsning, det er bedre at bruge ur styring og lade det fyre morgen og aften.
Det der er mest vigtig er at du skal interesere dig for fyret og vedlige holde det, det koster 5 min om dagen, du kan jo se til fyret når fruen vasker op :toofunny:

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af snubbi » 24 maj 2011 21:37

hej
da jeg satte pille fyr op lod jeg det gamle oliefyr blive stående i kælder i huset og flytte pille fyret op i værkstedet af praktiske grunde .
Da olie fyret hade stået stille i 4 år med et forbrug på 15 liter på 4 år smed jeg oliefyret ud, har ikke haft drift stop på pille fyret anden nå jeg hade glemt at komme pille i tanken
så ud med oliefyret :great:

aagekold
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30 apr 2011 16:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 140
Brændsel: Olie
Geografisk sted: 8355 Solbjerg

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af aagekold » 25 maj 2011 17:45

Tak for yderligere input - så sparer jo lige den der dyre akku tank :)

Jeg vil skulle placere fyret i kælderen og er ret sikker på jeg vil blive meget træt af at slæbe sække derned. Jeg har derfor tænkt på at bygge et stort magasin ved siden af det lille og få blæst pillerne ind. Jeg tror det mindste man kan bestille på den måde er 2 tons og så er spørgsmålet hvor mange m3 eller liter fylder pillerne?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Woody + oliefyr

Indlæg af Ulrik » 25 maj 2011 18:33

Vægtfylden er ca 650 - 700 kg/m3
MvH Ulrik©


Besvar