Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kvinde og pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af Ulrik » 02 maj 2011 07:50

Du har gjort det rigtige og få tilbud flere steder fra.

Men uanset hvad, skal du ikke acceptere en pris givet uden besigtigelse, netop af de grunde der tidligere er skrevet.
Du skal heller ikke acceptere for lang ventetid på at få et tilbud.

Sørg for at få tilbuddene udspecificeret på papir så du kan se nøjagtigt hvad de indeholder.
Din strømsluger af en pumpe er jo et ganske godt eksempel på hvad det ene tilbud kunne udelukke og det andet indeholde.
En shunt kunne også være sparet væk. Installationen bliver billigere, men anlæggets levetid forkortes.

Ja, vi burde være færdige med at diskutere dit og dat.
Så til slut vil jeg lige sende en smiley, som nok aldrig har været mere passende:
:femi: :femi: :femi:
(Det var selvfølgelig en joke, om nogen skulle være i tvivl)
MvH Ulrik©


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af Landlyst » 02 maj 2011 09:20

Jeg har for to år siden investeret i et muret parcelhus fra 1973. Der er thermoruder og et stort nyere glasparti i stuen med lavenergi ruder. Det er et dødsbo, så jeg aner ikke hvor meget isolering der er i hulmuren. Der er efterisoleret noget på loftet, men hvor mange mm der ligger har jeg ikke målt. Har radiatorer i alle rum, samt gulvvarme i 2 badeværelser.

Så ville jeg sørme se at finde en tommestok og finde ud af hvormeget isolering der er? FOr det er de nemmeste og billigeste penge at tjene ind!

Har fået et praj om, at for hver liter olie jeg bruger, vil jeg skulle bruge 2 kg piller. Som sagt bruger jeg ca 2200 liter olie om året. Dernæst har jeg fået fortalt, at mit gamle oliefyr meget vel kan være nede på en udnyttelsesgrad på 60-65% imod et woody fyr på 91-93%.

Har du er mærke/model? Så tror jeg der er en der kender virkningsgrad... Med tanke på du måske ikke har plads til piller, ville jeg måske så lige overveje en ny oliebrænder :shock: Måske supleret med solvarme?

Besparelsen ved at skifte min ikke så gamle Grundfoss pumpe ud, burde ikke kunne betale sig i forhold til et meget lille merforbrug af strøm.

Den har du hvis fået regnet ud nu icon_cheesygrin.gif

Jeg er bekendt med at der er få kvinder herinde, men man er vel ikke mindre velkommen af den grund?

Nej overhovedet ikke men mænd snakker/skriver/læser/høre anderledes... :amen:

Pilleindkøb er jeg slet ikke nået til. Har gjort mig nogle tanker om, det er muligt at opbevare pillerne ude under et halvtag på den palle de bliver leveret på, eller om de skal indendørs(hvilket vil blive noget af en udfordring).

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af Landlyst » 02 maj 2011 09:32

Takker for de mange svar.

Først til Søren. Som før fortalt, burde jeg have skrevet fra start at de 44000 var et hurtigt overslag i tlf., og ikke det bindende tilbud. Når det så er sagt, så siger min erfaring mig også, at et overslag sjældent falder med 7000 i et skriftligt tilbud - men man kan jo lade sig overraske.

Nårh det ved jeg nu ikke, har lavet rigtigt meget arbejde på overslag, men havde/har en regl der hedder " sig mellem 5.000 og 10.000kr mere end man regner med, for så bliver kunden glad for at det blev billiger end sagt"
Man skal jo huske at en fast pris kræver man enten har taget forbehold eller har alt med i værste fald... Jeg ville altid vælge at få noget lavet på timeløn (håber dog aldrig det skulle blive nødvendigt icon_cheesygrin.gif ) Af en håndværker jeg KENDER og stoler på!


Når jeg vælger at undre mig over prisforskellen, er det netop fordi jeg har en forventning om, at nogle garvede gutter straks ville komme til tasterne og sige, du skal sikre dig ditten datten og dutten, samt være sikker på både dette og hint. Sagt med andre ord, at gardere mig imod at jeg fik en grim overraskelse, enten iform af dårligt udstyr eller nogle fæle mangler som ville koste bagefter.

JA men her kunne en dygtig energikonsulent (ikke sælger) hjælpe meget med hvad du egentligt har behov for... For det ka jo rent faktisk være du har mulighed for at skære en stor del af dit faktiske energibehov af ved en efterisolering og så er tilbagebetalingstiden på fyret måske ikke eksisterende...

Dernæst fiskede jeg også for erfaringerne med diverse levrandører og montører. I bund og grund er det vel hele formålet med denne potal, at dele erfaringerne videre til andre. Jeg skrev udelukkende i gode hensigter, for at blive klogere. Derfor var min forundring endnu større, da jeg ligepludselig oplevede at blive skudt på fra alle sider, og hængt ud med nogle motiver jeg aldrig har haft.

Jeg finder det faktisk tankevækkende, at jeg dagen igennem har brugt mere tid på at forsvare mig, end at diskutere pillefyr og priser på samme, hvilket var mit udgangspunkt. Med dette sidste forsvar for at have skrevet som gjort, vil jeg lade den hvile i fred, og se fremad mod forhåbentligt en endelig beslutning om pillefyr.

Tak for alle de gode indspark om pumpe. Det lader til, at jeg ligeså godt kan smide den gamle samme vej som oliefyret. Hvis jeg skal være energirigtig, så skal det være hele vejen. Jeg er blevet meget klogere idag - ikke kun på pillefyr :-)

Jep :wink: Og det er jo win win :great:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af Landlyst » 02 maj 2011 09:34


(Det var selvfølgelig en joke, om nogen skulle være i tvivl)
:skyder: Er du da tosset mand..... icon_cheesygrin.gif

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af Landbo » 02 maj 2011 10:19

Æblebjerg skrev:Hvordan er de 10W for A-pumpen i grunden fremkommet? Er det kvalificeret gæt eller erfaning eller?

Der er jo noget gulvvarme der skal køre hele året, så den skal jo arbejde lidt.

Slog lige op på Grundfoss. De siger 119 kW (238 kr) pr. år for et gennemsnits parcelhus. Det fremgår så ikke om der er gulvvarme i sådan et gennemsnisthus.
Ja jo. Ventede egentelig også spørgsmålet måtte komme. icon_cheesygrin.gif

Vil kalde det et, gæt baseret på egne erfaringer. Min egen pumpe, nummeret mindre bevars, forbruger et sted mellem 5 og 12 W. Om vinteren når der er -10 grader og det blæser en kvart pelikan fra Øst sniger den sig et sted op på mellem 9 og 12 W. Ellers står den i sommerhalvåret normalt og 'tøffer' et sted mellem 5 og 7 W. Så monstro jeg ikke har regnetret 'konservativt'. :wink: Ejer dog ikke selv ret megen gulvvarme, udover de tre rynker kobber uden shunt der ligger under badeværelsesgulvet. :)

Uden og ville lægge hovedet på blokken, føler jeg også at ladyens hus sagtens kan nyws med en af de små A pumper på kedelkredsen. Har før set en bette pumpe installeret i et 250 m2 hus med 20 meter til fyrrum, hvoraf ca halvdelen er gulvvarme. Man kan selvf. også gå med livrem og seler og installere nummeret større. Strømforbruget er ca det samme mens indkøbsprisen lidt højere.

Af en eller anden underlig grund vil jeg også mene, at en bette pumpe sagtens kan 'sutte' en 10 kW kedel helt ned til nær frysepunktet, hvis det endelig skulle være. :wink:

Hvis Lady'ens hus har gulvvarme over det hele, må der vel også være en pumpe mere på shuntkredsen. Monstro denne ikke også kunne trænge til udskiftning ? :)
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af Kaptajn Krogh » 02 maj 2011 10:59

Jo mere jeg sidder og læser dette her tænker jeg at den installation lyder dyr :-/ Jeg fik mit fyr installeret på ca.10 timer, med en smule hjælp fra mig selv. Og med en pris på 20000 kr for selve fyret(et scotte 10 kw fra Dansk vvs) så syntes jeg der er langt til de 37000 kr i "tilbudet". Er det bare mig eller har jeg overset noget ???

levi

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af levi » 02 maj 2011 12:45

Kaptajn Krogh » 02 May 2011, 10:59 skrev:Jo mere jeg sidder og læser dette her tænker jeg at den installation lyder dyr :-/ Jeg fik mit fyr installeret på ca.10 timer, med en smule hjælp fra mig selv. Og med en pris på 20000 kr for selve fyret(et scotte 10 kw fra Dansk vvs) så syntes jeg der er langt til de 37000 kr i "tilbudet". Er det bare mig eller har jeg overset noget ???
Du har overset varmtvandsbeholderen, - og der er garanteret også andre ting der mangler :great:

levi

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af levi » 02 maj 2011 12:49

ladynoir » 02 May 2011, 01:18 skrev:Takker for de mange svar.

Først til Søren. Som før fortalt, burde jeg have skrevet fra start at de 44000 var et hurtigt overslag i tlf., og ikke det bindende tilbud. Når det så er sagt, så siger min erfaring mig også, at et overslag sjældent falder med 7000 i et skriftligt tilbud - men man kan jo lade sig overraske.

Når jeg vælger at undre mig over prisforskellen, er det netop fordi jeg har en forventning om, at nogle garvede gutter straks ville komme til tasterne og sige, du skal sikre dig ditten datten og dutten, samt være sikker på både dette og hint. Sagt med andre ord, at gardere mig imod at jeg fik en grim overraskelse, enten iform af dårligt udstyr eller nogle fæle mangler som ville koste bagefter.

Dernæst fiskede jeg også for erfaringerne med diverse levrandører og montører. I bund og grund er det vel hele formålet med denne potal, at dele erfaringerne videre til andre. Jeg skrev udelukkende i gode hensigter, for at blive klogere. Derfor var min forundring endnu større, da jeg ligepludselig oplevede at blive skudt på fra alle sider, og hængt ud med nogle motiver jeg aldrig har haft.

Jeg finder det faktisk tankevækkende, at jeg dagen igennem har brugt mere tid på at forsvare mig, end at diskutere pillefyr og priser på samme, hvilket var mit udgangspunkt. Med dette sidste forsvar for at have skrevet som gjort, vil jeg lade den hvile i fred, og se fremad mod forhåbentligt en endelig beslutning om pillefyr.

Tak for alle de gode indspark om pumpe. Det lader til, at jeg ligeså godt kan smide den gamle samme vej som oliefyret. Hvis jeg skal være energirigtig, så skal det være hele vejen. Jeg er blevet meget klogere idag - ikke kun på pillefyr :-)
Hej Lady, - jeg har idag forsøgt at finde ud af hvem du har snakket med, - for at klarlægge den her tråd.

Der er desværre ingen af vores montører der kan erindre en enlig kvinde der bor imellem Holbæk-Roskilde, - der ville have et tilbud på en woody og en beholder, - og som har fået et mundtligt overslag... ?

Men de snakker jo også med så mange, - kan jeg ikke få dig til at fortælle hvem du har snakket med, - og ca. hvornår, - så vi kan komme til bunds i denne sag ?

Brugeravatar
ladynoir
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 18 apr 2011 20:29
Mit fyr: scotte pillefyr
Areal: 119
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4070

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af ladynoir » 02 maj 2011 17:12

Hej Søren

Jeg tror det var dig jeg talte med i telefonen mandag morgen før påske. Jeg fik et ca. overslag på 44000 med montering. Prisen afhang af, hvorvidt der skulle forlængerstykke på min skorsten, samt om jeg selv kunne pille det gamle anlæg ned inden montøren kom. Hvis ikke ville der være en merpris på dette der kunne variere alt efter hvor kompliceret nedtagningen var. Mit telefonnummer ville blive sendt til en montør, som ville komme ud og besigtige mit anlæg samt efterfølgende give et endeligt skriftligt tilbud. Efter telefonsamtalen sad jeg med et indtryk af, at prisen hvis den varierede, ville stige.

Og ser du, med dette skriv føler jeg faktisk jeg sidder og hænger dig ud, hvilket aldrig har været eller er min hensigt. Omvendt finder jeg din reaktion igår for ganske upassende.

Da mit jyske tilbud er sendt til mig personligt, har jeg spurgt og fået tilladelse af Dennis Andreasen idag til at offentliggøre det. Som I kan se, er det lidt højere fordi jeg har lyttet til de gamle rotter herinde, og derfor fået sat en ny pumpe på. Tak for jeres gode råd og indspark ;-)

Ulrik den med feministen passer meget godt. Jeg har en Black Widow edderkop tatoveret på min ankel. Det er mit symbol på at jeg er en man eater ;-) Så jeg kan godt bide fra mig, men gør det helst ikke. Jeg vil bare have et pillefyr.

Flemming, den. 02-05-2011
Tilbudsnummer: 20719019
Tilbud
1 stk. 10 kW. Woody pillefyr med Blackstar S kedel 20.000,00 kr.
1 stk. 200 liters pilletank 1.685,00 kr.
1 stk. 110 liters Metro varmtvandsbewholder, combi 4.285,00 kr.
Montering af vvb 1.500,00 kr.
1 stk. Alpha 2 + cirkulations pumpe, Grundfos 25/40 1.495,00 kr.
1 stk. Trækstabilisator 399,00 kr.
1 stk. ESBE shunt, mekanisk 399,00 kr.
Kørsel: 220 km x 2 – 100 km = 340 km á 4 kr. 1.360,00 kr.
Bro 352,00 kr.
I alt excl. Moms 31.475,00 kr.
I alt incl. Moms 7.868,75 kr. 39.343,75 kr.
Prisen er inkl. montering samt grundig vejledning i Woody styring.



Der er alm. reklamationsret på anlægget, dog undtaget fotocelle og eltænder som betegnes som sliddele.
Vi er omfattet DS garanti.
Betaling: Ved banknoteret check ved levering/opsætning.
Tilbuddet er gældende i 30 dage fra dags dato.
Med venlig hilsen
Dennis Andresen
Andresens Bioenergi A/S

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kvinde og pillefyr

Indlæg af Ulrik » 02 maj 2011 17:29

Det er billig montering, endda rigtig billig montering.
Det eneste montering du betaler for er montering af VVB = 1.500,- + moms

Du ville kunne spare lidt ved at købe anlægget gennem SP, men så kan du nok ikke få andresen til at montere det :)
MvH Ulrik©


Besvar