Hejsa,
På min Woody NBE/BlackStar 10W skiftede jeg for nylig til en keramisk eltænder, da den var holdt op med at tænde op. Hvid model fra NBE. Den var lidt svært at få på plads i brænderen, da det medkøbte rør ikke kunne indsættes pga. den lidt mere firkantede skakt, der allerede var i brænderen. Men fik lirket den på plads så den sidder lige ud for hullet bag herden.
Der var en del bøvl i starten, da jeg havde fulgt de anbefalede indstillinger på 65 % og tallene for blæseren var (og er) de anbefalede.
Jeg hævede efterfølgende nogle gange med 5 % intervaller og er endt på 80 %
Nu starter den ret pålideligt. Måske en fejloptænding ½-1 gang om ugen. Måske en lille smule sjældnere ...
Mit spørgsmål er, om jeg gør andet end at reducere levetiden ved at hæve den kraft, der går til eltænderen?
Den kan vel ikke finde på at eksplodere eller noget?
Og følgelig: kunne/burde jeg måske hæve den 5 % mere for at få en helt pålidelig optænding?
Eller var det bedre at justere andre indstillinger?
Jeg vægter umiddelbart pålidelig optænding over den økonomiske belastning ved at skulle skifte eltænderen.
(Jeg har kun haft pillefyr siden december sidste år og føler mig stadig ny på feltet. Men jeg har da lært lidt af jer herinde
)