Side 1 af 1

Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 05 okt 2010 17:40
af ElKayA
Troede først batteriet var dødt. Maskinen er købt som ny i 2005.
Startkabler på og så startedede den.
Sidenhen har det gentaget sig, men senest klikker det når tændingsnøglen drejes til start.
Kunne forinden starte en enkelt gang uden startkabler, men hvis den gik i stå og skulle startes igen, så gentog klikkeriet sig.
Tænker det er starteren eller startrelæet, da det nu ikke ændrer sig med startkabler koblet på batteripolerne.
Hvor sidder det henne på matoren?
Hva' koster det?

På forhånd tak for lidt vejledning.

Mvh
Leif Andersen

Re: Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 05 okt 2010 23:08
af Landbo
Hej.

Har lige sat dine 'startproblemer' i en ny tråd.

Nu kender jeg ingenting til en Kohler motor af nyere årgange men normalt kan starterne på de mindre motore ikke holde til at man smækker et 60 Amp bilbatteri på. Det afgiver simpelthen for høj en spænding.

Kan du ikke lytte dig frem til hvor det klikker, så burde du have fundet relæet ?

Starteren burde du kunne finde som en rund lidt aflang dims med en diameter på 7-8 cm, på siden af motoren i nærheden af svinghjulet.

Priser har jeg ingen aning om. Prøv eventuelt at søge på reservedele til 'traktoren' eller motoren på nettet.

P.S. Du bør sikkert også kigge dig om efter et nyt batteri.

Re: Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 06 okt 2010 11:20
af ElKayA
Tak. Prøver mig frem.

Re: Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 06 okt 2010 12:48
af Flemming DJ
Landbo » 05 Oct 2010, 23:08 skrev:
Nu kender jeg ingenting til en Kohler motor af nyere årgange men normalt kan starterne på de mindre motore ikke holde til at man smækker et 60 Amp bilbatteri på. Det afgiver simpelthen for høj en spænding.
Hva' dælen.... batteriet er da bare et lager, som en strømforbruger selv trækker det nødvendige fra???

Hvis startmotoren er 12 V og batteriet reelt er 12 V, skulle det da passe???

Re: Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 06 okt 2010 16:22
af Jan_Al
Om det er et 20A/h "knallert" batteri eller et 100A/h batteri til en traktor, så er spændingen den samme, så jeg forstår heller ikke rigtig hvad der menes med
Det afgiver simpelthen for høj en spænding.
:roll:

Re: Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 06 okt 2010 16:54
af sprutel
Jeg tror at det er en dårlig forbindelse. Jeg prøvede det på min egen. Der var forbindelsen mellem batteripolen og ledningen blevet dårlig. Rensede det og siden har der ikke været noget.

Re: Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 06 okt 2010 18:44
af ElKayA
Tak. Jeg har styr på Volt, Ampere og Watt. Batteripolerne er ikke irret eller med andre synlige tegn på at der skulle kunne være en dårlig forbindelse, men det var da en billig løsning, hvis det skulle vise sig alligevel at være polskoen og/eller batteriklemmen,som er årsagen.

Re: Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 06 okt 2010 20:35
af Landbo
Jan_Al skrev:Om det er et 20A/h "knallert" batteri eller et 100A/h batteri til en traktor, så er spændingen den samme, så jeg forstår heller ikke rigtig hvad der menes med :roll:
Nej Jan, spændingen er nemlig overhovedet ikke den samme NÅR starteren kører. Nu har jeg i sagens natur ikke målt på en Kohler men spændingen på 'knallert' batteriet ligger højst sansynligt ikke på mere end 9 volt mens den højst sansynligt ligger på godt 12 volt med dit traktorbatteri grundet dets meget store startkapacitet (hvis det vel og mærket er rimligt opladet :wink: ) !

Fakta er at starterne på en B&S motor kan ikke holde til et stort batteri. Det kender jeg flere eksempler på.
Flemming DJ skrev: Hva' dælen.... batteriet er da bare et lager, som en strømforbruger selv trækker det nødvendige fra???

Hvis startmotoren er 12 V og batteriet reelt er 12 V, skulle det da passe???
Prøv at læse ovenstående.

Re: Yard-Man AP6200 m. 2 cyl Kohler motor og start problem

: 06 okt 2010 20:43
af Fer
Hvis du måler spændingen præcist, så burde det kunne give en ide omkring ladestanden. over 12,5V når batteriet ikke er blevet ladet inden for de sidste 4 timer burde indikere at der er ok med strøm på batteriet.

Når den er startet (hvilket den jo ikke kan) så burde spændingen stige til ca 13,5volt. Der lades.

Hvad er spændingen når du har startkablerne tilsluttet?

Det lyder for mig lidt som en død laderegulator.