Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opvarmning af finskbad med salamander...

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Opvarmning af finskbad med salamander...

Indlæg af Zarge » 12 jul 2010 20:34

Hejsa har sammen med en kammerat planer om at banke et par finske bade sammen.
De bliver på ca 250cm i diameter og 100cm høje, alkså godt 5000L
Jeg kan se at de fleste "købe modeller" har en rustfri kedel nedsænket i vandet, men jeg har en gammel salamander til at stå, og tænkte om den ikke kunne gøre jobbet...
Men skal karet hæves iforhold til kedlen for at skabe cirkulation, eller skal jeg istedet smide en pumpe på, også for at smadre lagdelingen som jeg jo ikke er så intereseret i her.... ;-)
Noget andet er, kan den overhoved magte det inden for overskuelig tid (et par timer eller tre).
Det er en rimelig stor model, mener der står 2,et eller andet m2 varmeflade på den.
Mit næste problem er om jeg bliver nødt til at køre fyret på de 40-45 grader, elelr om jeg kan pumpe fremløbet ned i bunden af den så vandet blandes noget mere, og så bare gi den noget pedal så der kan komme noget vare i vandet, og så bare drosle fyret ned inden vi hopper i...
Hvad siger folket, er det helt tåbeligt eller vil det kunne virke...
Indput er MEGET velkomne :-)

På forhånd tak Tonni Madsen


Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Opvarmning af finskbad med salamander...

Indlæg af Hr.Hansen » 12 jul 2010 21:04

Ved min kammerat, har jeg bygget et spa bad eller hvad man nu kalder det, der har vi lavet det med en gammel ribe kedel, som via varmeveksler køre vandet over i en brønd, som cirka indeholder 200 liter. herfra bliver det cirkuleret over i badet, og man kan derfor "gemme" noget varmt vand, til når det køler af, uden at skulle tænde fyret igen.
Dette har vi også gjort for at undgå at vandet i badet bliver for varmt, da man jo ikke bare kan slukke for fyret.

Varmeveksleren er der fordi sådan en gammel kedel er møg beskidt inden i, og næsmest umulig at gøre ren. (det er prøvet)

Men super at andre også prøver samme projekt, det er jo en billig måde at varme vandet op, frem for altmuligt el osv.

Held og lykke med det.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Opvarmning af finskbad med salamander...

Indlæg af Zarge » 14 jul 2010 08:49

Humm... havde godt i tankerne at den måske kunne blive vanskelig at rengøre... men nu må vi se... kunne godt være at jeg skulle overveje at svejse mig en undersænket kakkelovn istedet...
Tak for svaret... :-)

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Opvarmning af finskbad med salamander...

Indlæg af Hr.Hansen » 14 jul 2010 11:43

Tja, om det er nemmere eller ej, skal jeg lade være usagt.

Men en varmeveksler koster ikke mange kr, i forhold til en omgang jernplade, som jo sikkert skal være rustfrit.

Min kammerat købte en her: http://www.dvcenter.dk/index/varmeveksler-kw-p36470

Den var til halvpris i forhold til vores lokale vvscenter.

Laver du karet i træ, eller hvad har du tænkt dig ? Jeg vil nemlig også selv have et her hjemme, og når man nu er mure er det jo nemmest med lidt blokke osv. Men lavede man det nu i træ, kunne det jo flyttes. Vil du dele dine idéer med os andre ? :)
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Opvarmning af finskbad med salamander...

Indlæg af Zarge » 15 jul 2010 15:51

tja... veksler... så skal der jo pludselig også 2 pumper til, der skal laves ekspantion og alt muligt... det griber om sig...
Noget helt andet jeg er kommet til at tænke på... fordelen ved den nedsunkne er jo også at den ikke fryser, jeg mener hvis man har vandet til at stå et par dage i en vinter som sidst, så er det jo nok frosset i fyret, det er nok ikke godt...
Jo jeg regner med at lave den i træ. Sammen med en kammerat regner vi med at lave en hver, vi regenr med at lave dem i ubehandlet fyretræ, det beløber sig i godt en 3k hver, så kan man jo altid lave den i "ordenligt" træ senere hvis det viser sig at den bliver bruge... ;-)


Besvar