Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vand pumpe til solceller

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Vand pumpe til solceller

Indlæg af Starter19 » 19 nov 2019 20:01

Hej
Jeg har en "lille" sø i baghaven. Jeg har leget lidt med tanken om, at få en pumpe i søen drevet ved hjælp af solceller. Der skal kobles et batteri til så der også pumpes vand når der en sky for solen og først på aftenen i sommer mdr..
Vandet pumpes op i en lille rende (mini bæk) ca 20 m fra søen og ca 2m højere. bækken løber langs med søen ca 60 m for så at vende tilbage i et lille vandfald. Udover at jeg får intet vandet i søen lidt. Så har jeg bemærket hvor utroligt mange insekter der er dukket op når jeg har lavet små vandhuller ved søen. Jeg har de seneste år ladet naturen råde. Så der er opstået flot vild fauna.
Ved der kan købes små færdige sæt, men tvivler på at solcellerne er kraftige nok. Jeg har set en pumpe ved firma Conrad electronic samt solceller ved firmaet Viva energi.dk.
MEN jeg virkelig ikke godt til at gennemskue hvor store solcellepanelerne må være ? kan de smadre batteriet såfremt det ikke kan aftage strømmen osv osv.
Er der mon nogen der har forstand på det ?

Hilsen John

Ps. skulle det mon postes under solceller i stedet :roll:


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Vand pumpe til solceller

Indlæg af BWJ » 19 nov 2019 20:25

I al sin enkelthed skal du bruge en regulator https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webs ... gJh__D_BwE et passende panel, et godt batteri og en spændingsvagt så du ikke dræner batteriet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vand pumpe til solceller

Indlæg af Bri_Jac » 20 nov 2019 13:56

Du skal først tjekke hvad din elmotor/pumpe forbruger og derefter dimensionere ud fra dette, så du derefter ved hvor stort et batteri du skal bruge, og defter dimensionere størrelse af solceller

Men for ikke at gå over åen efter vand :-)
Så er det det er vist både billigere, hurtigere samt lettere at købe en 230V pumpe, samt kabel og sætte et timerur på dette og lad det vande 5min hver 4 time

Køb en dykpumpe og smid den i søen, tag den op inden det bliver frost
https://www.jemogfix.dk/dykpumpe-250w-s ... 5/9014821/
https://www.jemogfix.dk/dykpumpe-400w/2145/9045778/

Køb døgnur:
https://www.jemogfix.dk/doegnur-udendoe ... 0/9052129/
https://www.jemogfix.dk/udendoersstik-m ... 0/9048694/

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Vand pumpe til solceller

Indlæg af Starter19 » 23 nov 2019 13:53

Jeg vil jo gerne at det løber hele tiden.

vandet skal løftes 1,5 m, hvilket reducerer vandmængden til 15 m3, og det jo ikke meget. tillige kan jeg se på et diagram over pumpen at belastningen ? stiger fra 12 til 18 v. Det forstår jeg så ikke så meget af.
Desuden bruger pumpen ved max belastning 20 w. Så måsek jeg skulle anskaffe en omformer/transformator i stedet og bruge elnettet. Men er det så en 12 el 18 v transformer jeg skal købe ?
Der er godt nok et pr andre pumper i serien... de kaldes vandfaldspumper (wau). de giver ca 15 m3, men bruger også 80-100 w, og koster 4-5000 kr. Så det ikke interessant lige pt., og i så fald skal det helt sikkert være med sol. Når de bruger så meget strøm.

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Vand pumpe til solceller

Indlæg af Starter19 » 23 nov 2019 13:54

Der skulle stå 1,5 m3 i øverste linie ;-)


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vand pumpe til solceller

Indlæg af Bri_Jac » 24 nov 2019 14:17

Jamen så skal døgnuret jo bare indstilles til at køre hele dagen og slukke om natten.
Du kan evt købe en triac styring så dykpumpen ikke kører for fuld kraft.
Men hvis du absolut mener det skal køre med solceller, så inden du køber noget, så regn lidt på hvad det koster, da en solcelle løsning er "dyr" jeg jeg vil mene at du ved at købe de ting jeg har linket til så har du sparet en del tusind kroner, som så kan betale for din elforbruget for dykpumpen de næste par år :-)

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Vand pumpe til solceller

Indlæg af Starter19 » 30 nov 2019 10:26

Hej igen, tak for svar :-)

Jeg skal helt sikkert lige have regnet lidt på kostpriser. Fandt ud af at sådan en pumpe slet ikke har godt af at køre max. Det slider hård. Har fundet nogle andre pumper. ca. 2500 kr, men de giver omkring 10m3 vand i timen ved 30-50 % ydelse og hævet ca 2 m, Hvilket giver et w forbrug på ca 50-60 w. Det syntes jeg er for meget i forhold til at den skal køre i 10-12 timer dagligt. Så det skal lige regnes igennem.
Jeg har ikke så god erfaring med dykpumper der kører kontinuerligt. Har brændt en af. Jeg bor på fed ler jord. Så derfor skal den lille lille bæk helst løbe hele tiden. For når ler jorden er mættet siver der ikke meget vand væk. Så behøver ikke fodre med dug/plast. fx et vådt år som i år. løber regnvandet nærmest på jorden. Omvendt er det dejligt med fed ler jord når vi har en sommer som i 18. Selv når jorden slår sprækker står buske og træer flot da jorden 20-30 cm nede er våd.
Når jeg blevet lidt klogere, (om muligt) spørg jeg sikkert igen ;-)


Besvar