Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
pendec

hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af pendec » 24 apr 2018 20:48

Jeg ser ud til at have kørt med en forkert monteret remstrammer fjeder i en hel sæson, da den ofte hopper af, når man kører op eller ned af ujævnheder på plænen, som jeg har en del af.
primo.JPG
Den har hidtil siddet ved den blå cirkel, og har først nu måtte erkende det bare ikke kunne være korrekt.
Nu ser jeg på dette billede at den sidder længere ovre mod højre forhjul(rød cirkel), så er spørgsmålet om nogen her på forum har denne model, og måske kan bekræfte positionen af remstrammer fjeder? For nu er jeg snart meget træt af denne maskine, som ellers når den virker , kører ok.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af thy » 24 apr 2018 22:38

Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af pendec » 24 apr 2018 22:50

Tak,
jeg har allerede kigget på nyere reservedels manualer, også for min 2008 model, som varierer fra de nyere modeller. Den remstrammer er endnu et mysterie som ingen billeder endnu har illustreret udover det billede jeg har fundet og lagt her, viser noget om at den skal ind bag forhjul på højre side.

edit: Nå, jeg har "kun" set på reservedels manualer, og du har vist linket til noget bedre, workshop manual som også dækker 2008 :)
primo2.JPG
Her afsløres det en smule mere hvor remstrammer fjeder går hen, så nu må jeg kigge lidt på den imorgen , når det er lyst.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af thy » 24 apr 2018 23:01

pendec skrev:
24 apr 2018 22:50
Tak,
jeg har allerede kigget på nyere reservedels manualer, også for min 2008 model, som varierer fra de nyere modeller. Den remstrammer er endnu et mysterie som ingen billeder endnu har illustreret udover det billede jeg har fundet og lagt her, viser noget om at den skal ind bag forhjul på højre side.

edit: Nå, jeg har "kun" set på reservedels manualer, og du har vist linket til noget bedre, workshop manual som også dækker 2008 :)
primo2.JPG
Her afsløres det en smule mere hvor remstrammer fjeder går hen, så nu må jeg kigge lidt på den imorgen , når det er lyst.
synes også det så lidt info fattig ud lige om den :oops:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af pendec » 24 apr 2018 23:13

thy skrev:
24 apr 2018 23:01
synes også det så lidt info fattig ud lige om den :oops:
hehe, det var da heldigt jeg har været inde på den side før, for kender man ikke GGPuser/GGPuser som login, så får man ikke afsløret workshop pdf 8)


pendec

Re: hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af pendec » 26 apr 2018 19:31

Så blev spørgsmålet opklaret. Jeg gav ikke op og fandt så endelig nogle svenske tråde hvor flere også stillede samme spørgsmål og klagede over de ringe manualer til dette, når kilerem skiftede glemte folk tilsyneladende fjeders position.

Men her var en flink person som forklarede det, så nu gengiver jeg lige hjælpen på dansk og med et billede :) Til de måske andre som rammer problemet.
Den skal monteres bag højre forhjul, som afmonteres før fjeder sættes på. så finder man et lille hul ved bolten til formålet.
primo-fjeder.jpg
Den skulle i hvert fald ikke sidde på aggregaten i midten hvor løftefjeder også sad :shock: :oops:

pendec

Re: hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af pendec » 27 apr 2018 17:54

Øv problemerne fortsætter.

Kan det være rigtig at når man skifter nogle af kileremmene , så burde man skifte alle? For nu kan den ikke trække i 2. og 3. gear men kan lige køre frem i 1. gear, og kører fint bagud. (Overvejer at slå græs baglæns :) For den trænger virkelig)

Nogen forslag? Det er nok ikke primo specifikt men relateret, måske, til min remstrammer, kilerems skift.

pendec

Re: hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af pendec » 28 apr 2018 13:58

Sikke en gang rod, jeg har på en eller anden måde mistet nogle dele oveni alt dette, til at styre koblingen, og jeg har gennemgået græsplæne (fået lidt motion) og gået rundt på gårdsplads osv, kan ikke finde den manglende fjeder+stang som skulle holde kobling og gøre gear jo skulle virke.

Delene koster ikke kassen men det er da noget rod, den maskine har været dyr i reservedele nu, sammenlagt, på bare 2 sæsoner.

pendec

Re: hjælp - stiga primo - montering af remstrammer fjeder

Indlæg af pendec » 16 maj 2018 18:50

Jeg synes lige, jeg vil afslutte denne med alt det, som er gjort for at få den kørende igen.

- Fjeder foran til klippebord skiftes (midlertidig fjeder spændt højere op)
- Kilerem til klippebord skiftet
- Kilerem til motor (C i manual) og drivkraft skiftet.
- Olie skiftet (1,2l)
- Styring til kobling, reservedel ikke leveret, så en GDS løsning er opfundet som hjælper håber jeg.

Olie blev først skiftet og det havde ingen effekt på kørsel og gear. så derfor blev kileremme næste skridt.
Nu trækker den så hårdt at den stejler, med for høj fart på, så 2. og 3. gear problemet må være løst.

Jeg har nok gjort et par alvorlige motor fejl, da jeg efter påfyldning af ny olie, har haft den omme på siden, og nu kommer der en masse røg ud af udstødning, og man ser olie i kanterne på udstødning, så nok ikke så smart. Den skal nok stå lidt og trække det tilbage som nu kan. Har desværre ingen lokal mulighed for at trække den op, prøvede at finde et træ og snor til formålet men det var ikke nok.

Selvom en ny ville være fin at købe, så har det ikke været så dyrt for remme og dele købt, selvom jeg godt ville have været foruden. Nu ved jeg lidt mere om den til næste gang den brokker sig, håber jeg.


Besvar