Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Havetraktor - diesel?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Havetraktor - diesel?

Indlæg af Knaldperlen » 05 apr 2018 21:04

Hejsa. Jeg er på udkig efter en ny havetraktor - min gamle stiga park er efterhånden ved at være udtjent.

Jeg kunne egentligt godt tænke mig en stiga igen da jeg overordnet set har været ganske tilfreds med den gamle. Jeg har fundet en brugt stiga park - godt nok fra 2005, en standen er fin, timetælleren står på 800, og motoren er en diesel - vistnok med omkring 11hk.

Hvad siger i til sådan en maskine - prisen er 17000kr og jeg skal primært klippe græs, rive gårdsplads - måske også trække en rive rundt på ridebanen...

Hvad vil fordele/ulemper være ved diesel kontra benzin?


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Havetraktor - diesel?

Indlæg af Jens » 05 apr 2018 21:54

Generelt vist en fin maskine, den var svinedyr af ny i 2005, har en af dem i familien også en 2005 eller 6, - den har altid kørt med det store klippebord, tror det er 125cm, og det trækker den fint. De 11 dieselheste er bestemt ikke nogle små ponyer.
Personligt synes jeg Husqvarna er mere kram, men det er jo smag og behag. Stigaen har i tidens løb kostet en del i reservedele, men vist aldrig noget med motoren, - men det er så også store arealer, den har klippet.
Fordelen er helt klart brændstofforbruget er meget mindre på diesel, det er i hvert fald min fornemmelse.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Havetraktor - diesel?

Indlæg af Knaldperlen » 07 apr 2018 18:16

Nu har jeg så talt med lidt forskellige - det lader ikke umiddelbart til at dieselmotoren er en fordel. Det siges at dieselmotoren vibrerer ualmindeligt meget og at det nærmest ryster maskinen fra hinanden - den er desuden utrolig dyr og besværlig at reparere....

Så nu har jeg i stedet kig på to andre maskiner.

Den ene er en stiga park ranger ril 18.000kr - den er fra 2010 og har kun kørt få hundrede timer. Den har servostyring men desværre kun to hjulstræk. Motoren er en to cyl honda motor med 16hk

Den anden er en stiga park prestige. Den har så 4hjulstræk, men er så fra 2007 og uden servo. Klippebordet på denne har elektrisk højdejustering samt hejs. Der er lidt rust på klippebordet og den er lidt dyrere med 22.000kr. Også denne har kun kørt omkring 300 timer og er med kohler 18hk motor.

Jeg tror det ville være rart med 4 hjulstræk når der rives på banen, men det er nok ikke et must.... på den anden side kan jeg spare nogle penge og få en nyere maskine og et klippebord som står helt rustfrit...

Hvad ville i vælge - ved nogle eventuelt hvordan kohler motoren er kontra honda motoren?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Havetraktor - diesel?

Indlæg af lamborg » 07 apr 2018 18:40

jeg har lige købt en helt ny husqvarna 213c til 20495 incl moms. De kører tilbud i øjeblikket på 21995 men de er til at handle med :-) . Fik også lige 1000 for min gamle slidte MTD så prisen landede på 19995 incl olie og filter og en olieaftapper dims til første skift .Ved godt at klippebordret " kun " er 94 cm frem for 125 cm men ja så skal du jo bare køre en ekstra omgang eller to så det er vel ikke det store problem.
Den er nedsat fra knapt 32000
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Havetraktor - diesel?

Indlæg af Knaldperlen » 07 apr 2018 19:10

Hej Lamborg. Jeg har bare aldrig været rigtig vild med husquarna maskinerne - forhandleren jeg kiggede ved havde ligeledes flere brugte husquarna maskiner, men synes umiddelbart at de var meget plaget af rust i klippeskjoldet.

Ikke for at rakke ned på dit køb, men jeg har bare aldrig set lyset - måske også fordi jeg egentligt har været ret glad for min gamle stiga park, så er det svært at vælge noget andet


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Havetraktor - diesel?

Indlæg af lamborg » 07 apr 2018 19:21

Hej Knaldperle.
Ja jeg kender det . Det er lidt ligesom bilmærker :-). Men jeg tror nu ikke de ruster mere end andre og det kommer vel også an på hvor godt man passer dem :-). Synes også bare lige at jeg ville give dig et praj om prisen så du ikke købte noget brugt alt for dyrt :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Havetraktor - diesel?

Indlæg af Tom_AT » 07 apr 2018 20:46

En ting er helt sikkert. Er man bange for rust i klippebordet skal man gå langt uden om Stiga. Det ligger helt fast. Prøv et hurtigt kig på dba og tjek hvor mange der enten har fået nyt klippebord eller står med noget der er fuldstændigt rustent. Det samme ses bare ikke på Husqvarna/Jonsered. I øvrigt, er der også noget mere gods i klippebord på Husqvarna end Stiga.


Besvar