Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken højtryksrenser ?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af JFinderup » 18 feb 2018 10:53

Har ingen viden om motoren :o) Bare der kommer vand ud
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af Kruse » 18 feb 2018 10:57

calle skrev:
18 feb 2018 10:46
Er det ikke farligt ?

Mvh
For at være sikker bør man nok få en elektriker til at kikke på om kablerne kan tåle det, men ved at er gjort flere gange på arbejde.
Vis du har smelte sikringer passer de i samme holder.
Men vis du slukker alt andet på den gruppe mens du renser burde det køre.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af Alex fs » 18 feb 2018 13:35

Hvad er højtryksrensere med hvis ikke de er med induktionsmotor? er de så med kul når de er til 220 volt? for det ville jeg også holde mig fra.
Er kun vant til 3 fasede.

Men du må gerne skifte en 10 amp ud med en 13 amp, medmindre det er en gammel krigs installation. Men har du ikke et kraft stik du kan trække 220 volt ud af ?
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

calle

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af calle » 18 feb 2018 15:51

Det hele er endt med, at jeg har været i Silvan og købe den model, som Finderup linkede til. Det er en motor med kul, der sidder i den, og det er naturligvis træls. Til gengæld kommer der forholdsvis meget vand ud af den, ifht at det er en hobbymodel. Den vejer også forbløffende lidt i forhold til en model med induktionsmotor. Sidst men ikke mindst er jeg blevet så gammel, at kullene nok holder min tid ud icon_cheesygrin.gif

Tak for jeres svar her på en højhellig søndag :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af Tom_AT » 18 feb 2018 20:51

Inden der nu sidder nogen og bliver alt for forskrækkede over det med ampere osv.
Langt de fleste nogenlunde moderne installationer kan sagtens håndtere at man skifter sikringerne ud med 13 amp sikringer.

Og ellers er der jo intet i vejen for at man sætte kraftstik på højttrykrenseren og så sætter den til der. Man skal jo selvfølgelig så kun bruge en fase. Men så har man 16 Amp at lege med.


pendec

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af pendec » 18 feb 2018 21:18

calle skrev:
18 feb 2018 15:51
Det hele er endt med, at jeg har været i Silvan og købe den model, som Finderup linkede til. Det er en motor med kul, der sidder i den, og det er naturligvis træls. Til gengæld kommer der forholdsvis meget vand ud af den, ifht at det er en hobbymodel. Den vejer også forbløffende lidt i forhold til en model med induktionsmotor. Sidst men ikke mindst er jeg blevet så gammel, at kullene nok holder min tid ud icon_cheesygrin.gif

Tak for jeres svar her på en højhellig søndag :great:
Jeg synes ikke han linkede til nogen specifik model? Er det så en nilfisk 110? eller 140?

Jeg fik at vide at fliser var svære at gøre helt rene med modellen til de 500-700kr, og der skulle man have et vist tryk på, som dog også tog belægningen så man så blev nødt til dette hvert år i fremtiden ;( , jeg har vist en model 140, den er skarp :) Desværre bare ikke den nye model, med justerbar håndtag, som jeg ikke har kunne finde i løssalg.

edit: Har set reklamen nu, 135 er jo lige som min , det kan vist ikke blive bedre i den størrelse.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af Rakjaer » 19 feb 2018 08:23

Jeg har den model fra Nilfisk der hedder Nilfisk P 160.2-15 X-TRA højtryksrenser 160 bar (650l/timen). Der er meget smæk på den - nogle gange lidt for meget. Ville ønske man kunne skrue ned for charmen på den.

En anden ting man skal være opmærksom på, er at den bruger metal fittings/koblinger istedet for plastic som de billigere modeller. Det gør at standard byggemarked udstyr (patio cleaner etc.) ikke passer til den.

Jeg er glad for maskinen, men hvis man ikke skal bruge den særlig ofte - så køb en mindre.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af JFinderup » 19 feb 2018 08:32

Jeg linkede ikke noget sted hen men henviste til Silvans uge reklame - ja den analoge udgave :o)
Jeg har selv en 15+ år model 140 som jeg er tilfreds med til mit forbrug - kloakspuling og lidt fliserens.
Den er hård ved beton og træværk, hvis den bruges med direkte stråle.
Patio dimsen leveres med 2 sæt dyser, så man skal være opmærksom på at et sæt skal i og det skal passe til renserens tryk.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

pendec

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af pendec » 19 feb 2018 09:27

calle skrev:
18 feb 2018 15:51
Det hele er endt med, at jeg har været i Silvan og købe den model, som Finderup linkede til.
Så kan du lære det :) Der linkes ikke til fysiske analoge aviser :great:

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvilken højtryksrenser ?

Indlæg af john_madsen » 19 feb 2018 11:33

Alex fs skrev:
18 feb 2018 13:35
Men du må gerne skifte en 10 amp ud med en 13 amp, medmindre det er en gammel krigs installation.
-det er så ikke helt korrekt. Du må i BOLIGER skifte til en 13A sikring, HVIS der ikke er gamle 1mm2 ledninger i installationen.

Hvis din gruppe også forsyner noget "ikke" bolig, må du IKKE bare skifte sikringen til 13A umiddelbart, uanset om der ikke er 1mm2 eller ej.
Der skal en aut. installatør til at beregne på om installationen kan klare en 13A sikring, hvis det ikke er 100% bolig.


Besvar