Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stiga primo kilerem skift eller?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
pendec

Stiga primo kilerem skift eller?

Indlæg af pendec » 23 aug 2017 14:44

Jeg mistænker min kilerem på klippe aggregat, til at være årsagen til en dårligere klipning.
Symptomerne:
Den spinner op til fuld hastighed, jeg kører fremad, og den sætter så rotor ned i hastighed og til sidst klipper den ikke.
Jeg må så løfte klipperen op i luften via pedalen, og vente til den spinner op i hastighed og så kan jeg køre lidt igen.
Det virker som om håndtag der aktiverer klipper delen, har en betydning om det sættes ned i hak eller holdes lidt oppe. Ved ikke hvorfor men jeg valgte at holde håndtag tilbage med snor, det virkede for mig som den forblev stærkere.

Nå , måske er det kilerem som er slidt , måske ikke? Jeg regner med at billede herunder er korrekt og det er den som jeg skal købe.

Jeg har desværre også købt den rem som går fra den bagerste del hvor kilerem sidder på og hen til motor, den er jo så for lille.
Capture.PNG
http://www.lytek.dk/shop/search-1.html? ... -+0176-+01
Iflg. manual som billede kommer fra, så nr.32 et match til linken på varen.

Er det værd at prøve eller kan man gøre noget ved den eksisterende kilerem, så den bliver mere spændstig? Det er vel årsagen til den ikke trækker efter den kommer igang?

Inden jeg køber kan nogen her måske vurdere om jeg er på rette spor, eller om der er andet jeg skal se på?

Sidespørgsmål, måske nogen som forstår sig på det: Når den står i nederste klippeposition hopper kilerem hele tiden af, er det samme problem eller skal noget justeres?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Stiga primo kilerem skift eller?

Indlæg af MichaelK » 23 aug 2017 17:51

Når skivene er tilkoblet, er remmen så ordentligt stram?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Stiga primo kilerem skift eller?

Indlæg af pendec » 23 aug 2017 18:00

MichaelK skrev:Når skivene er tilkoblet, er remmen så ordentligt stram?
Jeg synes dårlig jeg kan mærke forskel, måske ved ikke helt hvordan jeg kender forskel?
1: bremsen er ikke trådt i bund (kobling)
2. har prøvet at lade den stå i gear , når den er slukket.
3. Har nu lige prøvet at aktivere klippe aggregatet (i slukket tilstand) , kilerem er lige sløv synes jeg egentlig.
Det må være de få parametre at skrue på?

Når den ryger af så kræver det ingen muskelmand at skubbe nr. 34 på denne tegning tilbage, og sætte kilerem i spænd.
Jeg kan dog ikke sætte klippe aggregat i position 1 eller 2, så hopper den af med det samme, kan næsten se det at den ikke bliver på det her hjul (34).
Udklip1.JPG
men stram, ikke særligt meget synes jeg.

Der er en fjeder (nr. 40) som kunne være gammel og sløv? Denne er jo med til at holde kilerem i spænd.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Stiga primo kilerem skift eller?

Indlæg af MichaelK » 23 aug 2017 18:21

Jeg tror remmen er blevet så slap (slidt), at remstrammerhjulet ikke længere kan holde den stram nok?
Jeg har lige skiftet samme rem på min stiga park royal, dog uden at den gamle rem var tydeligt slidt.
Jeg oplevede bare at den peb voldsomt ved tilkobling, og den kunne ikke trække kniven rundt, hvis
der var rigtig meget græs.

Efter remskiftet fungerer alt perfekt, og græsset bliver slået perfekt.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Stiga primo kilerem skift eller?

Indlæg af pendec » 23 aug 2017 18:27

nu optog jeg hvad som sker under maskinen når jeg trækker i klipper håndtag, og den kilerem til motor er næsten ringere og slap.
det er den rem som hedder 17. på det andet billede her, og som jeg tilfældigvis har liggende.

Denne nr.17 er super slap at trykke på når den har aggregat aktiveret, det er den rem som sidder ned på motor. Og når man slår klippe aggregat fra, så kan denne rem næsten tages af, så slap er den. Måske korrekt, når motor ikke skal slide på rem, måske ikke. den falder jo ikke af :)

Problemet er så nu, den skal skilles lidt fra hinanden da denne rem går ind over skruer osv, øv... det kan blive langhåret og jeg kan ikke få den op i luften her, og brændstof løber ud mens jeg skubber den op på siden ;(


Besvar