Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af Hanefar76 » 13 aug 2017 20:59

Godaften inde på stokerpro.
Jeg påtænker mig at købe en Akku plæneklipper
Jeg har kig på 2 modeller.
En AL-KO Comfort 38.4 Li akku med 2 batterier. Pris 1999
En BOSCH ROTAK 43 LI 2X4,0AH. Pris 3700.
Ud fra prisen, ja så er der nok ingen tvil om alkoen.
Men spørgsmålet er så om Bosch klipperen er så meget bedre, at den er de 1700 mere værd.
Kom gerne med jeres erfaringer, så jeg ved hvilken vej jeg skal gå. 8) 8)

Mvh
Thomas.


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af bennylar » 14 aug 2017 07:18

Hvor store er batterier til den alko ... hvis de kun er 1.5 AH holder de jo ikke længe.. men ok så er der jo hurtigere (øl)pause igen.. :wink:

men har ingen erfaring med elklippere, her skal der benzin til ellers tager det jo dage at klippe en græsplæne..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af Hanefar76 » 14 aug 2017 09:21

bennylar skrev:Hvor store er batterier til den alko ... hvis de kun er 1.5 AH holder de jo ikke længe.. men ok så er der jo hurtigere (øl)pause igen.. :wink:

men har ingen erfaring med elklippere, her skal der benzin til ellers tager det jo dage at klippe en græsplæne..
Alkoen er på 3,0 amp
Bosch er på 4,0 AMP

nevis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 19 mar 2012 17:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 2610
Geografisk sted: Rødovre

Re: Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af nevis » 12 mar 2018 16:50

Har haft Bosch 43li i 6 år - mindst! De 2 medfølgende 4ah batterier var ved at være trætte, og 1 nyt koster ca 1600 kr!!!
Facit: ny Bosch incl 2 batterier på 4ah kunne købes på tilbud for 3500 kr. - leveret. Boschen klarer rimeligt nemt 10cm højt græs, men det tager en del på batteritiden, så det kan anbefales, at stille den op til græslængde 5cm og siden sætte højden ned og køre en gang til.
Og nej: Jeg er hverken sælger, er lønnet eller sponceret af Bosch.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af fryseren » 23 mar 2018 19:28

For et par år siden stod min benzin klipper af, før den havde jeg en batteriklipper, den var jeg rigtigt glad for, men en sten slog akslen skæv.
Og benzinen blev anskaffet da den var billig, men...... samme sten slog akslen skæv på benzin klipperen også.

Stenen er nu fjernet og jeg har en AL-KO Comfort 40 E elplæneklipper, med ledning.

Den valgte jeg over en batteriklipper udelukkende grundet pris forskellen.

Det kræver lidt koncentration at holde styr på ledningen, men det går

Jeg slår en bane i den ene side af græsplænen. ligger ledningen ud i den bane, frem og tilbage flere gange som en masse S'er.
Derfra er det bare at slå græsset i baner frem og tilbage så følger ledningen med ud, uden at komme i karambolage med klipperen.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af HR LUCCA » 24 mar 2018 10:47

Hvis akslen på ens klipper bliver slået skæv kan den tit rettes :wink: ingen grund til og kassere den . :)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af Torpet » 24 mar 2018 13:31

Jeg vil godt give dig et indspark omkring emnet.

Jeg slår græs to steder, med forskelligt behov.

I sommerhuset, hvor der er en stor 800m2 plæne, der bruger jeg en havetraktor og så en Redback-batteri plæneklipper til alt det mindre omkring frugttræer, indkørsel osv.
Akku klipper.jpg
I hjemmeboligen bruger jeg nu udelukkende en Redback-batteri plæneklipper. En plæneklipper på batteri er rar let at bruge, starter altid omgående og man (jeg) er mere tilbøjelig til oftere lige at suppe lidt klipning, da den altid er klar til brug. Gæster syntes det er sjovt at bruge en batteridrevet plæneklipper, så de spørger ofte om ikke de lige må klippe græsset — gratis ‘havearbejdere’ :)

Jeg kiggede faktisk ret godt på udbuddet af AKKU muligheder, så på mulighederne, hvor jeg både vurderede priserne, styrkerne, batteri muligheder og opladernes opladetid.

Det vil nok overraske de fleste at jeg så besluttede mig til at købe Redback-serien fra Harald-Nyborg. Der siges meget negativt om Harald-Nyborg, men du er det jo altså ikke dem der producerer.

Selve plæneklipperen skønnede var fin til mit behov. Den benytter et 40V lithium-ion batteri og effekten er 650W, den vejer kun 15,5kg, har justerbar klippehøjde, kippebredde på 370mm og leveres med opsamler. Til en pris på kun kr. 999.
Jeg brugte den hele sidste sommer og den er stadigvæk som nu, faktisk ret lækker i sin udførelse.

Så kommer valget af batteri og oplader, som skal købes separat.

Der er tre batteri muligheder, 2AH, 4AH og 6AH, altså bare et spørgsmål om penge. Ligeledes er der et valg imellem to opladere og igen et spørgsmål om pris med her også opladetid. Den billigste (2A) koster blot kr. 199 og den anden (5A) koster kr. 399. Den store forskel på disse to opladere, som ser helt ens ud, er den tid de bruger på en fuld opladning. 2A modellen bruger 70 min på er 2AH batteri, hvor den kraftigere oplader bruger bare 30 min.
akku batterier.jpg
Det oplagte ville vel være så bare at købe et 4AH batteri, som holder fint længe, hvor så den billige oplader nemt kunne bruges, da man antagelig bare skulle oplade når man var færdig.
Regnestykket ville her være oplader 199 (2A) + batteri (4AH) 699 = 898 ialt
Olader 199 2A.jpeg
Redback 5A oplader 399 kr.jpg
Jeg tænkte så, at hvis jeg nu købte den kraftigere oplader og så til gengæld 2 af de 2AH batterier, så fik jeg samme brugstid, til næsten samme pris og ville hele tiden have et fuldt opladet batteri ti rådighed.
Regnestykket ville her være oplader 399 (5A) + 2 batterier (2AH) 2x299 = 997.
Fordelen her ville også være, at skulle et batteri gå i stykker, så er jeg stadigvæk mobil. Ligeledes hvis man skulle glemme at oplade efter brug, så er det andet batteri stadigvæk klar.

Altså ville jeg for bare 100 kr mere få en større fleksibilitet. Det tiltalende er det, at opladetiden er bare 30 min. Hvis man f.eks. ønsker at gøre alt rigtig grundigt og kører det første batteri helt tomt, så er der et til klar til brug og mens man så bruger det, er det første atter opladet. Faktisk har det så vist sig at jeg kun bruger eet batteri på min lille 300m2 græsplæne, græs-fortov samt et lille område på bagsiden af huset ud til en mark. Hvis jeg går klippe-mad på arealet ud mod marken, kan jeg godt få brug for nummer to batteri.

Forskellen er, at jeg aldrig behøver at bekymre mig om hvor længe jeg klipper løs, da jeg med en hurtig oplader aldrig kommer i problemer. Jeg kan ikke rigtig lide tanken om at køre et 4AH batteri tomt og så skulle vente på en 135 min opladning, som det tager at oplade et 4AH batteri med den mindre oplader.

Der er et read-out både på batterierne og på selve plæneklipperen, som viser hvor meget strøm der er tilbage.

Håber det kan give dig lidt idé om AKKU klippere, som jeg syntes er dejligt nemme at bruge. Jeg har faktisk hele 2 benzin plæneklippere, men de står urørt hen nu, det er meget sjovere at køre med el.

Jeg ved god mange foretrækker benzin, andre bruger el-ledninger, men jeg kan godt lide den nemme vej :)

toebs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30 sep 2017 13:25

Re: Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af toebs » 16 apr 2018 20:27

Hej Torpet.
Tak for den grundige gennemgang.

Har du gjort dig nogle tanker om de billige Garden skku klippere fra jem og fix. Hvorfor valgte du den fra Harald i stedet?

Vh
:)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Nogen med erfaringer angående Akku plæneklippere

Indlæg af Torpet » 17 apr 2018 09:07

Hi Toebs

Nej, jeg kan ikke bedømme om Hjem&Fix klipperne er lige så gode, det kan de da nemt være. Jeg kunne bare godt lide følelsen og udformningen af den jeg købte. Batterierne fra Harald passer også til andre haveredskaber.

Så det hele drejer sig vel om både priserne, kvalitet og så hvilken model man har det bedst med. Den jeg har nu vejer også blot 15 kg, så da den kan klappes sammen passer den fint bag i bilen, når jeg tager den med ned til sommerhuset.

Jeg køber dog nok i år en ekstra klipper, så det bare er oplader og batterier jeg skal bringe frem og tilbage. Selve klipperen koster jo bare lige under 1000 kr.

Jem&Fix og Harald Nyborg er ejet af de samme mennesker, så mon ikke det hele ligner hinanden?


Besvar