Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilgroet køkkenhave

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
pendec

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af pendec » 13 sep 2016 13:45

baggadap skrev:Selv bruger jeg bla. sådan en her: http://ukrudtshajen.dk/rullerenser.htm
Det var sgu da dagens fedeste link at få.. En ukrudsrydder til gårdspladsen, så ukrudtsbrænder og round up undgås :)

Den må jeg overveje, den ser ud til at passe til mit behov, og kan erstatte min le :)


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af Knaldperlen » 13 sep 2016 19:34

Ja, må sige at jo mere jeg læser på tingene, jo mindre har jeg lyst til at anvende sprøjtemidler. Den tingest fra ukrudtshajen ser spændende ud.

Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af Cyberfox » 13 sep 2016 21:26

Jeg har den nævnte rullerenser. Den fungerer som sådan ok, er måske lidt spinkel i ophænget til skærene.
I foråret skal man nok regne med at køre det hele igennem 1-2 gange om ugen. Det fungerer fint når overfladen er tør, i våde perioder er det lidt problematisk. Ukrudtet bliver ikke skåret ordentligt af i jordoverfladen. Har man sprunget et par uger over er den nærmest umulig at køre med.
Håber i kan bruge det til noget. Har ikke brugt den i grus.
MVH
Christian

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af Brandsen » 13 sep 2016 21:48

Halløj i forum,

Synes de fleste glimrende råd og forslag overser det vildt modbydelige bandeord 'senegræs'
i trådstarters første indlæg, og jeg kender ikke andet end brug af Round Up til at løse det
problem, for blot en lille bitte rodstump der bliver overset, så starter hele cirkus forfra i
det uendelige. Vil ikke pushe økologisk indstillede til at bruge Round Up, men på den
anden side opfordre at der lyttes til bonderøven Alex FS med hensyn til senegræs 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Tilgroet køkkenhave

Indlæg af baggadap » 13 sep 2016 23:00

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Synes de fleste glimrende råd og forslag overser det vildt modbydelige bandeord 'senegræs'
i trådstarters første indlæg, og jeg kender ikke andet end brug af Round Up til at løse det
problem, for blot en lille bitte rodstump der bliver overset, så starter hele cirkus forfra i
det uendelige. Vil ikke pushe økologisk indstillede til at bruge Round Up, men på den
anden side opfordre at der lyttes til bonderøven Alex FS med hensyn til senegræs 8) 8)
Jamen senegræs er da noget skidt, ingen tvivl om det, men at man er nødt til at sprøjte for at komme det til livs? Nej da! Eksisterede senegræs da ikke før 1960? Ser du nogle økologiske marker der er invaderet af senegræs? Ingen planter klarer sig uden fotosyntese, så igen er tricket at kvæle det vedvarende og inden det vokser sig for stort. Landmanden fræser typisk et bælte rundt i kanten af marken for at holde det tilbage.


Besvar