Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Havevanding

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
jopa

Havevanding

Indlæg af jopa » 07 maj 2016 10:23

Hejsa
Har pt en dykpumpe smidt i min mergelgrav hvor den pumper vand i en palletank til havevanding.
Det virker fint, men har nu en anden ide .

Kan jeg bruge en sådan Selekta pumpe med et pexrør i begge ender.
Den ene ende med et filter på smider jeg ud i graven.
Kan sådan en pumpe bruges til formålet.
Se venligst link

http://www.dba.dk/dykpumpe-1-stk-dykpum ... a16eb63585


xkfc

Re: Havevanding

Indlæg af xkfc » 07 maj 2016 23:00

Ingen af dine løsninger forkommer mig optimalt..

Når du har et hul med masser af vand får du jo en fuldautomatisk løsning ved at bruge en hydrofoer pumpe, og så droppe tanken.
http://www.harald-nyborg.dk/p5893/selek ... automatisk

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Havevanding

Indlæg af Hjemme teori » 07 maj 2016 23:20

xkfc skrev:Ingen af dine løsninger forkommer mig optimalt..

Når du har et hul med masser af vand får du jo en fuldautomatisk løsning ved at bruge en hydrofoer pumpe, og så droppe tanken.
http://www.harald-nyborg.dk/p5893/selek ... automatisk
Det er vist ligegyldigt med en hydrofor pumpe, da den kun sikrer stabilt tryk selv om pumpen skal starte starter og stopper (gør den ikke ved vanding).

Skal det bruges til havevanding er den viste pumpe fin og ser kraftigere ud en den model fra harald. Husk bare et pumpen er lang bedre til tryk en til sug. Så større dimension, kort slange og lille løftehøjde på sugesiden (ideelt ingen løftehøjde på sug).

Ser så at vandværket er 200W større, så det skulle være kraftigere.
Den der linkes til i DBA har harald endnu, til 549,-, så 200,- for brugt og uden reklamationsret er ikke specielt billigt.
Mvh. Sophus

skrot1

Re: Havevanding

Indlæg af skrot1 » 07 maj 2016 23:57

Har den pumpe fra Harald Nyborg, den laver ikke så stort tryk som et husvandværk, og det er bedst med så stor dimension på sugesiden som muligt, skulle jeg vælge om ,tog jeg og købte et husvandværk med tryktank istedet, det giver noget bedre tryk. Men den kan godt trække en vippevander uden problemer, men er knap så god til sprinkler, da det kræver lidt højere tryk på vandet. Mvh. Carsten.

xkfc

Re: Havevanding

Indlæg af xkfc » 08 maj 2016 03:06

Jeg har også 2 dykpumper og 1 "gardenjet" problemet med jet pumpen er at den gror fast når den ikke har været brugt i længere tid, og ulempen ved begge er at man skal tænde dem når de skal bruges og så skal man slukke igen, og når Gartenjet http://www.harald-nyborg.dk/p2999/selek ... enjet-600w løber tør for vand skal den spædes, da den ikke kan suge selv.

Den store fidus ved den rigtige løsning er at den altid står klar, du kan rende med en vandslange og åbne og lukke for vandet uden at skulle tænke over at pumpen løber varm fordi der ikke er flow, og man sparer vel også strøm når nu pumpen kun kører når man har brug for det.

Når der er meget og billigt vand til rådighed ville jeg vælge et vandværk der er stort nok til en spreder, det er også afgørende hvor lang slange man skal have efter vandværket da ydelsen falder i takt med at slangen bliver længere.


jopa

Re: Havevanding

Indlæg af jopa » 08 maj 2016 09:04

Ok tak for svarene.
Jeg har formuleret mig en smule forkert:
Jeg vander aldrig græsplæne så har ikke brug for voldsomt tryk.
Bruger blot løbende vand til mine store højbede og krukker osv.

xkfc

Re: Havevanding

Indlæg af xkfc » 08 maj 2016 18:34

Jeg syntes nu stadig at et husvandværk er det bedste, specielt hvis man har mulighed for at vande med slange, frem for at løbe frem og tilbage med vandkande. Man slipper jo også af med den for mig at se uskønne palletank.
Nå men svaret på spørgsmålet er desværre et nyt spørgsmål. du skriver nemlig PEX rør..? det er tvingende nædvendig at bruge den originale sugespids, der er nemlig en form for kontraventil indbygget, og uden den og uden at spæde pumpen kommer den aldrig i gang.

xkfc

Re: Havevanding

Indlæg af xkfc » 09 maj 2016 06:19

En tanke..
Hvis palletanken er kommet for at blive, ville jeg bruge en almindelig dykpumpe og så flytte flyderen (vippekontakten) op i tanken, på den måde passer det sig selv og tanken er altid næsten fuld.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Havevanding

Indlæg af bennylar » 09 maj 2016 21:54

xkfc skrev:Ingen af dine løsninger forkommer mig optimalt..

Når du har et hul med masser af vand får du jo en fuldautomatisk løsning ved at bruge en hydrofoer pumpe, og så droppe tanken.
http://www.harald-nyborg.dk/p5893/selek ... automatisk
Det husvandværk kan jeg ikke anbefale, mit er ikke særlig gammelt og er lige gået kaput.. med en hidsig gennemblødt mand til følgende. .. :evil: :wink: :wink:

Tror det med at sætte en flyder i din tank vil du blive mere glad for :?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

jopa

Re: Havevanding

Indlæg af jopa » 10 maj 2016 08:16

Tror jeg ender op med at beholde tanken. Den står fint gemt i min lille skov så den ses ikke.
Køber 1 tomme vandslange og så må det være det.
Takker for alle svar


Besvar