Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
skrot1

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af skrot1 » 18 apr 2016 18:25

Nope. Men bad om en pris, og sagde jeg også fik en pris ved A. Flensborg, og den der var billigst fik mine penge.....Herning skov og park vandt


skrot1

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af skrot1 » 18 apr 2016 18:26

Skal lige siges jeg bad om en pris i vinter, man skal helst handle lidt uden for sæson, så har de ikke så travlt.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af hensan » 18 apr 2016 19:48

Dunas skrev:Hej.
Jeg overvejer og købe en Robotplæneklipper til min græsplæne. Men jeg har ingen erfaring i sådan en fætter.
Har dog kigget på sådan en fætter Worx Landroid https://www.worxlandroid.com/da-DK/cata ... 0-wg790e.1
Min græsplæne er omkring 450 kvm og ligger jævnt uden nogle form for stigning.

Kan forstå, at man skal ligge noget grænsekabel, så robotten kan finde ud af, hvor den skal køre for og slå hele græsplænen.

Men jeg har overhovedet ingen erfaring med robotplæneklipper, er der nogle her på dette forum, som kan dele deres erfaring... icon_cheesygrin.gif

Er de ok, og hvor meget vedligeholdes skal man forvente, så som levetid batteri, klinger og evt. andre ting ???
Hvilken modeller har i, og er i glade for dem ??
Jeg har en Robomow der nu er begyndt på sin 3. sæson. Grunden til det i sin tid blev en Robomow var til dels at den blev udråbt til testvinder af Tænk i en test af 11 robotplæneklippere. Min plæne er ca 700 kvm.

Det er en ren fornøjelse at have plænerobot og jeg glæder mig konstant over en pæn nyklippet plæne i modsætning til før hvor man godt kunne have dårlig samvittighed over når men ikke nåede at klippe græs fordi man havde andre gøremål.

Selve opsætningen består i af en grænseledning bliver udlagt ca 20 cm inde fra kanten på plænen. Denne ledning lægges oven på græsset og fastgøres med pløkker dvs der er ingen gravning. Efter et par mdr er græsset vokset over ledningen således den ikke mere kan ses. Den er faktisk så meget væk at jeg ved omlægning af plænen sidste år måtte opgive at finde den oprindelige ledning men måtte ligge en ny. Der er efter min mening ikke grund til at betale for en opsætning hvis man er bare nogenlunde GDS person.

Der har været fejl på ladehoved som er ombyttet på garantien - Efterfølgende skiftede jeg skruer på det gamle hoved og har nu 2 hoveder.

Efter en sæson har jeg måtte skifte knive. Det koster ca 600 kr for et nyt robomow sæt. Den primære årsag til skaderne på knivene er nok at robotten en gang imellem forsøger at klippe trampolin stellet men en grim metallisk lyd til følge. Havde klipperen ikke forsøgt at klippe metal kunne et knivsæt nok holde 2-3 år.

Af rigtige problemer har jeg et par gange haft fejl på grænsekablet hvor kablet er blevet beskadiget. Grunden til dette har i de fleste tilfælde været en spade der har været for tæt på kablet. Du bruger en billig AM radio til at søge efter brud på kablet hvis ikke du lægger mærke til at du når du laver skaden.

Et andet problem er grunden hvor klipperen arbejder er kuperet. Dette er ikke et problem i tørvejr men i fugtigt vejr hvor græsset er vådt kan klipperen ikke altid stoppe i et sving ned af bakke - Der har derfor måtte laves mindre ændringer af græsplænen og blomsterbede for at give plads til at stoppe.

Oprindeligt kørte klipperen ca 45 min på en opladning men i øjeblikket kan den kun klippe 25 min før den skal genoplade. Om det er pga kulden eller batteriet skal skiftes næste år vides endnu ikke. Et nyt batteri koster ca 1600 kr.

Klipperen har tyverisikring i form af en PIN kode. Derudover har jeg selv graveret ejeroplysninger ind tværs over klipperen. En stjæler/hæler ville dermed få svært overfor sine naboer at påstå god tro om ejerforholdet.

Robomow burde kunne kommunikere via en app/bluetooth men i praksis virker det ikke særlig godt. App virker fint første gang men derefter virker den ikke før geninstalleret men i praksis kan app ikke bruges til noget som du ikke kan gøre nemmere direkte på klipperens display så der er ikke behov for app.

Efter reklame kan Robomow manuelt betjenes hvis du vil klippe områder uden kanttråd - I reklamer virker det sikkert fint men i praksis er det kun for at vise sig for naboerne at man skulle bruge dette. Hvis du har behov for at klippe små arealer som ikke kan sættes op til autoklip så køb en gammel håndskubber.

Skulle jeg vælge om i dag ville jeg vælge en plænerobot igen og sandsynligvis samme model.

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af Hanefar76 » 18 apr 2016 20:29

Dunas skrev:Bare af nysgerrighed, hvor har du købt den ? og hvad gav du for samlet incl. montering.
Så må du gerne fortælle lidt mere om den, når der gået lidt tid... icon_cheesygrin.gif
Jeg købte sidste år en frontrider R214TC. Den købte forhandler tilbage igen, for det samme som jeg gav for den. Udover dette har jeg givet 4000 kroner i bytte, og det er inklusiv garage opsætning, klar til at klippe.
Lige nu har den så prøvet at voldtage vores trampolin 2 gange. icon_cheesygrin.gif efter første gang, flyttede vi den til et andet sted i haven uden for tråden, men med det resultat at den fandt trampolinen igen. :lol: :lol:
Så nu har vi flyttet den længere væk, og det ser ud som om at det hjalp. :great: :great:

skrot1

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af skrot1 » 18 apr 2016 20:36

Hvilken model er det du har købt hanefar76?


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af DBS » 18 apr 2016 20:54

Lige et tips til plæneklipper / trampolin, hvis man montere et forskallingsbræt mellem fødderne, helt nede ved jorden, så er man fri for at plæneklipper kommer i kambolage med jernrøret mellem fødderne.

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af Hanefar76 » 18 apr 2016 21:20

skrot1 skrev:Hvilken model er det du har købt hanefar76?
Det er 430x, da den tage nogle lidt større skråninger, samt klippe arealer op til 3200 m2 :great:

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af Hanefar76 » 18 apr 2016 21:22

DBS skrev:Lige et tips til plæneklipper / trampolin, hvis man montere et forskallingsbræt mellem fødderne, helt nede ved jorden, så er man fri for at plæneklipper kommer i kambolage med jernrøret mellem fødderne.
Ja montøren fortalte at det var måden at gøre det på, hvis den skulle stå i klippeområdet. Det kan også være at det bliver enden på det, at vi sætter de forskallingsbræt på ved fødderne. :wink:

skrot1

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af skrot1 » 18 apr 2016 21:27

Det er nok lidt overkill til mine 500 kvm. Hanefar76 :) ellers en fin model til store arealer, tillykke med den, den kører vel bare derudaf?

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nogle som har erfaring med Robotplæneklipper....?

Indlæg af Hanefar76 » 18 apr 2016 21:47

skrot1 skrev:Det er nok lidt overkill til mine 500 kvm. Hanefar76 :) ellers en fin model til store arealer, tillykke med den, den kører vel bare derudaf?
Ja ind til videre, så kører den bare som bare det. Man skal lige vænne sig til klippemønsteret i starten, da man fatter bjælde af hvad den har gang i. :lol: :lol:
Men er sikker på at efter en 14 dage, så ser det hele noget anderledes ud. :great: jeg skal nok holde dig/jer opdateret med hvordan den fungerer, efter en 14 dage. :wink:


Besvar