stihl VS husqarna

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af steinmeier »

De skal kunne holde til et sted mellem 20-60skrm om året uden for mange drift stop og uden at min krop ryster resten af dagen efter at have gået med dem. Har efterhånden taget livet af lidt for mange billige save så vil have noget der er lidt mere robust.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af MichaelK »

Vi har også en Solo på arbejdet, og den foretrækker jeg helt klart.
Nem at starte, robust, og er ikke for tung at arbejde med. Mener
Solo er en tysk pendant til Husqarna, men jeg er ikke helt sikker?

http://garmas.dk/produkt-kategori/maerker/solo/

Jeg kan dog konstatere, at det er en lidt dyr sav :oops:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Tom_AT »

steinmeier skrev:De skal kunne holde til et sted mellem 20-60skrm om året uden for mange drift stop og uden at min krop ryster resten af dagen efter at have gået med dem. Har efterhånden taget livet af lidt for mange billige save så vil have noget der er lidt mere robust.
Hvor mange penge har du max at bruge på det?

Og hvilken slags træ er det primært du saver? Er det store stammer eller blandet ?

Du kan ofte få en Stihl MS390 brugt til en god pris. Det er ikke en avanceret sav. Men den gør det den skal og gør det godt.

Jeg har selv en MS361 nu på 9. år. Og selvom den på papiret har samme effekt som 390/391 er den bare lidt mere lækker at gå med. Lettere, hurtigere kæde osv.

Men om man køber Stihl eller Husqvarna/Jonsered har intet på sig i forhold til kvalitet og hvad man får til prisen. Der følges de ad.

Du kunne også overveje en Husqvarna 450. Havde en 350 (forgængeren) inden jeg fik min Stihl. Det er også en rigtigt lækker sav. Let og nem at arbejde med og aldrig noget vrøvl.

Jeg skover ca 40 rm3 om året. Bøg og eg.
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af timkenneth »

har selv en 242, 254, 345 og en 356. husqvarna. jeg er meget glad for dem alle. har kun savet med husqvarna og noget gammelt jonsered.
Har dog skiftet et par oliepumper lidt for tidligt.

345 som du efterlyser erfaringer med er en god pålidelig hobby sav. synes den er meget viberations svag og en let sav. den har massere kræfter, men jeg har dog selv primært kun savet i nogen af de mere bløde nåletræer med den.

hvis du køber brugt vil jeg gøre en del ud af og få justeret karburator.
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af baggadap »

Jeg har Stihl sav og buskrydder, og har aldrig haft problemer med dem. De starter og virker altid!
Husqvarna har jeg ikke prøvet, kender til flere glade ejere.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg har en jonsered 2165 med 42cm sværd.
Den har kørt max 1 times tid, så den må siges at være som ny.
Du kan låne den og prøve den, hvis du vil mærke om sådan en mørkerød er noget for dig
Send pb hvis et udlån har interesse
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori »

calle skrev:Kan du få råd til en Stihl MS 261 , så får du en prof. sav, med en super god accelerationkraft. Vægt/kraftforholdet er efter min mening vigtigt, når du vælger. Jeg har selv en 261-er, som jeg har savet med gennem flere sæsoner. Jeg har købt et 45 cm. sværd, som den er godkendt til, og som den fint trækker. Så har du en let sav, til de tykkere kævler 8) :great:

Venlig hilsen
Lige Stihl 261 har problemer med nålelejet (akslen er for lille i forhold til lejet og akslen bliver nemt slidt i stykker. og jeg har selv en og ved 4 andre save brugt af proffer, hvor det er sket. Skovskolen har vist også en håndfuld) Så lige stihl 261 ville jeg ikke turde købe og slet ikke brugt.

Når så vi snakker brugte save ville jeg ellers holde på stihl, de levere vist reservedele i en menneske alder. Det gjorde Husqvarna ikke, om det er anderledes i dag ved jeg ikke.

Når det så er sagt, lader det til at du, sikkert pga. af prisen, kigger på stihl og Husqvarna i det billige segment og ikke proff sav. Så så tror jeg ikke forskellen er så stor fra andre hobby save, i forhold til holdbarhed. Der var vist en anden der nævnte at man får hvad man betaler for.
Mvh. Sophus
calle

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af calle »

Hjemme teori skrev:Lige Stihl 261 har problemer med nålelejet (akslen er for lille i forhold til lejet og akslen bliver nemt slidt i stykker. og jeg har selv en og ved 4 andre save brugt af proffer, hvor det er sket. Skovskolen har vist også en håndfuld) Så lige stihl 261 ville jeg ikke turde købe og slet ikke brugt.

Når så vi snakker brugte save ville jeg ellers holde på stihl, de levere vist reservedele i en menneske alder. Det gjorde Husqvarna ikke, om det er anderledes i dag ved jeg ikke.

Når det så er sagt, lader det til at du, sikkert pga. af prisen, kigger på stihl og Husqvarna i det billige segment og ikke proff sav. Så så tror jeg ikke forskellen er så stor fra andre hobby save, i forhold til holdbarhed. Der var vist en anden der nævnte at man får hvad man betaler for.
Det lyder dælme da træls :shock: Må ud og mærke efter om min har slup i krumtaplejet. Håber det hjælper mig, at jeg KUN bruger brændstof fra Aspen :wink:

Må nok hellere trække min anbefaling tilbage så :oops:

Venlig hilsen
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Bjarne B. »

Jeg har haft en Stihl, som begyndte med at få sværere og sværere ved at gå i tomgang. En havemaskine mekaniker fortalte noget med, at de sled pakdåserne ved krumtappen og trak falsk luft. Nu har jeg en prof Partner, og det dur :great:
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: stihl VS husqarna

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg har ellers kun godt og sige om Stihl, de 2 sygdomme jeg kender er den beskrevet ovenfor og så kaburatoren på deres MS201. Den er vist aldrig kommet til spille. MS200 er derimod en genial sav.

060 og MS260 skulle vist bare virke og køre i en evighed. Altså lige bortset fra MS260 er så også lavet i en farmer model til en billig penge og så kan det ikke helt sammenlignes. MS261 er ændret i forhold til de ovenstående at rystelserne er reduceret med 1/3, og Hk og bundtræk er forbedret, så det er en god sav at gå med. Men når en lille ting dræber en sav til 7K er det altså lidt trist.

Og nålelejet sidder godt nok på krumtappen, men mellem denne og koblingshuset, så benzinen har intet at sige her. Men du kan nemt skille det ad og inspicere næste gang du har sværdet taget af. Det sidder med en låsering der kan afmonteres med en kombi nøgle.
Mvh. Sophus

Besvar