Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af Zarge »

Så har jeg jo ingen kontakt til scotte når jeg er ude... :'(

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af Knaldperlen »

Jeg forstår ikke helt hvad det er der sker. Er det kantledningen fra plæneklipperen som udsender så meget støj at din adsl går kold?
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af Zarge »

Jeps, eksperimenterede i dag med ringe af forskellig størrelse, og det lykkedes mig at lave en snr måling på linjen lige inden den faldt... Snr downstream var 1db... :-S
Ligger omkring de 15-16 stykker når ringen er brudt...
Det Der undrer mig er hvad der egentlig kører i kantledningen... Snakkede i dag med det firma som Harald Nyborg har til at servicere klipperne ved fejl, og han mente der bare var en fast dc spænding... Men jeg kan hverken måle dc eller ac... Prøvede godtnok kun lige hurtigt med et billigt multimeter, men alligevel... Tænker lidt om man måske skulle prøve at koble en kondensator på for at udglatte...?
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af Zarge »

Det er forresten kun når ringen er sluttet det går galt, hvis maskinen bare lader og jeg "klipper" ringen er der ikke andre problemer end basen vræler om kabel brud... ;-)
Fik i dag byttet både base og forsyning samt har prøvet en mængde forskellige typer kabel uden held...
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af From »

Zarge skrev:J
Det Der undrer mig er hvad der egentlig kører i kantledningen...
Mon ikke det er en form for meget svagt radiosignal ?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af lamborg »

Zarge min ven. Er du sikker på at det er bære linien der ryger på røven og ikke kun WIFI ? .. Det lyder lidt underligt men dog set at den skulle udsende så stærkt signal at adsl mister synk.Mange steder er el og telefonkabler gravet ned sammen og det giver ikke nogen form for interferens (på trods af den manglende jording) så der må være noget brag på den ring.
Der må jo unægtelig være en del mere der bruger den der maskine og de har måske bare ikke opdaget at signalet på Wifi bliver dårligere (Det er nok ikke alle der sidder ude i ligusteren og høre Mozart :-) .. Meld det ind til verdensfirmaet . Montøren der kommer ud og tjekker har pligt til at melde det til telestyrelsen hvis man finder udstyr som ikke overholder loven om at udstyr ikke må støje med interferens.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af MichaelK »

Lintz skrev:
Grinede - Nej da - smilede kun lidt vel møj......
Det virker!!!! Jeg har dog kun prøvet med vandledninger, men det virker altså.
Første gang sagde jeg, det er løgn. Det kan ikke lade sig gøre, men altså jo, til
vandledninger går det fint.

Jeg opdagede bare den lille spidsfindighed, af når svejsetråden slog ud, så var
vandledningen lige bag mine hæle. Underligt , men sandt :shock:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af Brian B »

Hej
Ja 2 tråde det virker, har en ven der var noget skeptisk og gjorde grin så skulle vi vælte hans stald og han viste ikk hvor vandet lå.. Jeg gik en tur og de slog ud og den anden vej samme sted så fik han lov de slog ud samme sted igen, hen med rendegraveren 1,2 meter ned og der var vandrøret.. Så var han overbevist, det er sjovt at se folk i hovedet første gang de drejer
Vi finder osse næsten altid dræn når vi bruger dem
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af Zarge »

lamborg skrev:Zarge min ven. Er du sikker på at det er bære linien der ryger på røven og ikke kun WIFI ? .. Det lyder lidt underligt men dog set at den skulle udsende så stærkt signal at adsl mister synk.Mange steder er el og telefonkabler gravet ned sammen og det giver ikke nogen form for interferens (på trods af den manglende jording) så der må være noget brag på den ring.
Der må jo unægtelig være en del mere der bruger den der maskine og de har måske bare ikke opdaget at signalet på Wifi bliver dårligere (Det er nok ikke alle der sidder ude i ligusteren og høre Mozart :-) .. Meld det ind til verdensfirmaet . Montøren der kommer ud og tjekker har pligt til at melde det til telestyrelsen hvis man finder udstyr som ikke overholder loven om at udstyr ikke må støje med interferens.
Det er bærelinjen der ryger jo... Og det undrer også mig, som du siger så bør der være andre med samme problem... Stikledningen er par snoet, så det skulle jo være ok... Det kunne nu være smart hvis de brugte skærmede kabler... ;-)
Jeg prøver lige at ligge et løst kabel lidt senere når vi ikke har huset fuld af gæster;-)
Det hjælper jo ikke at få en tekniker ud... Linjen fejler jo som sådan ikke noget (bortset fra at den åbenbart er modtagelig for støj...)
Og at produktet evt bliver indberettet for at støje hjælper jo næppe andet end de højest tilbage kalder dem, det går jeg jo heller ikke slået græs af... ;-)
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Nå så skal weekenden gå med at grave... :-S

Indlæg af T-mek »

Zarge skrev:
Det er bærelinjen der ryger jo... Og det undrer også mig, som du siger så bør der være andre med samme problem... Stikledningen er par snoet, så det skulle jo være ok... Det kunne nu være smart hvis de brugte skærmede kabler... ;-)
Jeg prøver lige at ligge et løst kabel lidt senere når vi ikke har huset fuld af gæster;-)
Det hjælper jo ikke at få en tekniker ud... Linjen fejler jo som sådan ikke noget (bortset fra at den åbenbart er modtagelig for støj...)
Og at produktet evt bliver indberettet for at støje hjælper jo næppe andet end de højest tilbage kalder dem, det går jeg jo heller ikke slået græs af... ;-)
Hvilken type stikkabel har du inde ?

Normalt vil stilkabel også have skærm / kappe-forbindelse, forbundet til det kabel der ligger ude i vejen og derfra forbundet tilbage til centralen hvor det hele er samlet via diodebro, således at det er centralens mest positive leder (0 v dc) og en ringjord som så er jord/skærmforbindelse ude i nettet, derfor måles der ved rigtig PSTN telefoni -48V dc på tråde i kablet, dette gøres for at lave korrosionsbeskyttelse.

Sådan var det også i gamle dage da trådene hang i luften, -48Vdc og den mest positive til jord på centralen.
Trådene i luften var en legering af kobber/bronze, ellers kunne de ikke holde.

Jeg bor i det gammelt KTAS koncessionsområde og her brugte man normalt 2p. Cu/bp kabel som stikkabel.
(Cu=kobber & bp=bly / plastic).
Blykappen på stikkabel skal i muffe være overloddet til blykappen eller jordtråd/skærm i hovedkabel, blyet er en fin skærm.
Senere fik man de orange VAS kabler hvor der er skærm + jordtråd i.
I en periode brugte man sorte VAS kabler uden skærm og jordtråd, men det vidste sig at det gav problemer.
De findes desværre også i andre kabel dim. som f.eks. 10p og 20p. kabler og det giver så problemer der hvor de ligger ude i nettet.

Det gamle Jysk Telefon har forsøgt sig med kabler hvor trådene ikke er kobber, men i aluminium, der ligger en del omkring Aarhus og det er også noget skidt da der er en del større dæmpning i Al. end i Cu. og Al. er mere blødt og har derfor større tendens til at knække.

Der er stor chance for at dit stikkabel er skærmet som det skal.

Områder som var under P&T (Møn og Sønderjylland) er en helt anden historie da de slet ikke har kabel anlæg eller centraler som i resten af landet.

Den tråd til græsslåmaskinen må udsende noget fælt støj, smid et scop på og målt også gerne støjens niveau i dB, mål fra tråden og i forhold til god jord.
Så skal der kigges i EMI / EMC direktiv for at finde ud af om det er lovligt.
Jeg tror ikke spændingen på tråden er en fast DC, nok nærmere noget pulserende DC lavet med noget switch mode skrammel.

Et andet sted der kan være et problem er at du sikkert kun bruger det ene par i stilkablet, det vil sige at det andet ligger i reserve. I parfordeler/enkeltfordeler vil enderne af dette par så virke som antenner overfor støj og det er ikke godt for S/N i kablet generalt.
Det samme gælder dit inst. kabel som sikkert heller ikke er skærmet og hvor der også ligger tråde i reserve.
Selvom dit inst. er skærmet vil det ikke nytte noget da det er svært / umuligt at lave en HF tæt samling mellem inst. kabel i huset og stikkablet fra jorden.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Besvar