Round up

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Round up

Indlæg af triumph »

http://ing.dk/artikel/aarhus-forskere-i ... yge-167272

Det er bare for sindsygt. I 30 år har vi ædt korn behandlet med round up, uden at undersøge konsekvenserne.
Måden man finder ud af skadevirkningerne, er ligesom ved ståforkorter. Landmænd, ikke forskere
Ved ståforkorter, havde landmænd i 20 år vist at de ikke skulle give korn behandlet med stråforkorter til avlsdyr af han køn. da det ødelagde sædkvaliteten. Der var bare ingen der tænkte at det nok var det samme for menesker.

I dette tilfælde havde landmænd fundet ud af at de fik problemer med dårlig mave hos høns og svin. Og de kunne nedbringe deres dyrlægeudgifter med 80% ved at benytte "ikke genmodificeret" (=ikke sprøjtet) Korn

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Round up

Indlæg af pille bruger »

Der er ikke noget nyt i det.
Siden 70 erne har det været kendt at det meste gift også siver ned i grundvandet.
Du vælger at støtte dem, når du handler meuh.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Round up

Indlæg af triumph »

Jo men her har man igen kun undersøgt konsekvensen for dyr, ikke menesker.
Tænk i øvrit over at i dag er 95-98% af alt ris og korn genmodificeret. Det er altså ikke muligt at skifte til ikke genmodificeret over en kort periode.
Og gad vide om genmodificeret korn har de egenskaber der er behov for, når der ikke må sprøjtes?
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Round up

Indlæg af Ugelvig »

Ro på. Folkens, ingen grund til at finde fakler og høtyve frem...

Først og fremmest er GMO afgrøder og konventionelt dyrket argrøder ikke det samme! De afgrøder vi dyrker i Danmark er ikke GMO afgrøder, det har vi en lov imod. Det foder der kan være GMO dyrket er hovedsaglig afgrøder fra f.eks. USA, hvor det er meget udbredt at genmodificerer afgrøder som f.eks. soja, således det kan overleve glyphosat. Grunden til at glyphosat er så brugt som herbicid (middel mod ukrudt), skyldes det er billigt!

I Danmark bruges også glyphosat, men på en helt anden måde. Det bruges til nedvisning af f.eks. græsmarker inden pløjning, nedvisning af ukrudt i stubmarker inden pløjning o. lign. Altså i marker der ikke umiddelbart indeholder afgrøder der skal høstes til enten foder eller fødevarer. Det kan bruges til nedvisning af korn i år, hvor modningsprocessen udebliver. Der er dog helt klare regler for, hvor lang tid der skal gå fra nedvisning til høst!

Vi skal ligeledes huske på, at der bruges ENORME mængder glyphosat i private haver og offentlige arealer! I private haver ofte af folk, der INGEN kendskab har til brugen af midler til bekæmpelse af f.eks. ukrudt (herbicid), svampe (fungicid), skadedyr (pesticid). Som landmand skal du igennem uddannelser, prøver, efteruddannelse m.m.m. for at bibeholde dit sprøjteførebevis, sprøjtebevis eller lignende. Derudover skal din markspørøjte synes, således at den fungere korrekt og doserer rigtigt! Hvor mange private har det?

Og nej, det er ikke kendt at "gift" bare siver ned i grundvandet! Det er korrekt at overdosering kan medføre nedsivning. Men siden 1939 har der været en godkendelsesliste til svampe- og insektmidler. Og siden 1950 for ukrudtsmidler. Disse lister bliver løbende reguleret og ændret. Det skal de også, således vi hele tiden har de rigtige midler til rådighed. Dem der er bivirkninger ved, skal naturligvis ikke være godkendte. Derudover er doseringen løbende reguleret, således vi i dag bruger få procent af, hvad der f.eks. blev brugt i 60'erne. Det er den skade, vi i dag ser i grundvandet og naturligvis skal lære af. Det vi bruger i dag, vil højst sandsynlig ALDRIG ramme grundvandet. Det er nedbrudt længe inden! Og med de afgifter der er pålagt landmændene på kemikalierne har de ikke råd til overforbrug!

I kan evt. læse mere her. Hvis I vil vide noget om det... http://www2.dmu.dk/pub/mb15.pdf

Inden I kommer for højt op på jeres "moralske hest" husker I vel også jeres egen omgang med kemikalier i husstanden? Reduceret brug af sæbe og rengøringsartikler. Fulde vaskemaskiner o. lign.? Svanemærket, Änglemark, Blaue Engel o. lign.???

Ovenstående er skrevet af en økologisk planteavler, der er noget træt af den hetz, der er mod konventionelt landbrug i Danmark. Vi kan og skal ikke alle være økologer. Vi har andre "lig i lasten" end de konventionelle.

Men jeg er enig i, at forbrugeren bestemmer, hvad der produceres i Danmark. Bare husk at kigge på varen om det er dansk eller udenlandsk. Danske fødevarer har en af Verdens højeste fødevaresikkerheder.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Round up

Indlæg af Ugelvig »

triumph skrev:Tænk i øvrit over at i dag er 95-98% af alt ris og korn genmodificeret. Det er altså ikke muligt at skifte til ikke genmodificeret over en kort periode.
Kilde??? :wink:

http://www.greenpeace.org/denmark/da/ny ... gner-i-EU/
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Round up

Indlæg af pille bruger »

Ugelvig skrev:Ro på. Folkens, ingen grund til at finde fakler og høtyve frem...

Først og fremmest er GMO afgrøder og konventionelt dyrket argrøder ikke det samme! De afgrøder vi dyrker i Danmark er ikke GMO afgrøder, det har vi en lov imod. Det foder der kan være GMO dyrket er hovedsaglig afgrøder fra f.eks. USA, hvor det er meget udbredt at genmodificerer afgrøder som f.eks. soja, således det kan overleve glyphosat. Grunden til at glyphosat er så brugt som herbicid (middel mod ukrudt), skyldes det er billigt!

I Danmark bruges også glyphosat, men på en helt anden måde. Det bruges til nedvisning af f.eks. græsmarker inden pløjning, nedvisning af ukrudt i stubmarker inden pløjning o. lign. Altså i marker der ikke umiddelbart indeholder afgrøder der skal høstes til enten foder eller fødevarer. Det kan bruges til nedvisning af korn i år, hvor modningsprocessen udebliver. Der er dog helt klare regler for, hvor lang tid der skal gå fra nedvisning til høst!

Vi skal ligeledes huske på, at der bruges ENORME mængder glyphosat i private haver og offentlige arealer! I private haver ofte af folk, der INGEN kendskab har til brugen af midler til bekæmpelse af f.eks. ukrudt (herbicid), svampe (fungicid), skadedyr (pesticid). Som landmand skal du igennem uddannelser, prøver, efteruddannelse m.m.m. for at bibeholde dit sprøjteførebevis, sprøjtebevis eller lignende. Derudover skal din markspørøjte synes, således at den fungere korrekt og doserer rigtigt! Hvor mange private har det?

Og nej, det er ikke kendt at "gift" bare siver ned i grundvandet! Det er korrekt at overdosering kan medføre nedsivning. Men siden 1939 har der været en godkendelsesliste til svampe- og insektmidler. Og siden 1950 for ukrudtsmidler. Disse lister bliver løbende reguleret og ændret. Det skal de også, således vi hele tiden har de rigtige midler til rådighed. Dem der er bivirkninger ved, skal naturligvis ikke være godkendte. Derudover er doseringen løbende reguleret, således vi i dag bruger få procent af, hvad der f.eks. blev brugt i 60'erne. Det er den skade, vi i dag ser i grundvandet og naturligvis skal lære af. Det vi bruger i dag, vil højst sandsynlig ALDRIG ramme grundvandet. Det er nedbrudt længe inden! Og med de afgifter der er pålagt landmændene på kemikalierne har de ikke råd til overforbrug!

I kan evt. læse mere her. Hvis I vil vide noget om det... http://www2.dmu.dk/pub/mb15.pdf

Inden I kommer for højt op på jeres "moralske hest" husker I vel også jeres egen omgang med kemikalier i husstanden? Reduceret brug af sæbe og rengøringsartikler. Fulde vaskemaskiner o. lign.? Svanemærket, Änglemark, Blaue Engel o. lign.???

Ovenstående er skrevet af en økologisk planteavler, der er noget træt af den hetz, der er mod konventionelt landbrug i Danmark. Vi kan og skal ikke alle være økologer. Vi har andre "lig i lasten" end de konventionelle.

Men jeg er enig i, at forbrugeren bestemmer, hvad der produceres i Danmark. Bare husk at kigge på varen om det er dansk eller udenlandsk. Danske fødevarer har en af Verdens højeste fødevaresikkerheder.
Her bruges ikke kemi på mine marker, og al anden kemi er på et minimum, da det hele løber direkte ud i åen angel.gif
Og jo det er set mange gange at kemi reguleres, når man ser skadevirkningen 0305.gif
Naturen er en dejlig skraldespand for alle vores fine påfund :stjerner:
Er det ikke godt for ormene - planterne, så er det sikkert heller ikke godt for mennesker.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Round up

Indlæg af triumph »

Uglevig det er simpelthen ikke korrekt hvad du skriver.
Når kornet er ved at være modnet, sprøjtes det for at få ensartet "modning"
Dvs. alt korn sprøjtes. der sprøjtes minimum 2 gange om året, og hele marken sprøjtes.

Mig bekendt er brugen af roundup i private haver ca. 1,3% af det samlede forbrug, og den roundup der kan købes i byggemarkeder er jo nærmest så tynd at man kan drikke den.
Når jeg bruger roundup, så sprøjter jeg jo kun på ukrudtet, ikke på hele indkørselen. Modsat landmænd, der sprøjter alt
Senest rettet af triumph 26 mar 2014 14:11, rettet i alt 1 gang.
pendec

Round up

Indlæg af pendec »

triumph skrev:Når jeg bruger roundup, så sprøjter jeg jo kun på ukrudtet, ikke på hele indkørselen. Modsat landmænd, der sprøjter alt
+1 Jeg giver dem ikke roundup på hele pladsen, det er jo også formåls løst. Men lad os se landmændene gøre det samme på 15 hektar jord, Så får vi da en masse i arbejde og så kommer vi næsten tilbage til 1980'rne når man gik og fjernede ukrudt mellem roerne og fjernede stokroer.

Nå det har landmændene ikke råd til så de fortsætter svineriet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Round up

Indlæg af triumph »

Beklager, jeg huskede forkert. Jeg tænkte på et tv program, hvor et udviklingsland (Vist nok indien) havde udskiftet 90% af deres ris med gmo ris.
http://www.isaaa.org/resources/publicat ... Slides.pdf
f.eks soyabønner er 73% GMO afgrøder. Soyabønner må gerne eksporteres umærket, hvis de ikke overstiger en hvis procentdel af den samlede fødevaremængde
Senest rettet af triumph 26 mar 2014 14:30, rettet i alt 1 gang.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Round up

Indlæg af triumph »

Ugelvig skrev:Ro på. Folkens, ingen grund til at finde fakler og høtyve frem...

Først og fremmest er GMO afgrøder og konventionelt dyrket argrøder ikke det samme! De afgrøder vi dyrker i Danmark er ikke GMO afgrøder, det har vi en lov imod. Det foder der kan være GMO dyrket er hovedsaglig afgrøder fra f.eks. USA, hvor det er meget udbredt at genmodificerer afgrøder som f.eks. soja, således det kan overleve glyphosat. Grunden til at glyphosat er så brugt som herbicid (middel mod ukrudt), skyldes det er billigt!

I Danmark bruges også glyphosat, men på en helt anden måde. Det bruges til nedvisning af f.eks. græsmarker inden pløjning, nedvisning af ukrudt i stubmarker inden pløjning o. lign. Altså i marker der ikke umiddelbart indeholder afgrøder der skal høstes til enten foder eller fødevarer. Det kan bruges til nedvisning af korn i år, hvor modningsprocessen udebliver. Der er dog helt klare regler for, hvor lang tid der skal gå fra nedvisning til høst!

Vi skal ligeledes huske på, at der bruges ENORME mængder glyphosat i private haver og offentlige arealer! I private haver ofte af folk, der INGEN kendskab har til brugen af midler til bekæmpelse af f.eks. ukrudt (herbicid), svampe (fungicid), skadedyr (pesticid). Som landmand skal du igennem uddannelser, prøver, efteruddannelse m.m.m. for at bibeholde dit sprøjteførebevis, sprøjtebevis eller lignende. Derudover skal din markspørøjte synes, således at den fungere korrekt og doserer rigtigt! Hvor mange private har det?

Og nej, det er ikke kendt at "gift" bare siver ned i grundvandet! Det er korrekt at overdosering kan medføre nedsivning. Men siden 1939 har der været en godkendelsesliste til svampe- og insektmidler. Og siden 1950 for ukrudtsmidler. Disse lister bliver løbende reguleret og ændret. Det skal de også, således vi hele tiden har de rigtige midler til rådighed. Dem der er bivirkninger ved, skal naturligvis ikke være godkendte. Derudover er doseringen løbende reguleret, således vi i dag bruger få procent af, hvad der f.eks. blev brugt i 60'erne. Det er den skade, vi i dag ser i grundvandet og naturligvis skal lære af. Det vi bruger i dag, vil højst sandsynlig ALDRIG ramme grundvandet. Det er nedbrudt længe inden! Og med de afgifter der er pålagt landmændene på kemikalierne har de ikke råd til overforbrug!

I kan evt. læse mere her. Hvis I vil vide noget om det... http://www2.dmu.dk/pub/mb15.pdf

Inden I kommer for højt op på jeres "moralske hest" husker I vel også jeres egen omgang med kemikalier i husstanden? Reduceret brug af sæbe og rengøringsartikler. Fulde vaskemaskiner o. lign.? Svanemærket, Änglemark, Blaue Engel o. lign.???

Ovenstående er skrevet af en økologisk planteavler, der er noget træt af den hetz, der er mod konventionelt landbrug i Danmark. Vi kan og skal ikke alle være økologer. Vi har andre "lig i lasten" end de konventionelle.

Men jeg er enig i, at forbrugeren bestemmer, hvad der produceres i Danmark. Bare husk at kigge på varen om det er dansk eller udenlandsk. Danske fødevarer har en af Verdens højeste fødevaresikkerheder.
Det skulle overhovedet ikke tages som en hetz mod landbruget. Nærmest tvært imod. De formår gang på gang at konstatere, hvad forskere og myndigheder ikke har været i stand til, inden de godkendte produktet.
Godkendelsen ag Glyphosat har jo hovedsageligt være grudet i at det ikke er giftigt, og det ikke skader vandmilijøet.
Glyphosat virker ved at hæmme enzymer i planten. Det gør de så tilsyneladende også i vores tarmsystem, så vi ikke kan optage mineraler.

Besvar