Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor gammel skal man være

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Hvor gammel skal man være

Indlæg af Flammen » 30 jun 2013 22:41

tråden hjælper dig nok ikke meget, for kun dig og din kone kan vurderer hvornår jeres børn er moden til at slå græs.
mine børn har haft fornøjelsen af at køre på en ældre plænetraktor(rider uden klippebord) med vogn efter. de har haft hyggelige ture i skoven med naboungerne på den. den ældste datter vil jer vurderer at være moden nok til at slå græs, på trods af sædekontakten er luset på plænetraktoren.
ved gud jeg aldrig håber hun kommer galt af sted med det, men hun har en alder hvor jeg også er nød til at give lidt slip og tro på hende.
selv om jeg gerne ville, så kan jeg ikke pakke hende ind i vat resten af livet.
overlad blot en lille smule ansvar til børnene, når du mener de er klar til det.

ps. lovgivning vejer ikke så tungt, som mit forældreansvar gør. det er svært at beskrive, men du ved det bedst med dig selv, hvornår tiden er inde


flemse
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 17 apr 2011 18:15
Mit fyr: Baxi 1,5 350 med iltstyring +TS
Areal: 240 m2 + 120 m2 værk
Brændsel: Lava 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Vejen sydjylland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvor gammel skal man være

Indlæg af flemse » 30 jun 2013 23:11

Det siger jo sig selv,kan pigen eller drengen ikke holde sædekontakten nede så må man vist vente lidt
Vi havde samme situation for et par år siden ,knægten kunne lige nå fodpedalen til hydrostaten samtidig med at den ene røvballe lige akkurat kunne holde sædekontakten nede når sæddet var helt fremme så han fik at vide kom igen til næste år
Okay det er fristende med en lus i sædekontakten men der er jo en grund til kontakten er der

Fy for satan det kan blive en lang debat den her :wink:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hvor gammel skal man være

Indlæg af Landlyst » 01 jul 2013 09:36

Altså er man i tvivl så vent.... Skal der laves lus på sikkerheden for at barnet kan køre, så vent.... Det er der af en grund... :great:

Og der er kæmpe forskel på hvordan børn er.... min søn på 6 har altid været med omkring maskinerne... og han står altid så man kan se ham og kommer først over når han får øjenkontakt.... Men har da set mange ældre børn bare komme løbende (ja også voksne som bare vader ind på en gravemaskine... :evil:

Og det der med arbejdstilsynet... På privat grund og dem som bor på matriklen så ka de altså ikke gør noget... Jo de kan give et påbud, men de ka ikke komme med bøder eller anden straf..... Men driver man forretning og de ka sige græsset er en del af firmaet, så ka det godt ske man stå anderledes...

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Hvor gammel skal man være

Indlæg af majland » 01 jul 2013 10:45

Det er først i år at knægten på 12år har fået tjansen med havetraktoren. De sidste par år har han prøvet lidt under direkte overvågning.

I år har godt styr på det
- Slår kun græs når der er en voksen i "nærheden" - altså ikke direkte overvåget
- Ikke andre børn på/ved plænen
- og kører ikke under lavthængende grene som han kan hænge fast i.

Aftalen er hellere 10cm helligdag til kanter/blomster/træer end at køre noget ned eller ind i noget. Så tager jeg en efterrunde.

Hans motivationen er ikke så meget lidt ekstra lommepenge men at jeg har mere tid til at hjælpe ham med at skrue i cykler/rc biler eller computer når han hjælper mere til. Sparer jeg en den times græsslåning/ugen kan han næsten disponere over den i stedet med hvad han gerne vil have hjælp til :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar