Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny Havetraktor men hvilken?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af John Skov Jensen » 27 apr 2014 13:11

Chr R skrev:Jeg står også foran indkøb af et stk. fabriksny eller demo græsslånings maskineri til ca. 30.000 +/-. Men jo mere man forsøger at gøre sig klog på emnet, jo mere dukker der hele tiden op af nye spørgsmål. Derfor tillader jeg mig, at poste endnu et indlæg i denne fine tråd, og det med en række spørgsmål. Håber i herefter vil hjælpe med at finde det rette kompromis så der skal handles rigtigt :-)

Mit første spørgsmål går på, hvilke mærker der står for super kvalitet mht. holdbarhed og ejerglæde, hvilke der "blot" er gode mærker, og endelig hvilke mærker der qua prisen, er for billige når de altså vurderes ud fra holdbarhed/driftsstabilitet og ejerglæde.

Dernæst har jeg nu læst mig til, at nedenstående egenskaber er værd at gå efter, men såfremt alle egenskaber skal opfyldes, så bliver det ALT for dyrt - i hvert fald for mig. Så hvilke egenskaber er vigtigst (rangordne dem), og er der nogen jeg har glemt?

a) Skal der vælges en zero turn maskine såsom Hustler og Snapper, eller er en rider med frontmonteret klippeaggregat at foretrække?
b) 1 eller 2 cylinderet motor?
c) 2- eller 4-hjuls træk?
d) Motoreffekt - hvad er minimum, når klippebredden på maskinen skal være på en maksimal 1 meter maskine (maskinen skal gerne kunne komme ind af en 1 meter bred dør)?
e) Betydningen af motorproducent. F.eks. hvor vigtig er en Honda motor ift. en Briggs & Stratton? Ikke at B&S motoren er dårlig, men om en ekstra fin motor, giver tilstrækkelig øget ejerglæde og livslængde set i forhold til merprisen.

Endelig, hvor meget vedligeholdelse kræver en maskine, og er der her mærker der gør det bedre end andre mht. pris, service kvalitet, og service interval?

Nå ja, så må i gerne anbefale en forhandler eller to, samt værksted, og lige knytte en kommentar til hvorfor. Jeg køre gerne til det rette sted, såfremt pris/service er det værd.

På forhånd tak...
Kom og prøv min Jonsered, når du har klippet min plæne byder jeg på en kølig pils og så er du sikkert afklaret med om det skal være en frontrider eller ej


Chr R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2014 23:43

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af Chr R » 27 apr 2014 13:15

søren ø skrev:...Hvor kommer du fra i landet, så er det nemmere at finde forhandler.
Sjælland, men opsøger gerne både en fynsk og jysk forhandler og ditto værksted.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af snubbi » 27 apr 2014 21:13

hej
jeg kan varmet anbefale en husquarna den klipper rigtig godt har selv en pro flex 20 med 20 hk og 120 cm klippe bord .
klipper ca 10000kvm en gang om ugen med en del træ og buske

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af søren ø » 28 apr 2014 17:00

I svendborg ligger et par gode forhandlere af jonsered. GMC og AP motorcenter. Kompetente og flinke fyre begge steder. Men der er jo mange forhandlere så det er nok ligeså meget en mavefornemmelse om man vil handle ved en bestemt.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af elpres » 28 apr 2014 18:59

Jeg har altid haft noget gammelt lort at slå græs med. Men så købte jeg en cub cadet rzt 50 for kr. 32000 inkl levering, og det er da nok det smarteste og bedste køb jeg har gjort. Bare det at jeg ikke skal have gang i mit svejseværk hver gang jeg slår græs er da en fantastisk lettelse.
Den køre godt, starter hver gang, er nem at betjene, og så er der plads til en 6-pack og et høreværn i opbevaringsrummet.
Jeg gir en tur hvis man har en øl med.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Chr R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2014 23:43

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af Chr R » 29 apr 2014 00:05

søren ø skrev:I svendborg ligger et par gode forhandlere af jonsered. GMC og AP motorcenter. Kompetente og flinke fyre begge steder. Men der er jo mange forhandlere så det er nok ligeså meget en mavefornemmelse om man vil handle ved en bestemt.
Med god forhandler, der mener jeg en forhandler der giver bundreel rådgivning (ikke sælger gas) samt en skarp pris.


Mht. mærke, så må der være flere på markedet som kan anbefales??? Er det virkelig kun Stiga, Jonsered, Husquarna, Hustler samt Cub Cadet der er værd at kigge efter i dag?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af Tom_AT » 29 apr 2014 01:39

Der er der skam også. Toro. Men hvorfor tror du Husqvarna/Jonsered er så populært? Fordi det virker :)

Der er også Snapper, John Deere og mange andre sikkert også. Blot et spørgsmål og pengepung.

goerdetselvmanden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 aug 2015 14:20

Re: Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af goerdetselvmanden » 20 aug 2015 14:26

Jeg har i flere år haft en AL-KO havetraktor... kunne aldrig finde på at skifte mærke da jeg aldrig har oplevet større problemer.. har ingen erfaringer med stiga så vil ikke tale det ene op for det andet mærke... jeg har selv kigget på denne maskine: XXXXXX når jeg engang skal have skiftet den nuværende ud...



Brugeren er udelukket fra Stokerpro.
Mistanke om reklame for egen firma samt har to bruger-konti.

Redaktørgruppen.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 441
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af vinther2 » 20 aug 2015 18:48

Har lige fået 1000 m2 mere under matriklen, efter nedrivning af naboejendom og i den forbindelse turde jeg ikke løbe an på en ny maskine,- hvad kunne der ikke komme op af jorden, murbrokker,wirer mm. Alt er tilsået med græs indtil videre, men til efteråret skal der tilplantes med træer.
Så jeg købte en brugt PARTNER 1296 fra 2006 med 12,5 hk BS motor for 2200,- Så satte jeg nye lejetårne og knive på + en masse andet og den står mig nu i ca. 4500,-. Den kører rigtigt fint, men når beplantningen kommer,- ja så vil jeg gerne have en ny maskine hvor skærebordet er frontmonteret.

Konen har jo ideer om små øer med småbeplantning,- og så er det ikke så let at komme ind til kanterne med en hvor skærebordet sidder under maskinen.

Det er ikke fordi at jeg er blevet "ensrettet" pga. de indlæg der har været her i forummet,- jeg har hele tiden vist, at hvis vi skulle have en helt ny maskine,- så skulle det være en Husquarna, ingen tvivl om det. Har været inde på en masse, både danske, men også engelske og amerikanske sider og læse om deres erfaringer,-- og der er ingen tvivl,- Husquarna er det mærke som de fleste hælder til, på alle områder!

Nu er jeg fra Lolland, men det skal absolut ikke afholde mig fra at handle i Jylland, tværtimod,- Jyder er et dejligt folkefærd. :lol:
Kender I dette firma og er det godt eller skidt:? http://www.midtdjurstraktorlager.dk/
Kan se at de af og til gir gode rabatter,- og hvis jeg kan spare 3-4000 kr. på køb af en maskine hos dem,- hvorfor så handle lokalt?

Ha` en god aften
Vh. Per

xkfc

Re: Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af xkfc » 21 aug 2015 14:09

vinther2 skrev:hvorfor så handle lokalt?

Ha` en god aften
Vh. Per
Du har fuldstændig ret, super at du holder gang i Jylland :great: Så kan man jo bare pløje Lolland under havets overflade så bliver der mere plads til sejlerne icon_cheesygrin.gif

Udkants Danmark er noget vi selv skaber :shock:


Besvar