Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny Havetraktor men hvilken?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af elpres » 13 okt 2013 18:59

pejle skrev:Ellers skulle du have haft køb en Toro Zero turn dem kan man godt styre med en hånd på begge håndtag og tage mindre sving. :-)

Tillykke svinet det set godt ud.
Tak, jeg har ikke haft råd til en toro, jeg ved godt de er fede, men indtil videre så nøjes jeg med en noget billigere udgave.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


geogeoloes
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 nov 2013 23:27
Mit fyr: Ikke udfyldt

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af geogeoloes » 07 nov 2013 23:33

mangler i et klipperskjold til en stiga har helt nye på lager 3 mm plade...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af Tom_AT » 07 nov 2013 23:54

geogeoloes skrev:mangler i et klipperskjold til en stiga har helt nye på lager 3 mm plade...
Måske du lige skulle oprette din egen tråd et andet sted. For god ordens skyld.

geogeoloes
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 nov 2013 23:27
Mit fyr: Ikke udfyldt

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af geogeoloes » 08 nov 2013 02:52

det skal jeg nok gøre for efter tiden men troede at man godt måtte skrive i andre indlæg ..er her for første gang ... men det skal ik gentage sig... vhygge

geogeoloes
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 nov 2013 23:27
Mit fyr: Ikke udfyldt

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af geogeoloes » 19 nov 2013 00:23

hej alle sammen .... har en stiga villa fra 1981 den kører som en drøm men det kræver lidt velige holdelse.. den har høstet en del tønderland...
har osse en stiga park diesel den har kørt 489 timer på klokken.... begge maskiner kører fint...
en stiga park kan altid køre ud fra en væg hvis man skulle komme til og køre den der ind...
men en husqvarna eller en jonsred rider. knækker ikke på samme måde som en stiga hvis du knækker en husqvarna kører bag hjulet ved siden af hvor for hjulet har kørt ca et halvt hjulbrede. en zero turn er til lidt større arealer..
en koler motor er en fin motor men lidt tørstig..
har kørt som græsslåer.. og slået ca 25000 m2 1 gang om ugen...
det er den erfaring jeg har fundet af..
der til siges alle maskiner kører godt på hver deres måde...


Chr R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2014 23:43

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af Chr R » 27 apr 2014 03:01

Jeg står også foran indkøb af et stk. fabriksny eller demo græsslånings maskineri til ca. 30.000 +/-. Men jo mere man forsøger at gøre sig klog på emnet, jo mere dukker der hele tiden op af nye spørgsmål. Derfor tillader jeg mig, at poste endnu et indlæg i denne fine tråd, og det med en række spørgsmål. Håber i herefter vil hjælpe med at finde det rette kompromis så der skal handles rigtigt :-)

Mit første spørgsmål går på, hvilke mærker der står for super kvalitet mht. holdbarhed og ejerglæde, hvilke der "blot" er gode mærker, og endelig hvilke mærker der qua prisen, er for billige når de altså vurderes ud fra holdbarhed/driftsstabilitet og ejerglæde.

Dernæst har jeg nu læst mig til, at nedenstående egenskaber er værd at gå efter, men såfremt alle egenskaber skal opfyldes, så bliver det ALT for dyrt - i hvert fald for mig. Så hvilke egenskaber er vigtigst (rangordne dem), og er der nogen jeg har glemt?

a) Skal der vælges en zero turn maskine såsom Hustler og Snapper, eller er en rider med frontmonteret klippeaggregat at foretrække?
b) 1 eller 2 cylinderet motor?
c) 2- eller 4-hjuls træk?
d) Motoreffekt - hvad er minimum, når klippebredden på maskinen skal være på en maksimal 1 meter maskine (maskinen skal gerne kunne komme ind af en 1 meter bred dør)?
e) Betydningen af motorproducent. F.eks. hvor vigtig er en Honda motor ift. en Briggs & Stratton? Ikke at B&S motoren er dårlig, men om en ekstra fin motor, giver tilstrækkelig øget ejerglæde og livslængde set i forhold til merprisen.

Endelig, hvor meget vedligeholdelse kræver en maskine, og er der her mærker der gør det bedre end andre mht. pris, service kvalitet, og service interval?

Nå ja, så må i gerne anbefale en forhandler eller to, samt værksted, og lige knytte en kommentar til hvorfor. Jeg køre gerne til det rette sted, såfremt pris/service er det værd.

På forhånd tak...

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af Fer » 27 apr 2014 06:52

Hej

Jeg købte også en Cub Cadet RTZ50 sidste efterår. Jeg er meget glad for den.

Om du skal have en rider eller zeroturn, vil jeg mene kommer lidt an på din have. Har din kone overklisteret den med små bed og andre snørklede ting, er riden den bedste. Har du rigtig mange kvm, vil jeg anbefale en zeroturn. (slog selv over 5000m2 på min igår. uden at blive træt af det :) )

Jeg vil anbefale en 2 cyl motor. Ikke pga cylinder antal, men pga hk. Mine 23 hk kan godt komme på prøve hvis det er langhåret.

Først nu ser jeg dit 1 meter krav. Du skal have dig en rider hvis den skal være smallere end 1 meter. Det bliver endda også en lille en af slagsen. Igen hvor mange kvm græs har du ?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Chr R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2014 23:43

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af Chr R » 27 apr 2014 07:04

Fer skrev:Hej

Jeg købte også en Cub Cadet RTZ50 sidste efterår. Jeg er meget glad for den.

Om du skal have en rider eller zeroturn, vil jeg mene kommer lidt an på din have. Har din kone overklisteret den med små bed og andre snørklede ting, er riden den bedste. Har du rigtig mange kvm, vil jeg anbefale en zeroturn. (slog selv over 5000m2 på min igår. uden at blive træt af det :) )

Jeg vil anbefale en 2 cyl motor. Ikke pga cylinder antal, men pga hk. Mine 23 hk kan godt komme på prøve hvis det er langhåret.

Først nu ser jeg dit 1 meter krav. Du skal have dig en rider hvis den skal være smallere end 1 meter. Det bliver endda også en lille en af slagsen. Igen hvor mange kvm græs har du ?
Ca. 1.500 kvm. uden de store forhindringer, og det dobbelte når det høje græs skal slås (alt. bruges kratrydderen). Hustler laver en zero turn (Sport 36), som holder sig under 1 meter i bredden, men ligger lige over budgettet.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af søren ø » 27 apr 2014 12:24

Vil helt klart anbefale en af de mindre modeller af jonsered/husquarna riderne. Frontmonteret, baghjulstyret, lille venderadius og fåes til fornuftige penge. Zeroturn er ganske som skrevet til store arealer. Min bror har lige købt en John Deere zeroturn, og den ville aldrig kunne bruges hos mig, primært pga størrelsen og det faktum klipperen sidder under den og er bøvlet at komme helt ud i hjørnene med. Frontriderne fåes både med manuel gear og hydrostat. Foretrækker hydrostat. Fåes også med 4x4 men der skal behovet være der ellers er det spildte penge. Hvor kommer du fra i landet, så er det nemmere at finde forhandler.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny Havetraktor men hvilken?

Indlæg af Tom_AT » 27 apr 2014 12:30

Helt enig med Søren Ø. Husqvarna/jonsered rider er vejen frem. Kvalitet der holder i mange år uden man risikerer klippebordet ruster op eller lignende.

4x4 kan anderledes hvis den skal bruges til at trække redskaber eller du har en kuperet grund.


Besvar