Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kohler eller Honda motor?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Tom_AT » 02 maj 2011 22:13

Der er jo faktisk mange gode mærker når man ser bort fra Stiga og Husqvarna (Jonsered). Fx Cub Cadet, Toro, Simplicity og som nævnt Snapper :-)

Selv er jeg ved at lure på en Cub Cadet :-)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Landlyst » 02 maj 2011 22:20

simplicity og snapper er det samme...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Tom_AT » 02 maj 2011 22:23

okay så blev vi det klogere :-)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Landlyst » 03 maj 2011 08:38

Ja så lærte du også noget i går... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af kadett 76 » 03 maj 2011 23:02

både honda og kohler laver rigtig gode motore, ingen problemer der men ligesom de andre ville jeg også vælge v2 motoren, har selv stiga park pro med 16 hk vanguard motor og liget af en gammel johnsered med 13 hk 1 benet b&s motor, den 2 benede bruger ca det halve i benzin, larmer meget mindre og har meget mere moment, alt sammen pga de flere kubik og meget lavere omdrejninger sådan en kører med i forhold til en 1 stamber


kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af kadett 76 » 03 maj 2011 23:16

det der med stiga eller husquarna er meget forskelligt efter hvem man spørger, de synkrone knive på stigaen gør at der ikke efterlades en stribe i midten der ikke er slået (er forresten ikke sikker på at stiga knive med 3 kører synkront, burde ikke være nødvendigt), den dobbelte pedal er lynhurtig og meget rar at køre med når man har vænnet sig til den, den knækstyrede rider fra stiga er ekstrem manøvredygtig, kommunen hvor jeg bor bruger stiga eller viking (hvilket er en budget stiga) da de siger de er meget biliigere i dele når man kører meget (læs: de bruger angiveligt ikke så mange som andre mærker da delene er dyre til stiga) har arbejdet ved en lokal smed der også lavede plæneklippere og hold op hvor var de mange problemer med de husquarna maskiner i forhold til stiga (i hvert fald når begge typer maskiner blev passet (læs: mishandlet) af landmænd) derfor købte jeg stiga da jeg fik en tilbudt billigt og har bestemt ikke fortrudt det siden, den kører og kører og jeg har 8000 m2 grund med masser af græs og buske i det så maskinen bliver bestemt ikke skånet, men kan se og høre at der sker kraftige forbedringer på begge maskiner lynhurtigt så tror de nye er nogenlunde lige gode

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Tom_AT » 04 maj 2011 14:17

Viking er så vidt jeg ved et mærke under Stihl, og har intet med Stiga at gøre. Men måske jeg tager fejl?

Jeg har efterhånden kigget på en del brugte Stiga, og er gået helt fra det igen. Det er næsten umuligt at finde en brugt Stiga hvor klippebordet ikke er ved at ruste i kanterne og malingen skaller af. Ser man på en tilsvarende Husqvarna der er 10 år gammel er det svært at finde en helt uden rust på klippebordet.
Min nabo har en Husqvarna Rider, den har 3 knive i front, dvs heller ingen striber. De 3 knive sidder i en trekant så at sige.

Kigger man på brugtmarkedet må der også være en grund til at Husqvarna holder priserne langt bedre end Stiga.
Det er selvfølgelig også et spørgsmål om religion. Men jeg er godt nok blevet overbevist om at jeg skal holde fingrene fra Stiga.

I øvrigt er det heller ikke svært at finde en brugt Stiga hvor klippebordet er blevet udskiftet. Så Stiga må altså have problemer med at lave et klippebord der kan holde. Pladetykkelsen er da også langt tyndere end på en tilsvarende Husqvarna Rider.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Landlyst » 04 maj 2011 20:35

Har en gammel stiga garden 600, det er en rider men den er så gammel at den holder, klippebordet er orginal og meget lidt rusten og den er altså ikke blevet gjort meget ren... Men har også kørt med ny diesel stiga og der er kavlitet godt nok en anden...

Men der er jo et spørgsmål om hvad man sidder godt på, stiller af krav til holdbarhed, prisen og hvor meget den skal køre... Og en portion sund fornuft...

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af kadett 76 » 04 maj 2011 23:45

ja jeg ved godt at viking skulle være et mærke under still men de laver altså også ridere for stiga, har selv set dem og der er ingen tvivl om at der er samme maskine, det er korrekt at husquarna har været meget længere fremme i skoen med at lave 3 skær så de ikke behøver køre synkront, det hatr stiga dog langt om længe fået øjnene op for, det er også korrekt at stiga i en lang periode har brugt noget tyndt pismaling på deres skærebor, indrømmet, men når det er sagt så er det ikke noget en gang maling og en hjemmebygget kobling til vandslangen ikke kan lave om på, min har da over 300 timer på klokken og boret fejler ikke noget, synes bare at stiga er meget mere effektiv/manøvredygtig og slår græsset meget pænere takket være de højere omdrejninger på skæreboret, men når alt kommer til alt har begge maskiner fordele og ulemper og hvad man vælger er nok mest et spørgsmål om religion

Vaskebjørn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 29 aug 2010 06:30
Mit fyr: Blackstar S m. 16 kW Scotte.
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5970
Dagligt forbrug: 30-40
Årligt forbrug: 7 tons
Geografisk sted: Ærø

Re: Kohler eller Honda motor?

Indlæg af Vaskebjørn » 05 maj 2011 06:21

Hej BFE

Kun en tåbe frygter ikke haven........

Jeg synes Stigaen ser fin ud, men dens anvendelighed afhænger meget af dine græsplaner. Har du bede, buske og træer i dine græsplaner ville jeg spare lidt flere penge sammen for at få råd til en rider med frontmonteret klippebord. Og kunne du være heldig at finde en demomodel med knækstyring er du rigtig godt kørende.
Jeg var selv meget tæt på at købe en Simplicity 2050 zeroturn, men fik så et tilbud jeg ikke kunne sige nej til: En Stiga Park Pro 25 med alt i udstyr til 40.000,- kr. Den var et år og havde kun gået 120 timer. Med lidt almindeligt vedligehold har jeg plæneklipper i rigtig mange år. Jeg slår 4000 m2 på 5 liter benzin.......

Men sådan ender det jo altid....
Man starter med at kigge efter en billig havetraktor - har et budget på 10.000. Men så synes man alligevel den er lidt for klejn og man ville gerne have en med lidt mere udstyr. Og jo mere man undersøger markedet jo mere i tvivl bliver man. Og nu er du foreløbig nået op på et budget der hedder 16-18.000,- kr. og jeg (vi) forsøger at snakke dig endnu længere op :).

Som skrevet i øvrige indlæg er benzinøkonomien ofte bedre i de to-cylindrede motorer og de går meget mere blødt.

Til sidst vil jeg bare lige nævne, at der er temmelige store avancer på plæneklippere, så forhandlerne kan ALTID presses i pris (men det er du sikkert klar over). Og hos mange maskinforhandlere har de demomodeller til udlån, så du har mulighed for at afprøve "dyret" i din egen have. God jagt.

Mvh.


Besvar