Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Germanpellets 8mm

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Agerskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 okt 2008 02:14

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Agerskov » 03 dec 2010 00:21

Rigtig mange tak Kenny for et godt svar.
Så er det ikke kun "salgsgas" for GP, men reel oplysning. Når de samtidig er presset hårdere, harmonerer det godt med, at de er mere robuste overfor håndtering, og ikke går i stykker til smuld.
Jeg har en Scotte/Woody , styring version 4.99j og trådløs PC interface. Kedel: Alcon 6.
Jeg vil straks bestille hos Pillemadsen, og vognmand Allan Fogh Madsen. Så vidt jeg kan se de billigste.Leveret med terrængående mobiltruck.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Ulrik » 03 dec 2010 07:42

Kenny » 02 Dec 2010, 18:02 skrev:
Du har ret. Og jeg kan oplyse dig, at en af mine venner har et anlæg (bio-tech) der oplyser brændværdien udregnet gennem styringen ( det må være via fremløb, retur og flow). Da han skiftede til GP fik han rigtig nok også hevet 8% energi mere ud af sine piller, så det er ikke helt ved siden af.
Jeg har af samme årsag netop bestilt 7 paller af slagsen. Kørte selv en test på 5-6 sække inden jeg bestilte. Stort set ingen smuld i poserne.
De er presset en anelse hårdere end andre piller, men ikke noget der på nogen måde har givet anledning til problemer med min Scotte. Og asken har været minimal.
Det er nok værd at vide om denne styring vejer en nøjagtig masse af og laver udregningen derfra, eller om den laves ud fra en mængde og der så ligger nogle værdier i styringen der bruges til udregningen.

Jeg har den helt klare holdning til træpiller at der ikke er nogle der er bedre, simpelthen fordi træ har den samme brændværdi per kilo uanset hvilken træsort og uanset om de er presset til piller. Det er fakta.
Men derimod er der nogle piller der er dårligere end andre. Det kan være fordi der er bark eller andet "sjovt" i.
MvH Ulrik©

Agerskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 okt 2008 02:14

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Agerskov » 06 dec 2010 01:25

Jeg har kikket lidt rundt for at finde noget kontant viden om træpiller og prøvning/standarder. Det er ikke nemt, men har dog fundet lidt. Bl.a. en "træpillehåndbogen", som kunne downloades. Har ikke læst så meget, men det ser ud til at brændværdien kan variere betydeligt. En oversigt med de forskellige kvalitetsmærkninger, og deres betydning, ville være en rigtig god hjælp til vurdering af pillerne.
Ligeledes en liste med relevante links. Her er lige en link, som kan bruges.
http://pellets.force.dk/dk-teknik_docs/ ... oc&fname=6 Brændselskvalitet.pdf&pdf=true

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Fer » 06 dec 2010 11:44

Biotech top light udregner brændværdien, ud fra hvor meget sneglen kører (uden vejning) og om den skal tilsætte mere eller mindre luft for at afbrænde pillerne.

Ud over man ikke har en afvejning er det en ret præcis metode at gøre det på. Jeg vil gerne tro på at den viser en bedre brændværdi, men ikke noget man kan bruge som hardcore fakta.

Jeg forstår stadig ikke hvor GP skulle have højere brændværdi ved samme vand indhold.

Som de skriver i den håndbog der lilnkes til:

Vandindholdet i piller ligger oftest på 5-10% af totalvægten. Vandmængden i træpiller har betydning for brændværdien, som i piller oftest ligger mellem 4,7-5,0 MWH/ton træpiller.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Ulrik » 06 dec 2010 13:10

Fer skrev:Biotech top light udregner brændværdien, ud fra hvor meget sneglen kører (uden vejning) og om den skal tilsætte mere eller mindre luft for at afbrænde pillerne.
Så vil hårdere pressede piller virke som om de har en højere brændværdi.
Det vil også virke som om brændværdien er højere da man skal fylde på færre gange.
MvH Ulrik©


Energi7
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 04 dec 2009 19:42
Geografisk sted: Flensburg
Kontakt:

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Energi7 » 09 dec 2010 15:40

Vi har dog med en del undren fulgt med i denne debat om brændværdi og derfor dette indlæg.
I nedenstående skema er en analyse fra DTI på LAVA 8 mm

............................................................... kwh.... kJ.... kcal.... MJ

Øvre Brændværdi i tør prøve................. ............ 5,74.. 20650.. 4932.. 20,65

Øvre brændværdi i indleveret prøve..................... 5,46.. 19660.. 4695.. 19,66

Effektiv brændværdi i tør prøve ............ ............ 5,38.. 19370.. 4626.. 19,37

Effektiv brændværdi indleveret prøve...... ............ 5,06.. 18230.. 4354.. 18,23

Effektiv brændværdi i indleveret prøve
beregnet ud fra tabelværdi basis aske/vand ............5,03.. 18108.. 4325.. 18,10

Ud fra denne analyse kunne man oplyse brændværdier fra 5,03 til 5,74 men det en normal stoker kan udnytte, er den effektive brændværdi på indleveret prøve
Et eller anden sted er de andre værdier vel egentligt uinteressante og direkte misvisende, hvis ikke det fremgår hvilken værdi der oplyses.
Vi efterlyser en fast standard på hvilke værdier der opgives og gerne en certificering af branchen, under overvågning af DTI eller Force, det vil gøre det meget nemmere at være forbruger

En stor del af de indlæg som er på Stokerpro går på kvalitet og alligevel køber de fleste Stokerejer træpiller uden at bede om en analyse, hvor mange andre steder køber i varer for10-15.000 kr. uden nogen form for dokumentation og det på trods af at der ingen regler er på biobrændsel mht. kvalitets normer.

Hvis du sammenligner 2 forskellige træpiller med ens brændværdi vil du få den samme mængde varme ind i huset, under forudsætning af at asken er brændt rent og at din skorstens temperatur er konstant..
Vores konklusion er derfor at de vigtigste parameter for træpiller er aske/slagger og vand hvis disse tal er i orden, vil du også få en god brændværdi.
Så næste gang du køber biobrændsel så spørg efter en relevant analyse fra din leverandør, hvilket du i øvrigt har krav på ifølge markedsføringsloven.

Vildledende og utilbørlig markedsføring
§ 3. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
Stk. 2. Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.
Stk. 3. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.

Med venlig hilsen
Energi7

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Fer » 10 dec 2010 09:01

Fint indlæg, og man kan igen se en fin sammenhæng imellem udregnet effektiv brændværdi på baggrund af aske og vandindhold og den afprøvede værdi.

Jeg gentager min påstand om at træpiller har samme brændværdi pr kg hvis aske og vandindhold er ens. (Igen hvis vi taler om rent træ som det skal være)

German Pellets brændværdi vil altså være det samme som alle andre, ved samme aske og vandindhold.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Flemming DJ » 10 dec 2010 09:06

Vil det sige, at pillefabrikanter, der angiver f.eks. 4,8 kWh/kg i brændværdi på deres piller, faktisk angiver en MINIMUMsværdi???
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Flunk » 10 dec 2010 11:13

Man skal være opmærksom på om der er nedre brændværdi, effektiv brændværdi eller øvre brændværdi der angives.
Ved udregning af anlægsvirkningsgrad bruges nedre brændværdi, og det giver anledning til at kondenserende anlæg får en virkningsgrad på over 100 %
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Germanpellets 8mm

Indlæg af Albert » 10 dec 2010 19:27

Den kvalitetskontrol der efterlyses er skam sat i værk,hvilket jeg gjorde opmærksom på sidste vinter.
Indtil videre er det en frivillig ordning.

Se information på: Teknologisk Institut Kvalitetssikringsordning.


Besvar