Varierende pille-priser?

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Fer »

Frank_Rasmussen » 07 Mar 2010, 09:50 skrev:Kulfyrede (varme-)kraftværker kan forholdsvis let bruge træpiller. (De pulveriserer pillerne og blæser det ind sammen med kulstøvet.)

Jeg vil derfor tro, at vi små pillebruger har en meget lille påvirkning på det store globale sammenhængende marked.

Det kunne måske også være en af grundene til, at vores regering ikke vil give tilskud til opstilling af træpillefyr (eller stokere i det hele taget).
Ja, jeg har arbejdet på et kraftværk hvor jeg brugte rigtig rigtig mange piller. ved fuldlast var det omkring 24kg pr sekundt!

Eller 86,4 tons i timen. 2070tons i døgnet... Det render hurtigt op. Dertil kom der at der var tilskud fra staten på El der var produceret på biomasse, så træpiller var foretrukket.

Det er sandt man relativt nemt kan ombygge en kul blok til træpiller. Dog er jeg faktisk ikke bekendt med nogen sjællandske blokke der er bygget om. Amagerværket har bygget en ny blok til biomasse. Avedøre 2 er bygget til olie/gas/træpiller.

Dog er det ikke helt uproblematisk at køre på træpiller på et kraftværk, det skaber ekstra tæringer i overhederne især. Dette kan man sjovt nok kompensere lidt for ved at sætte et par olie brændere samtidig.

Jeg har set på en oversigt at der bruges næsten samme mængde træpiller i private hjem som på kraftværkerne.

Prisen er nu nok en anden når man nu bestiller 25.000tons leveret med skib til egen havn :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Ulrik »

MvH Ulrik©
Besvar