Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpille krise 2018 - alternative løsninger

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
pendec

træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af pendec » 16 okt 2018 10:06

Nu mener nogen at træpille krise er lig alternativ energi, så lad os da debattere og se hvad vi har fundet ud af individuelt her.

Nogle går af jordenergi vejen, andre søger efter luft/vand løsningen og måske får helt gode resultater, altså sammenlignet med deres tidligere træpille forbrug, og endnu bedre, nu hvor man nogen steder ser højere priser i år.

Så lad os debattere alternativerne her, og ikke priser som sådan.

Personligt har jeg ikke valgt luft/vand løsning, da føler investeringen er alt for stor her, og jeg har tidligere fået tidlig (en del år tilbage) på jordvarme, og det var helt hen i vejret med over 100.000 for installation og 15-18000 i strøm om året, umuligt besparelse når jeg kun brugte for 10.000 i træpiller.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af lamborg » 16 okt 2018 15:06

Med den Cop de nye pumper har så passer den beregning nok ikke mere og når man medtager at hvis varmepumpen er hovedopvarmingskilden så falder elafgiften betydeligt så tror jeg faktisk godt at de kan hamle op med træpiller men igen det kommer anpå om dit anlæg er gearet til den lave fremløbstemperatur. Jeg har som skrevet en 24kw jord/vand stående i kælderen og den kunne max levere rum temp på 16 gr om vinteren så det holdet ikke
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af pendec » 16 okt 2018 16:50

Jeg ville da være rigtig glad for en vand/pumpe løsning men tror bare ikke helt på de kan, og så er der prisen, den skræmmer altså og så kan jeg ikke installere selv, så bliver det bare endnu dyrere, så der må jeg sige fra.

Livet ville være så meget lettere med en luft/vand pumpe løsning men jeg har svært ved at skaffe økonomien og kan slet ikke retfærdiggøre det hvis jeg skal finde overskud i en 50.000+ investering lige nu. Så prisen sætter nok grænsen, i forhold til 200kr dyrere træpiller pr. palle her i år :)

@lamborg en jord/vand , der mener du vel jordvame løsning? Det er da også rigtig dyrt at få gravet ned, så du har allerede fået rør nedgravet?, så er det vel kun selve anlægget som måske ikke er effektivt nok? og ja, de vil også helst have 30-35c i cirkulation til gulvvarme og sån.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af mchlbk » 16 okt 2018 18:58

Som jeg har forstået det er de nyeste luft/vand i stand til at levere noget højere fremløbstemperatur end for bare få år siden. Mit pillefyr har 5-10 år tilbage at leve i og den tid bruger jeg på at opgradere isoleringen af huset + radiatorernes størrelse og antal og så håber jeg på, at luft/vand kan klare opgaven, når pillefyret skal pensioneres.

Forhåbentlig sker der noget med installationsprisen, for indtil videre er den en effektiv stopklods.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Troldmand. » 21 okt 2018 22:34

Hvis ikke Lintz kommer og stopper tråden, som i anden tråd, kan vi godt fortsætte.

Vores nye panasonic luft vand varmepumpe har nu kørt i 9 uger - samlet forbrug har været ca. 550 kr i el.

Vi, 2 personer (120m2 + værksted 50m2) 22 grader varmt for ca. lidt under 10kr i døgnet.

Se billede for dagens forbrug. Elprisen er ca. 1,5 kr / kw.

https://www.dropbox.com/s/lwgefedox91re ... p.jpg?dl=0


pendec

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af pendec » 22 okt 2018 09:23

Troldmand. skrev:
21 okt 2018 22:34
Vores nye panasonic luft vand varmepumpe har nu kørt i 9 uger - samlet forbrug har været ca. 550 kr i el.
Hvad er din forventet levetid? Hvordan er det med service intervaller?
Du må jo selv ikke skifte væske på anlægget, det er kun aut. installatør som jeg fik det forklaret, da jeg havde luft/luft pumpe. At jeg så ikke var god til at få service er en anden sag :)

Det er i hvert fald let og enkelt og uden større ugentlige som påfyldning og rens, man betaler så lidt mere, og der har nogle nyere pillefyr jo også en lavere rense interval, og har man købt pilletransport eller silo, så kan påfyldning jo også minimeres, så pillefyr kan også køre uden du skal gøre meget ved det, og se på tal og websider gør du jo som man ville gøre med et pillefyr hvis det var online.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Troldmand. » 22 okt 2018 12:05

Levetid på pumpen har jeg ingen ide om. Men kan den holde 20 år er jeg ovenud tilfreds. Om 20 år har den så rigeligt tjent sig hjem, og mon ikke til den tid, nye og mere effektive pumper er kommet på markedet. Og hvad med træpiller, hvad koster de om 20 år. Måske kan man til den tid slet ikke få træpiller. Der skal aldrig skiftes væske på pumpen - væsken skal kun vedligeholdes hvad mængde angår. Med det strøm pumpen har brugt indtil nu, er den langt langt foran, hvad vi skulle have brugt for i træpiller. Med det vejer vi har nu, har vi varme for mellem 5 og 10kr i døgnet. Det er billigt.
Kan man få pillefyr om 10 år ? Bare heromkring indenfor en radius på 1,5 km, er der udskifte 6 pillefyr med varmepumpe.

Opstilling af pumpen er det altoverskyggende hvis den skal kunne levere optimalt. Min står under tag, tørt og fri for blade og andet der kan nedsætte effektiviteten.
Du /I kan se min i youtube linket https://www.youtube.com/watch?v=DwHuIRnJxzs&t=81s

pendec

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af pendec » 22 okt 2018 14:03

Man ved ikke hvad el koster om 20 år, man kender ikke rabaten om 20 år, så en masse gæt og formodninger, præcis som med træpiller.
Din løsning kan blive dyr på BBR meddelelsen om 5 år, måske ikke. Solceller var et hit, nu er det not. Så man skal være varsom med at håbe på mirakler så mange år frem, vi kan kun se tilbage på pisen på træpiller, den har givet mig 11 år med en god snit pris, uden ekstra afgift, måske fortsætter det, så er jeg glad. Undtaget i år.

Måske skal man bare tilbage til brænde, så kender jeg en med 120m2, bruger 10 rummeter og vvb elpatron, det er måske små 7000kr om året der.
Troldmand. skrev:
22 okt 2018 12:05
Opstilling af pumpen er det altoverskyggende hvis den skal kunne levere optimalt. Min står under tag, tørt og fri for blade og andet der kan nedsætte effektiviteten.
Hvordan takler du sne? Jeg har 6 meter dyb carport, der kommer da sne ind i den anden ende der, så den er vel ikke helt lukket til? eller planlægger du at slukke du når storme står på?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Troldmand. » 22 okt 2018 14:51

Sne vil aldrig blive et problem, da der er 14m overdækket fra hvor sneen kan lægge sig og ind til pumpen.

pendec

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af pendec » 22 okt 2018 15:10

Troldmand. skrev:
22 okt 2018 14:51
Sne vil aldrig blive et problem, da der er 14m overdækket fra hvor sneen kan lægge sig og ind til pumpen.
111.JPG
Dette billede viser da ikke 14 meter ind? Nok nærmere 1-2 meter? Det er vel udendørs hvor nettet er?


Besvar